Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera nu eller SSD och vänta ett år?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-05-18 15:37

Hej alla kära 99:are!

Jag sitter i dagsläget på en vit macbook från tidigt 2007 (1,83 ghz, 2 gb ram, 500 gb 7200 rpm) och hade egentligen tänkt uppgradera till en MBP 15" i år. Dock blev jag något missnöjd när jag såg att nya MBP fortfarande har optisk enhet (känns helt meningslöst i dagsläget imo). Såldes till min fråga:

Tror ni att en SSD kan råda bot på badbollandet som börjat dyka upp lite då och då (några sekunder här och där) och lyckas hålla mig nöjd fram till och med nästa släpp av MBP nästa år? Eller är mitt system helt enkelt för flaskhalsat?

Jag kör mest helt vanliga program; safari, officepaketet, vmware med xp (excel för databaskoppling), lite filmtittande osv men kräver ett rappt system (microstress).

Tack på förhand (var lite svårt att välja vilket forum denna fråga passade bäst på)

// Oskar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-18 17:03

Börja med att köpa mer RAM, så du får 4 eller ännu hellre 8 GB. De är billiga nu...

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-05-18 17:05

Tack för svaret! Men tyvärr är 2 gb max på min dator (tror dock att det går att fula upp till 3 eller 3,3 gb).

Ursprungligen av wosk:

Tack för svaret! Men tyvärr är 2 gb max på min dator (tror dock att det går att fula upp till 3 eller 3,3 gb).

Stämmer, 3 GB är max.

En SSD är mycket snabbare än en hårddisk, och din dator har inga flaskhalsar (annat än SATA 1.0 på max 150 MB/s) som skulle göra att du inte skulle ha nytta av en SSD. Det kompenserar inte för brist på RAM-minne, men för alla filer du använder skulle det vara ett uppsving för datorn.

Jag har en SSD i min Macbook från hösten 2007 sedan tre månader, och jag går aldrig tillbaka till HDD. Bortsett från just nu mycket tillfälligt, eftersom min OCZ Vertex 2 totaldog förra veckan och jag väntar på en ny.

Jag tror inte en SSD hjälper dig speciellt mycket.. Program som VMware tar MYCKET RAM.

Har du bestämt dig för att köpa ny dator nästa år kan du ju investera in en SSD till nuvarande dator som du sätter in i nya nästa år.

JAG hade inte gjort det, jag hade köpt ny nu istället. Optiska enheten kan du byta ut mot hårddisk/SSD.

BTW, det är ju inte ens säkert att optiska enheten tas bort i nästa version av MBP, OM den tas bort så vet du ju inte om datorn bara blir lägre eller om det sitter en HDD/SDD där. Alltså kan du lika gärna ha denna setup nu.

Optibay är din vän!

  • Medlem
  • 2011-05-18 23:50

Om du villha en bärbar utan Optisk enhet så kan du köpa en 13 tums MacBook Air med dubbelt så mycket minne som du har nu. Du får något mindre "hårddisk" men kan kanske komplettera datorn med en extern disk.

1
Bevaka tråden