Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket tangentbord ska jag välja till iMac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-05-17 17:55

Jag slänger in min fråga här. Hoppas att det går bra, istället för att starta en ny tråd.
Jag har inte hittat svaret på min fråga, men eftersom jag är ny på 99.se så är nog inte min sökteknik den bästa.

Nu till frågan.
Jag ligger i startgroparna till att köpa en iMac. Ska bara spara ihop lite cash först.

Jag gillar idéen med det trådlösa tangentbordet, smidigt om man vill flytta datorn osv... Den dator jag har nu har ingen numerisk del och det saknar jag ganska ofta.
Jag har en känsla av att jag kommer att flytta runt datorn en del. Är det stora tangentbordet mycket klumpigare och hur lång är sladden?
Eller ska man välja det trådlösa och komplettera med ett rent numeriskt tangentbord vid sidan om?

Sladden till mitt är c:a 90 cm. Det följde även med en USB-förlängare men jag vet inte om det gör det till iMac. Jag tycker inte att det känns klumpigt, men så använder jag numpad ganska mycket samt försöker lära mig av med att sträcka mig efter musen i onödan.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-05-17 20:57

Jag använder mest den numeriska delen när jag betalar räkningar.
Men jag har också förstått att det trådlösa tangentbordet är lite "stympat", en hel del tangenter som är dolda. Funderar på hur mycket det kommer att störa mig.

Tjena!

Jag tycker helt klart att du ska köpa trådlöst t-bord, du behöver aldrig(nästan) byta batteri.

Köp till en separat num pad, finns några som passar till Apple t-bord snyggt!

Då kan du lägga undan num pad'n när du inte vill ha den på skrivbordet och när du betalar räkningarna så tar du fram den ur lådan

Ursprungligen av AndyK:

Jag slänger in min fråga här. Hoppas att det går bra, istället för att starta en ny tråd.

Nej, den här frågan har ingenting med den trådens ämne att göra, tycker jag.

Därför har jag nu brutit ut den här frågan och dess svar till en ny tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-05-18 18:43

Sorry Jesper.

Saknas det inte en del andra tangenter också, förutom de numeriska, på det trådlösa?

Förutom den numeriska delen så får man en extra Ctrl-knapp, F13-F19-knappar och dedikerade Home, End, Delete, PageUp och PageDown.

Jag har både ett trådlöst och ett trådat. Det trådlösa använder jag dagligen, det trådade står någonstans i en garderob.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-05-18 19:08
Ursprungligen av Capeman:1994514:

Förutom den numeriska delen så får man en extra Ctrl-knapp, F13-F19-knappar och dedikerade Home, End, Delete, PageUp och PageDown

Undra hur lång tid det tar att vänja sig av med att klara sig utan Home, End, PageUp och PageDown. Använder de tangenterna ganska mycket i dagsläget.

Ursprungligen av AndyK:

Undra hur lång tid det tar att vänja sig av med att klara sig utan Home, End, PageUp och PageDown. Använder de tangenterna ganska mycket i dagsläget.

Du behöver inte vänja dig av, de finns ju där på piltangenterna i kombination med Fn. Du måste bara tänka om hur du trycker på tangentbordet. Delete får du med Fn+backsteg.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-18 20:20

Jag skulle säga att det beror lite på vad du prioriterar, det är helt enkelt högst personligt.
Nämnvärt är ju att du får med det trådlösa med din nya iMac så testa först om detta räcker för dig eller om du känner att avsaknaden av numerisk del är för stor.

Personligen gillar jag enkelhet och det ser otroligt snyggt ut med trådlöst tangentbord och Magic mouse bredvid iMac.en. Det är liksom själva konceptet. För mig väger detta ganska stort.

Till sist handlar det mycket om vad du är van vid sen tidigare. Använder du bärbar PC eller Macbook (Pro/Air) så är du liksom mig van vid att inte ha en separat numerisk del och därför blir det lättare att gå över på det även på din iMac.

Tillsist är längden på sladden ca 70cm.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-05-19 08:29
Ursprungligen av iPilot:

Nämnvärt är ju att du får med det trådlösa med din nya iMac så testa först om detta räcker för dig eller om du känner att avsaknaden av numerisk del är för stor.

Personligen gillar jag enkelhet och det ser otroligt snyggt ut med trådlöst tangentbord och Magic mouse bredvid iMac.en. Det är liksom själva konceptet. För mig väger detta ganska stort.

Man kan välja om man vill ha det trådlösa eller det stora med sladd.

Jag tycker också att det ser väldigt snyggt ut med det trådlösa. Det är därför jag är lite tveksam.
Jag skulle vilja ha ett trådlöst med numerisk del, det hade varit optimalt för mig.

Ursprungligen av AndyK:

Man kan välja om man vill ha det trådlösa eller det stora med sladd.

Jag tycker också att det ser väldigt snyggt ut med det trådlösa. Det är därför jag är lite tveksam.
Jag skulle vilja ha ett trådlöst med numerisk del, det hade varit optimalt för mig.

Skrev till just DIG ovan att det FINNS.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-05-19 10:57

Jag menade ett trådlöst tangentbord som ser ut som det med sladd. Med inbyggd numerisk del alltså.

Sorry, om jag var otydlig.

Ja jo precis, du köper apples trådlösa (UTAN NUM PAD), sen köper du en num pad separat.

Komplett.se - LMP Bluetooth keypad

Passar alltså på ditt trådlösa Apple keyboard!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-05-19 11:10

Aha! Man fäster det på det trådlösa.
Jag trodde att det var ett helt fristående du menade.

Tack för tipset

Google is your friend mate

Ingen fara... Billig NumPad, som du som sagt var kan lägga undan när du är klar med räkningarna!

Är du van att använda numpad samt piltangenter (på "rätt" plats), home / end, page up/down osv så tycker jag absolut att du ska köra ett fullstort tangentbord med sladd.

Personligen sitter jag och skriver på datorn mest hela dagarna (programmering, dokument, mail.. 99.se ), och jag blir tokig på tangentbord utan ovan nämnda knappar. Jag vet att det går att göra samma saker via andra tangentkombinationer, men det går mycket saktare för mig samt att knapparna känns "ovana". Den tunna vita sladden från tangentbordet gör mig ingenting, jag kan absolut stå ut med den i utbyte mot att inte vara förbannad på mitt tangentbord mest hela dagarna. Men det är såklart individuellt och man kanske kan vänja om sig - själv skulle jag iaf verkligen rekommendera att skaffa ett fullstort när det låter som att det är ett sånt du vill ha. Jag gillar även att det trådade tangentbordet har en USB-hub med två uttag - perfekt när jag kör trådad mus samt vill koppla in andra saker utan att klättra bakom datorn (en iMac).

1
Bevaka tråden