Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördelar/nackdelar med video genom iTunes istället för Plex

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-05-16 08:43

jag håller på att läga in alla mina filmer in i itunes just nu just för att det bara känns bra att ha allting där=)
aple tv:n hittar ju den via hemmadelning och det funkar bra. men plex löser ju det också väldigt bra och lite lämpligare.

men som sagt. känns bra att köra det hela "the apple way" att bara köra deras saker. känns som att allt borde fungera klockrent då.

kan ni komma med lite fördelar och nackdelar? och vad man kan tänka på om man ska in med hela sitt bibliotek med filmer och tv serier?

tack på förhand.

Flyttade tråden till korrekt underforum. "Allt om Mac" är för trådar som inte passar någon annanstans.

/Mod

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-16 09:47

Jag använder bara iTunes (eftersom jag streamar till AppleTV gen2) men tycker att det är lite yxigt. Den är ju inte alls anpassad för att hantera stora mängder rippade filmer och serier, utan att man köper och hyr film via AppleStore (vilket man inte kan göra i Sverige). Det viktiga är att man taggar filmerna och serierna. Finns 3e parts program som gör detta lite lättare.

Min personliga favorit för att tagga filmer och TV-serier för iTunes är iDentify. Rea just nu. Finns också en gratisversion på deras hemsida som saknar en del av funktionaliteten som finns i betalversionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-16 09:57

Jag köper all film & TV via iTunes, så det är enkelt.
Annars blir det ett par DVD för ungarna.

Fördelar, sömlöst
Nackdelar, Amerikanskt iTunes store konto

Rekommendation: Skaffa Am iTunes Store konto

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-05-16 10:51

Jag är så fjantig att jag vill ha svenska undertexter

Ingen som är emot iTunes då och säger plex ist?
Låter bra då jag helst vill köra iTunes

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-16 13:19
Ursprungligen av magsta:

Jag är så fjantig att jag vill ha svenska undertexter

Inte alls fjantigt. Jag sätter på undertexter på svensk film ibland. Folk sluddrar ju något så förbannat, och ibland kan man av hänsyn till andra personer i hushållet som inte ha på så högt ljud.

Jag är djupt skeptisk till alla som menar att de "inte behöver" svenska undertexter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-16 13:54
Ursprungligen av planB:

Inte alls fjantigt. Jag sätter på undertexter på svensk film ibland. Folk sluddrar ju något så förbannat, och ibland kan man av hänsyn till andra personer i hushållet som inte ha på så högt ljud.

Jag är djupt skeptisk till alla som menar att de "inte behöver" svenska undertexter.

Jag tycker inte heller att det är fjantigt, själv föredrar jag textat, men iTunes och köpa via den Amerikanska affären överväger i smidighet mot undertexter i mitt fall.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-05-16 14:20

kollade lite på identify.
det finns inget program man kan använda som hämtar hem info om filmerna på svenska?

Ursprungligen av magsta:

kollade lite på identify.
det finns inget program man kan använda som hämtar hem info om filmerna på svenska?

Inte som jag vet. Det finns väl ingen svensk motsvarighet till IMDb eller TVDB?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-05-16 14:51

på den tiden jag använda xbmc mycket så använde jag filmdelta.se
där fanns allting jag behövde just då iallafall

Ursprungligen av magsta:

på den tiden jag använda xbmc mycket så använde jag filmdelta.se
där fanns allting jag behövde just då iallafall

Där ser man! Nå, det verkar inte gå att koppla iDentify mot något annat än det som ingår från början - såvitt jag vet. Har inte letat efter den funktionaliteten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-16 19:44

Klarar iTunes mer än 2kanalig stereo? Jag har för mej att det inte gjorde det för länge sedan, men det kanske är bättre nu.

Jag har inte varit konsekvent och valt en metod fullt ut, utan blandar Plex och iTunes. Plex passar bäst på Minin under TVn i vardagsrummet, men iTunes passar bäst till mina AppleTVs. Dessutom funkar iTunes-filmerna bäst när man vill synka till iPad, för offlineuppspelning till barnen i bilen, t ex.

Jag tar och skickar upp denna tråd i ljuset igen. Jag håller nu på att rippa mitt DVD-bibliotek till iTunes för att få en lika elegant och lätthanterlig samling av film som jag redan har för musik.

Som läget är nu flyttar jag runt MBPn varje gång det vankas film och har mer eller mindre bestämt mig att köpa en AppleTV 2. Jag funderar också på att installera AirVideo i iPaden för att kunna se filmerna den vägen.

Min uppfattning om det hela är att AppleTV 2 är den effektivaste lösningen för att streama musik och film från iTunes. Finns det någon vinst i att använda Plex och ge sig på jailbreak?

Detta gäller alltså i mitt scenario där jag alltså har rubbet i iTunes och även Apple Remote på iPad för fjärrstyrning. Som det ser ut nu är min tanke att helt enkelt använda AppleTV i standardutförandet. Bildvisning m.m ser jag som lite värre, mitt bildbibliotek ligger nämligen i Adobe Lightroom och där får jag intrycket att det blir lite besvärligt med AppleTV. Dock visar jag nästan aldrig bilder på TVn utan på datorn. Det är musik och film som är det primära.

Jag har idag ett amerikanskt iTuneskonto så rent tekniskt har jag full tillgång till Netflix, iTunes-hyrvideo m.m. Dock står det inte i fokus för mina planer på AppleTV utan det är streaming av det rippade musik/filmbiblioteket som jag siktar på. Jag har mina DVDs placerade på ett obekvämt ställe och därför ser jag det som betydligt enklare att köra rubbet från iTunes.

För närvarande har jag lagt in 52 filmer i iTunesbiblioteket.

Edit: Finns det några nackdelar med AppleTV för mina behov eller är det bara att köpa?

Så länge du är nöjd med hanteringen genom iTunes och 720p så är det väl bara att köra på med en AppleTV 2 som den är.

Det låter utmärkt, då blir det en Apple TV2 när Apple Store öppnar igen (de har varit stängda över helgen p.g.a Irene men läget är stabilt nu).

Senare får jag väl se om jag testar Plex. Det som ev talar för Plex är det faktum att jag planerar att flytta alla filmer till extern HD, detta kan i.o.f lösas med ett separat iTunes-bibliotek men då kan ju ett separat program för filmhantering locka snarare än att växla bibliotek fram och tillbaka.

1
Bevaka tråden