Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja fil i inaktivt fönster kräver 2 klick, sedan när?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och städar bland en massa filer och inser att jag klicka två gånger varje gång jag vill välja en fil i ett fönster som inte är aktivt. Jag vet att det inte var så här förut i tidigare versioner av OS X men minns inte vilken och när.

För att förtydliga, förut så kunde man klicka på en fil i ett inaktivt fönster och med bara ett klick så blev fönstret aktivt OCH filen vald, men nu måste man klicka en gång till efter att fönstret blivit aktivt.

Just nu sitter jag med Snow Leopard, har för mej att Leopard är likadan.

När ändrades detta ?

Finns det något sätt att göra en tweak så man får det som det var ?

Vet inte men alt-cmd-klick aktiverar både fil och fönster (cmd-klick aktiverar bara fil).

Ursprungligen av M. Sundbom:

Vet inte men alt-cmd-klick aktiverar både fil och fönster (cmd-klick aktiverar bara fil).

På System 7/OS 8/9 tiden (och bakåt) var jag en riktig power-user, men detta har sakta men säkert försvunnit allt eftersom mina Mac:ar har mestadels blivit verktyg och inte en hobby i sej själva...

Tack!

Om någon minns när detta ändrades så vore det intressant.

Inte säker på att det har ändrats sedan OS X introducerats. Kortkommandot jag nämnde ovan gäller list och column view. I icon view fungerar det precis som i Mac OS, dvs det räcker med att klicka på en symbol för att den ska aktiveras tillsammans md fönstret.

Det är i listview jag har problemet.

Jag har haft som avsikt att hitta en bra file manager som jag kan jobba i istället, kanske detta problem inte finns där.

Har laddat hem någon men de ligger i något "to-do" mapp...

Jag kör Path Finder, en file manager / Finder replacement som jag tycker är riktigt bra - rekommenderas varmt. Där fungerar det så, dvs att ett klick på inaktivt fönster aktiverar fönstret samt markerar filen.

1
Bevaka tråden