Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD fast i powerbook G4 12"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-05-18 21:50

Halloj.
Bestämde mig för att återuppliva min gamla 12" powerbook igår då disken dött.
Köpte ny disk, plockade isär burken efter konstens alla regler och instruktioner från Replace the Hard Drive of a PowerBook 12? (PB G4 12?, PB G4 12? DVI)

Pilligt, men allt gick utan problem, inget kärvade och inga skruvar eller dylikt blev över.
Startade upp den med en Tiger skiva, den åkte in utan problem, installationen gick perfekt, datorn är pigg och trevlig.

Men...

Det går inte att mata ut skivan.
Har provat med att hålla ner eject, det surrar och låter precis som om den ska matas ut, men så slutar det och skivan spinner upp igen. Samma sak efter reboot, efter boot in i firmware och "eject cd" och så vidare.

Det sitter ett litet "bleck" inne i mitten av CD skåran som jag antar ska åka ner/upp när skivan ska ut, det rör inte på sig, ska det göra det?

Har provat och se om jag kan trigga att blecket rör på sig med ett kreditkort men det hjälper inte.

Jag rörde inget annat än det som behövdes för att komma åt att byta hårddisken och allt fungerade innan.
Inget verkar sitta i spänn eller liknande.

Är det någon som har något förslag?
/Dan

Testa att under uppstart hålla nere musknappen (fan helt glömt vad musgrejen heter på bärbara mac'sen, hjärnsläpp)

Skivan borde åka ut nu!

Nej, det här är något helt annat, har själv haft detta på flera PowerBook G4 Alu och vet inte varför det blir så.

Om någon vet och kan informera så vore det MYCKET uppskattat.

Vad jag gjorde var att jag plockade ur DVDn och fysiskt tog bort det där blecket som fälls upp (och ska fällas ner), sedan fungerar allt som det ska men du har inte skyddet mot att man stoppar in en skiva när det redan finns en i.

Dessvärre är det riktigt jobbigt att ta ur en DVD ur en 12"...

ifixit.com

  • Medlem
  • 2011-05-18 23:06
Ursprungligen av LCR:

Nej, det här är något helt annat, har själv haft detta på flera PowerBook G4 Alu och vet inte varför det blir så.

Om någon vet och kan informera så vore det MYCKET uppskattat.

Vad jag gjorde var att jag plockade ur DVDn och fysiskt tog bort det där blecket som fälls upp (och ska fällas ner), sedan fungerar allt som det ska men du har inte skyddet mot att man stoppar in en skiva när det redan finns en i.

Dessvärre är det riktigt jobbigt att ta ur en DVD ur en 12"...

ifixit.com

Jo det stämmer att det är något annat.
Har alltså provat alla mjukvaru-varianter på eject och inget av dom fungerar. Dock vet jag att blecket inte åker ner under processen som ska mata ut skivan.
Suck, det lutar alltså åt att jag behöver plocka isär datorn igen... Sitter själva blecket i dvd-läsaren eller utanför? Så jag vet om jag behöver skruva isär den också...

Tack för tipsen
/Dan

Har varit med om samma sak (PowerBook G4 17'). Vill minnas att det hjälpte att hålla datorn upp och ner eller så att öppningen blir neråt. En annan gång lyckades jag peta med något tunt så att det blev fri passage. Men det var bara med vissa, förmodligen skeva, skivor det hände. annars fungerade utmatningen felfritt.

I DVD-spelaren.

Jag har försökt hitta bilder på nätet men det finns alldeles för många vanliga "cannot eject" trådar. Sorry.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-05-19 01:11

Det är ett vanligt förekommande fel, har själv samma på min PB G4 12" 1,33 GHz. Efter att ha bytt hårddisk i den tre gånger har jag helt enkelt bestämt mig för att skita i det och låta skivan sitta där den sitter.

Har också provat med kreditkort och allt möjligt. Vissa påstår att det ska sitta någon slags manuell eject-mekanism längst till höger (eller om det var vänster) i skåran, men jag har då inte lyckats hitta någon.

Skivan sitter där den sitter, men å andra sidan har jag ju den stora fördelen att kunna lyssna på 11 låtar vi brände ut på cd lagom till nyår 2007 närhelst jag vill!

Ursprungligen av jonasn:

Efter att ha bytt hårddisk i den tre gånger har jag helt enkelt bestämt mig för att skita i det och låta skivan sitta där den sitter.

Varför skulle byta hårddisk hjälpa ?!...

Har vi inte tillräckligt med trådar om fastnade skivor?

skiva fastnat site:99.se - Sök på Google

Med lite andra sökord kan man säkert hitta ännu fler trådar.

Det här är ett ämne där det absolut är bättre att fortsätta i en gammal tråd, än att starta ännu en ny tråd. För tipsen är ju samma, gång efter gång.

Stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden