Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkortsfel på Air? (video)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett underligt fel på min Air. Den hänger sig då och då, ungefär en gång varje eller varannan dag, de dagar jag använder den några timmar. Den hänger sig alltid på samma sätt, dvs att det ser likadant ut - grafikflimmer och knaster från högtalaren.

Det kan hända direkt jag slagit på den eller när jag kört den 8h i streck, när den är kall eller varm, när jag inte har något igång förut desktopen eller när jag spelar 3d-spel - det verkar inte spela någon roll vad jag gör med datorn, det kommer ändå helt slumpmässigt.

Det hände senast för en stund sedan, så jag filmade en kort snutt av det och publicerade på youtube: YouTube - MacBook Air error

Knastret som hörs kommer från datorns högtalare.

Är det mitt grafikkort el dyl som är trasigt? Jag har dessutom installerat om OS X (dock inte med ren formattering, utan installerat över min gamla installation via USB-minnet som följde med) - ingen färbättring där. Har kört extended test via apples hårdvarutest, kollat disken med allehanda program osv, hittar inget fel där.

Alla tips på vad felet kan vara är välkomna!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-18 14:13

Ser ut som ett hårdvarufel. Antingen grafikkortet eller inverterkortet till skärmen.

Usch då :(. Då kommer lite följdfrågor; om vi antar att det är detta som är problemet, vad händer sedan? Jag har ändå ägt datorn sedan den släpptes, men har inte testat installera om mm förän nu. Går det ändå på garantin? Dessutom, det är ju ganska svårt att återskapa. Det kan gå dagar mellan att det händer - testar apple / återförsäljare hårdvaran för att hitta felet först? I så fall känns det som att risken att det ska hända just då ganska liten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-18 16:16
Ursprungligen av Kermit:

Usch då :(. Då kommer lite följdfrågor; om vi antar att det är detta som är problemet, vad händer sedan? Jag har ändå ägt datorn sedan den släpptes, men har inte testat installera om mm förän nu. Går det ändå på garantin? Dessutom, det är ju ganska svårt att återskapa. Det kan gå dagar mellan att det händer - testar apple / återförsäljare hårdvaran för att hitta felet först? I så fall känns det som att risken att det ska hända just då ganska liten.

Stå på dig bara och hänvisa till ditt klipp på youtube, eller ta med och visa upp på plats hos apple service center, det måste gå på garantin inget snack om saken, det är ju inget som du har orsakat genom ditt användnings mönster av produkten.

Jag kör min MBA 24 HOURS per day utan problem, enda problemet jag har är att jag tappar min airport connection dittan som dattan, men jag kör telenors trådlösa mobila router så kanske inte så konstigt......

Var köpte du din MBA ?

Kontakta också Apple, och berätta om ditt problem och hör vad dom föreslår. alltid knepigt när det inte är ett uppenbart , frekvent uppkommande fel.

Har du dammsugit nätet och kollat att inte fler användare av nya MBA har samma problem som dig ?

Har du 11 eller 13 tums varianten om jag får fråga inte för det kanske spelar så stor roll men ändå ?

Jag har kollat vidare lite på detta nu.

Efter att ha googlat, frågat runt lite och kollat youtube, verkar det finnas flera med samma problem. Många av dem fick sin Air utbytt och sedan var problemet borta, så det verkar vara något av ett tillverkningsfel. Den här t ex, verkar ju vara exakt samma fel som för mig: YouTube - MacBook Air 11.6" Problem (Video Card Glitch)

Jag köpte datorn (en 11" 1.6 / 4Gb / 128 Gb) direkt från Applestore. Ringde supporten idag och frågade lite, de tyckte att jag skulle testa en formattering och clean install (dvs inte installera över gamla OS:et), samt återställa SMC / pram. Det enda jobbiga är att jag använder datorn i jobbet när jag reser (ofta en till flera ggr i veckan), så det känns lite jobbigt att rensa den helt när jag just fått den "som jag vill ha den". Men jag gissar att jag måste göra det för att helt utesluta att det är mjukvarurelaterat. Om det kan uteslutas bör det inte vara något problem med att få det på garantin lät det som, så man får hålla tummarna Hoppas bara att det inte tar så länge, sjukt jobbigt om man måste vara utan burken några veckor, speciellt över sommaren..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-19 11:10

Gör en CCCbackup först, så har du den när du får din nya dator.

Utifall att: CCC = Carbon Copy Cloner. Det går också lika bra att klona med SuperDuper.

Själv använder jag mig av SuperDuper som har räddat mig vid ett par hårddisk-ras.

1
Bevaka tråden