Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska Apple göra med sitt datacenter?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 08:44
  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 09:48
Ursprungligen av ;:

Vad har allt detta med datacentret att göra? Om ni inte kan skriva två separata artiklar borde ni inte skriva artiklar alls.

Ursprungligen av studiox:

Vad har allt detta med datacentret att göra? Om ni inte kan skriva två separata artiklar borde ni inte skriva artiklar alls.

Dom ska väl spara alla världens röster

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 20:02
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Dom ska väl spara alla världens röster

Visst, det lär väl ta 0.0000000% yta av datacentret

Ursprungligen av ;:

Jag har också lite svårt att se kopplingen mellan Nuance/Siri/röststyrning och den nya stora lagringskapaciteten i datacentret.

Utveckla gärna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 10:13
Ursprungligen av ;:

Studiox. läs om, läs rätt. Apple kommer att/använder redan datacentret till röstigenkänning, enligt ryktena.
Jesper: varför de behöver så mycket lagring/hårdvarukapacitet är det nog bara Nuance/Apple som vet än så länge. efter WWDC kommer säkert förklaringen.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 11:11
Ursprungligen av xtrem:

Studiox. läs om, läs rätt. Apple kommer att/använder redan datacentret till röstigenkänning, enligt ryktena.
Jesper: varför de behöver så mycket lagring/hårdvarukapacitet är det nog bara Nuance/Apple som vet än så länge. efter WWDC kommer säkert förklaringen.

Men var är kopplingen som "gör det möjligt då". Varför skulle apple behöva ett datacenter som är 500% större än alla deras andra datacenters bara för "röstigenkänning". Logiken där är ju 0

Datacentret kommer givetvis att användas till allt möjligt (som alla datacenter - det är det som är grejen med datorer; man kan använda dom till allt möjligt). Dom behövde större - har bott trångt sedan länge.
iTunesStore, MobileMe, Siri, löneserver, Jobs privata filmsamling, etc, etc.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-05-10 16:25
Ursprungligen av ;:

Inläsningar har pågått på fler ställen, jag spenderade två timmar på ett hotell i Lund för någon månad sen, och läste in fraser på en iPhone. Amerikanerna som ledde inläsningen fick inte säga vilken telefontillverkare det rörde sig om, men de hade alla iPhones och Macbooks, och dessutom stod det på en anslagstavla att Apple Inc. hade bokat lokalerna den veckan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 17:14

Apple släpper självklart en molnbaserad tal-till-textfunktion… där texten sedan kan översättas till valfritt språk, för att sedan åter igen göras om till tal…!?

Dessutom, eftersom den av Apple framtagna röstbrevlådefunktionen "Visual Voicemail" inte anammats av så många operatörer, tar de hem den till sig själva och erbjuder den till alla (betalande) iPhone-användare.

För att klara av alla miljontals presumtiva användare, kommer ett nytt datacenter väl till pass…

"it's like a bicycle for your mind" Ett datacenter som skall matcha apples visionära tänk måste nog vara förberett på att börja smått men växa. Jag tror att man har skaffat ordentligt med plats att växa i. Apple är numera ingen som kan stoppa med gott om pengar i kassan så gör man nu de investeringar som krävs för att uppnå deras vision idag på 5-10 års sikt, kanske längre.

Spännande värre.

  • Medlem
  • 2011-05-10 18:10

Kanske Jobs har tröttnat på Google och planerar att skapa en egen sökjätte, kombinerat med annonser, kartor och telefoni

Kombinationen i att de redan har allas kontokortsnummer, kan spåra rörelsemönster och äger annonsbolag + mediaföretag gör att de skulle kunna skapa enorma reklammöjligheter vid sökningar.

Om det är bra eller ej är en annan sak...

