Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex i MBP batteritid drabbas + fläkt på högvarv!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är ny inom Plex och tankade och provade på detta igår. Allt fungerar fint och är nöjd men har ett rätt stort problem, som inte är speciellt kul.
Jag laddade hem Plex appen för iPad och började att titta på film på min iPad via wifin från min macbook Pro.

Nästan precis då jag slog på filmen i iPaden så hör jag hur min MBP börjar gå på högvarv och fläkten lät något så otroligt högt. Jag gick upp för att kika CPU och ser då att datorn, som just laddats till 100% (batteriet) nu gått ner till 70% strecket på bara några minuter. 5 minuter senare låg batteriprocenten på ynka 40%.

Vad kan vara felet? När jag kollade film i Plex på datorn så hände inget liknande, utan endast då jag streamade till min iPad.
Jag har inga onödiga program på i bakgrunden och eftersom fläkten gick ner såfort jag avslutade Plex i iPaden så måste ju något vara fel.
Sökt på nätet men hittar ingen hjälp eller om någon har haft samma problem? Snälla hjälp mig, för jag älskar verkligen redan Plex men om det ska vara såhär så är det inget att ha. Datorn är så gott som ny och är 2011års modell, 13 tummarn.

Tack på förhand.

För att Plex måste konvertera filmen till ett format som är acceptabelt för IPad:en. Det kräver rejält med kräm i datorn.

Citat:

Requirements:

• Any iPhone, iPad, or iPod Touch running iPhone OS 3.1 or higher.
• An Intel Mac running Mac OS 10.5 or later, or a Windows machine running Windows XP or later.
• The Plex Media Server, which is part of the Plex Media Center, available at Plex - A Complete Media Solution
• In order to transcode to 720p (on the iPad and iPhone 4), you need at least a 2.2GHz processor.

Jaha okej? Och hur löser man det då? Kan ju inte vara så att detta är något man ska stå ut med, såfall förstår jag inte det "perfekta" med Plex. Måste finnas en lösning?

Ha en kraftfullare dator som sköter transcoding är enda lösningen.

Men MBP borde la klara Plex? Tycker man. Det är årets modell dessutom. Till och med en netbook skulle klara Plex enligt mig, så det är ju konstigt att MBP är för dålig för att klara Plex. Men om du säger det så.... Hrm..

Din MBP klarar ju av det, att den får jobba hårt för att göra det är ju en annan sak.
En netbook skulle inte klara av det.

Du får nog läsa på lite vad det är som görs när den transcodar en videofil för att kunna spelas upp på en iOS-enhet.
(Enkelt förklarat, den komprimerar om hela video/ljud-spåret till att kunna spelas upp på iOS-enheten, detta kräver snabb processor m.m.)

Hur löser man det då? Konvertera filmerna innan man lägger dem i mappen för Plex, så de är i rätt format för iOs enheten? Löser det problemet?

Jag tror Plex gör konvertering ändå, men någon som använder Plex vet säkert bättre än mig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-16 14:55

Så vitt jag vet borde det lösa problemet att ha en iOS version av filmen redo, då bör Plex inte behöva koda om filmen (stog någonting om det i någon av de senaste blogposterna på Plex hemsida).

Tackar, någon som vet vart jag kan hitta program som kan koda om filmen till iOs format?

Handbrake kan göra det!

Keptang.... 2 sekunder för mig?

Tack, trist att detta måste göras dock, Handbrake kodar la om lika lång som en film är. Är en film 3 timmar tar det 3 timmar. Är det bara jag som har detta problem? Känns inte alls smidigt men det är väll enda lösningen antar jag.

En kort fråga bara, jag tittade klart på filmen alldeles nyss på min MBP och då var det 34% batteri, nu ligger den på 6%. Är det verkligen normalt? Har inget annat igång och kollade filmen i Plex på datorn.

Ursprungligen av julian-c:

Tack, trist att detta måste göras dock, Handbrake kodar la om lika lång som en film är. Är en film 3 timmar tar det 3 timmar. Är det bara jag som har detta problem? Känns inte alls smidigt men det är väll enda lösningen antar jag.

En kort fråga bara, jag tittade klart på filmen alldeles nyss på min MBP och då var det 34% batteri, nu ligger den på 6%. Är det verkligen normalt? Har inget annat igång och kollade filmen i Plex på datorn.

Nej, det beror på hur snabb dator du har.
Ja, helt normalt.

Ok, skönt och veta. Nu var filmen endast en timme kvar, så att den gått ned så mycket i batteri känns ändå rätt dåligt enligt mig, men tur att det är normalt då. Tackar.

Kan ju tilläggas att datorn är endast 7 veckor gammal. Borde inte en MBP (så ny) klara av att encoda utan att gå på högvarv? Just saying. Well well

En omkodning av en videofil använder 100% av din tillgängliga CPU-kapacitet, oavsett om du har 1GHz eller 2000GHz.

I grova drag..

Ok ska pröva med att koda om och se om problemet löser sig. Men en fråga, gör alla såhär? Kodar om varenda film de ska ha i Plex. Genast blev Plex 100 gånger sämre än att bara se filmen direkt i datorn. Hrm..

Ursprungligen av julian-c:

Ok ska pröva med att koda om och se om problemet löser sig. Men en fråga, gör alla såhär? Kodar om varenda film de ska ha i Plex. Genast blev Plex 100 gånger sämre än att bara se filmen direkt i datorn. Hrm..

Det beror väl på hur man ser det? Plex är en grym lösning för att ha ett smidigt mediacenter, i den bemärkelsen vad som är bra på datorn/tv:n, det innebär inte naturligt att Plex är en optimal lösning för att streama till iPaden.

Jag använder inte Plex men Air Video för att göra samma sak (streama filmer till iOS-enheter), har en stationär dator som har tillräckligt med kräm för att live-konvertera filmerna, då är det inga problem.

About Air Video

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-16 17:28

Jag har min Mac Pro som Mediaserver till Plex, har aldrig märkt att den skulle gå upp i varv för att koda om en film till min iPhone eller iPad, men å andra sidan är det en maskin som är gjord för tyngre uppgifter (Även om den börjar få några år på nacken... MacPro 1,1).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-16 21:34

Jag har en Xserve, heller inga problem förstås. En laptop är nog inte så optimalt.... Duger fint att titta på filmer i Plex, men att omkoda och streama samtidigt är ingen höjdare.

1
Bevaka tråden