Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt för bildskärmar att ha samma bild under längre tid?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Har en macbook pro 15' som är kopplad till en dell ultra sharp data skärm. Har båda på nästan hela tiden och har samma bakrundsbild. Är det dåligt för skärmen? Kan bilden "bränna fast" i skärmen? har hört att det händer plasma tv-skärmar men gäller det för dataskärmar?

Christoffer

Gäller iaf inte LCD-skärmar. Vet inte hur det är med LED. Men med tanke på att man på en MBP ständigt har den grå menyraden överst på skärmen och det aldrig gjort några avtryck för mig gissar jag att LED också är okänsliga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-19 11:37
Ursprungligen av pmarriott:

Gäller iaf inte LCD-skärmar. Vet inte hur det är med LED. Men med tanke på att man på en MBP ständigt har den grå menyraden överst på skärmen och det aldrig gjort några avtryck för mig gissar jag att LED också är okänsliga.

LCD och LED har samma display, det är bakgrundsbelysningen som är LED, inte displayen som sådan.
Och ja, den kan "brännas" in på LCD också. Jag tror det är kristallerna som blir tröga och7eller fastnar. Borde kunna lossas med ett program som skriver om alla pixlar (växla färger över hela skärmen) några gånger, typ testprogram för grafikkortet.

Jag trodde också ovanstående gällde, men jag hade en gammal 26" LCD från Dell som faktiskt fick bakgrundsbilden inbränd... Men det BORDE inte bli så.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-05-18 21:36

Jag jobbade på Expert i ganska många år. Av de apparater vi hade i skylten lyckades vi bränna både plasma- och LCD-skärmar, det var inte jättesvårt. Jag kan tänka mig att skärmarna blivit tåligare de senaste åren, men jag hade inte rekommenderat att ha på statiska bilder hela tiden. Det finns faktiskt en anledning till att det heter "screensaver" på engelska.

Om du ställer in strömsparningen så att skärmen går i vila efter en viss tid sparar du dessutom ström (pengar)! När du verkligen använder skärmen (jobbar) bör väl inte skärmbilden vara konstant hela tiden?

1
Bevaka tråden