Nej, det tror jag verkligen inte. För att matcha Googles enorma park och speedmuskler så måste Apple fixa speglar/datacenter runt hela globen. Det har dom inga som helst planer på - ty det skulle vi isåfall veta (man ränner inte runt globen och köper hallar utan att det uppmärksammas - inte ens Apple kan fixa ett globalt kluster utan att det står i tidningen direkt och dessutom tar det flera år).

Ursprungligen av lime:

Kanske Jobs har tröttnat på Google och planerar att skapa en egen sökjätte, kombinerat med annonser, kartor och telefoni

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 22:12
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, det tror jag verkligen inte. För att matcha Googles enorma park och speedmuskler så måste Apple fixa speglar/datacenter runt hela globen. Det har dom inga som helst planer på - ty det skulle vi isåfall veta (man ränner inte runt globen och köper hallar utan att det uppmärksammas - inte ens Apple kan fixa ett globalt kluster utan att det står i tidningen direkt och dessutom tar det flera år).

Det är klart dom kan det och med apples kassa så kan dom naturligtvis göra sådana uppköp utan att det kommer påverka fruktkorgen i fikarummet.

Jag tror dock inte apple kommer ge sig in i sök, av helt andra anledningar - det är helt enkelt för jävla krångligt. Säga vad man vill om Microsoft men bing/msn har väl fått ett antal hundra miljarder genom alla åren och vad har man lyckats med? En marknadsandel på ett par procent (om man räknar snällt och inkluderar usa)

Visst vore det kul med en utmanare som kunde få oss att se på sök på ett annat sätt, dock har apple inte dom resurserna och skulle det helt plötsligt anställas 1000-sök ingenjörer så skulle vi märka det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-11 09:28
Ursprungligen av ;:

Jag tror att mobile me kommar delas upp i två versioner en gratis konsumentversion och en betalversion för mindre företag som en slags serverversion i kombination med att Lion server.

Lion server igår ju i Lion.

Ursprungligen av ne100:

Jag tror att mobile me kommar delas upp i två versioner en gratis konsumentversion och en betalversion för mindre företag som en slags serverversion i kombination med att Lion server.

Lion server igår ju i Lion.

Om priset är rätt och tjänsten är snabb och driftsäker samt tillåter att man kan använda sin eget domännamn kan jag tänka mig att hoppa på betalversionen för mitt eget lilla företag.

Senast redigerat 2011-05-12 23:18
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-11 12:06
Ursprungligen av The Real Viking:

Om priset är rätt och tjänsten är snabb och driftsäker samt tillåter att man kan använda sin eget domännämn kan jag tänka mig att hoppa på betalversionen för mitt eget lilla företag.

Och med de villkoren kan jag tänka mig att göra samma sak privat.

Ursprungligen av ;:

ladda ner siri med ett usa-konto och prova själva ... helt suverän app som bygger på många års forskning

Undrar vad Siri svarar om man säger:

I'd like to find a prostitute.
I'd like to buy a gun.
I'd like to rob the nearest bank.
I'd like to eat human meat.

Ursprungligen av Zimmerman:

Undrar vad Siri svarar om man säger:

I'd like to find a prostitute.
I'd like to buy a gun.
I'd like to rob the nearest bank.
I'd like to eat human meat.

"The service you requested is not available at this time. Please try again later."

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-13 12:35
Ursprungligen av Capeman:

"The service you requested is not available at this time. Please try again later."

Snarare "The service you requested is not available in your country at this time. Please try again later.".

Är man tex i Holland borde det inte vara några problem med den första paragrafen
Eller USA borde det inte vara några problem att köpa en M16 eller vad man nu vill ha...

Ursprungligen av ;:

Allt jag vill ha är syncning via molnet i universala Appar. Spelar jag ett spel/läser en bok/ser en film på min iPhone på bussen så vill jag kunna plocka upp min iPad när jag kommer hem och forsätta på samma ställe som jag slutade på i iPhonen.

