Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på ersättare till Windowsprogram?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla, nu finns det risk att jag skriver i fel tråd men jag chansar ändå eftersom denna tråd handlar om programvara och inte switchers.

Jag har ägt min mac nu i 2 veckor snart och kommer från windows världen och vill ha lite tips på följande programvara som jag använde på min pc:

Winrar - för att packa upp rarfiler och alla övriga format
CDbrunderXP - brännarprogram
SumatraPDF - PDF läsare
winamp - enkel musikspelare
Tag & Rename - mp3 organisatör, byt namn, tag bild etc på audiofiler
Norton Ghost - ghosta hela datorn till en enda fil som .gho

Cisco Packetracer (hittar inte på cisco netacad så vet någon om det finns till mac?)
Editplus/notepad++ - högerklicka på fil och du ser texten, klarar även html, hex, php, asp etc

Ni får hemst gärna komma med fler bra förslag och vad de gör för något.

Tacksam för svar.
/Everdark

Ursprungligen av everdark:

Winrar - för att packa upp rarfiler och alla övriga format
CDbrunderXP - brännarprogram
Tag & Rename - mp3 organisatör, byt namn, tag bild etc på audiofiler
winamp - enkel musikspelare
Norton Ghost - ghosta hela datorn till en enda fil som .gho

UnRarx
Toast
iTunes?
iTunes? VLC media player
Carbon Copy Cloner.... CCC

Fråga gärna på, men glöm inte att Google är din bästa vän!

UnrarX är nog det populäraste rar-programmet för Mac OS X.

Preview eller Förhandsvisning på svenska är en bra PDF-läsare som följer med OS X.

iTunes går att utmärkt att spela mp3 med , men det är väl inte särskilt enkelt längre.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Preview eller Förhandsvisning på svenska är en bra PDF-läsare som följer med OS X.

iTunes går att utmärkt att spela mp3 med , men det är väl inte särskilt enkelt längre.

Själv tycker jag att iTunes är jätte enkelt! Men för en mer simpel spelare kan ju VLC vara något! Du kan ha media bibliotek etc etc

Acrobat reader funkar också, men preview/Förhandsgranskning som du sa är ju mycket smidigare!

Nu finns det ett gäng liknande trådar om detta om du söker lite, men jag kan försöka hjälpa dig lite ändå:

Jag förutsätter att du kör OSX 10.6 (Snow Leopard):

1. Winrar - jag gillar Zipeg: Zipeg - free app to open ZIP and RAR for Mac and Windows
2. CDburnerXP - Burn Burn - Home
3. SumatraPDF - Förhandsgranskning (inbyggt)
4. Winamp - iTunes? Alternativt Cog - News
5. Tag & Rename - Media Rage Welcome to Chaotic Software
6. Norton Ghost - Carbon Copy Cloner Carbon Copy Cloner - Home
7. Cisco Packet Tracer -
8. Editplus/notepad++ - Om du markerar filen och slår mellanslag så öppnas en förhandsgranskning av filen (quick look), jag gillar MacVim för att redigera macvim - Vim for the Mac - Google Project Hosting

Ursprungligen av everdark:

Editplus/notepad++ - högerklicka på fil och du ser texten, klarar även html, hex, php, asp etc
/Everdark

Inte säker på vad du menar, men Quick Look som är inbyggt i OS X kanske är vad letar efter. Prova att markera en fil i Finder och tryck på mellanslagstangenten (du kan även högerklicka och välja Överblicka...). Då får man upp förhandsvisning av filen. Funkar med många olika filtyper och det finns mängder med plugins att ladda hem för filtyper som inte stöds från scratch.

För att förtydliga mitt inlägg, på pc använder jag winamp till en enda sak, och det är att spela musik och vissa har föreslagit itunes, men jag gillar inte itunes, tock är jag tvungen att använda det när jag synkar min telefon etc, men som musikspelare så vill jag hellre köra något annat, hade det funnits en "macamp" så hade jag tankat ner den.

vlc's musikdel får jag testa igen, samt det andra förslaget, kör redan vlc som primär filmvisningsprogram på min stationära dator.

Ursprungligen av everdark:

För att förtydliga mitt inlägg, på pc använder jag winamp till en enda sak, och det är att spela musik och vissa har föreslagit itunes, men jag gillar inte itunes, tock är jag tvungen att använda det när jag synkar min telefon etc, men som musikspelare så vill jag hellre köra något annat, hade det funnits en "macamp" så hade jag tankat ner den.

vlc's musikdel får jag testa igen, samt det andra förslaget, kör redan vlc som primär filmvisningsprogram på min stationära dator.

Cog får det nog bli, inte like trevligt som Winamp på Windows tyvärr.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-17 13:04

Jag kör VOX när jag ska lyssna igenom musik innan jag lägger till det till mitt iTunes bibliotek... det närmaste man kommer Winamp på Mac tror jag.
Vox :: The Lightweight Music App for Mac OS X

Ang Tag & Rename så hittade jag precis en mac version, eller klon skall jag säga för det är inte samma utgivare,

ID3 Editor - the small and simple MP3 tag editor

Enkel musikspelare = Har du testat köra Spotify och lägga in dina mp3:or?

1
Bevaka tråden