Text till tal-hypen förstår jag inte riktigt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-18 09:51
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Allt jag vill ha är syncning via molnet i universala Appar. Spelar jag ett spel/läser en bok/ser en film på min iPhone på bussen så vill jag kunna plocka upp min iPad när jag kommer hem och forsätta på samma ställe som jag slutade på i iPhonen.

Text till tal-hypen förstår jag inte riktigt.

Kör du film med Plex (Streamar från hemdatorn via Wifi/3G) så är detta möjligt redan... byt mellan iPhone, iPad eller dator och du kan fortsätta där du slutade kolla

Inte jag heller. Man har hållt på i 30 år med detta och inte fått säkerhet i det :-D. Människans röstvariabler, språk, dialekter, bakgrundsljud, störningar, talfel, etc, etc - kommer aldrig någonsin att kunna täckas av algoritmer och teknik. Det kommer alltid att vara en leksak - inget man kan lita på. Piloter kommer aldrig någonsin att styra sina plan med rösten.:-D.
Många företag/myndigheter/organisationer körde med röstigenkänning/talservice i sina telefonväxlar för redan 10-15 år sedan. Det gick inte. Dom flesta har dumpat tekniken. Jag fattar inte varför man satsar så mycket på detta. Ett mysterium för mig. Det kommer ju alltid att vara svajigt och man kommer alltid att ofta måsta använda backupfunktionen: skriva text för att den halvdöva idiotroboten ska fatta :-D.

Det kommer alltså aldrig att bli en klockren användarupplevelse...och därför fattar jag inte varför just Apple torskat på denna dynga. Men...även dom flippar ju ut då och då. Talstyrning kommer alltid att ofta reta upp användaren och skapa frustration. Detta är inte bra. Inte bra.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Text till tal-hypen förstår jag inte riktigt.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-18 12:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Inte jag heller. Man har hållt på i 30 år med detta och inte fått säkerhet i det :-D. Människans röstvariabler, språk, dialekter, bakgrundsljud, störningar, talfel, etc, etc -

Va ser du inte på StarTrek - du vet väl att ALLT som finns i startrek kommer bli verklighet med början om sådär 100 år.

Fö. tycker jag SJ, Telia mm lyckats rätt bra på "vanligt förekommande fraser".

  • Medlem
  • 2011-05-18 12:42

Personligen hatar jag alla tjänster som bygger på att man med hög röst ska tala om för hela kontoret att man vill tala med "SUPPORT", "BREDBAND" "JA" "JA" "JA", och sedan sitta i kö, småsvärande och systemet ändå inte lyckats registrera kundnummer, eller fatta att man ville prata med en person på företagssidan, som sysslar med dns etc.

Lösningen brukar vara - vilket jag knappast är ensam om - att begära en säljare (som svarar omedelbart) och sedan be denne att koppla en vidare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-20 12:43
Ursprungligen av ;:

YouTube - ‪Fonejacker - Rent‬‏

BRIGHTON.

Jag undrar för övrigt vilket bolag som ska lägga ett datacenter i Luleå. Spekulationerna säger Facebook (men jag tror inte att det är bekräftat ännu). Elförbrukningen räknas bli rejäl

Citat:

Facebook har sökt tillstånd för ett enormt datacentre i Luleå. Enligt all rapporter är all tillstånd snart klara.

Datacentret kommer att sluka energi som en mindre stad eller 473 miljoner kilowattimmar eller lika mycket el som 16000 villor. Enligt Inge Johansson på kommunens miljöenhet finns inga hinder för tillståndsgivningen men skulle själv inte vilja ha den elräkningen.

Miljöpåverkan diskuteras just nu, uppvärmningen runt hallarna kommer att vara en till fyra grader. Buller är också en fråga som måste lösas. Hallarna kommer att ligga intill ett naturskyddsområde. Eventuellt kommer det att ställas krav på energiåtervinning men vilka är inte klart ännu.

Ok, detta är borderline till OT, så vi behöver inte spekulera för mycket;)

1
Bevaka tråden