Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högljudd fläkt i MBP 13 höst 2010

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag är en ganska nybliven Mac användare och en av anledningarna til att jag bytte var för att jag ville ha en tyst dator. Och min MBP var väldig tyst till en början, den var så tyst att jag inte trodde att det existera ngn fläkt. Hörde typ aldrig fläkten oavsett vad jag gjorde.

Men på senare tid så drar fläkten igång i tid o otid. Behöver typ inte göra något alls. Även nu när jag bara har igång google chrome och en flik "99.se" så hör jag ett tyst sus från fläkten. Ska jag se på SVTplay så drar fläkten igång ordentligt. Liksom irriterande högt.

Vad ska jag göra? Är detta normalt? Ska man höra fläkten överhuvudtaget? Såvida ma inte belastar datorn "Hårt". Går jag in aktivitetskontrollen så är ju inte datorn tungt belastad.

Suck... Trodde man skulle slippa dessa problem när bytte från PC till "enkla" mac..

  • Oregistrerad
  • 2011-03-13 20:12

Ofta beror högljudd fläkt på Flash, p2p eller någon annan tyngre process som datorn utför, kolla Flash-inställningarna i systeminställningarna t.ex.

Kan du lägga upp en aktivitetskontrolls-screenshot på datorns ALLA aktiva processer?

Men fläktarnas högljuddhet kan även bero på en igendammad dator eller placering på något mjukt underlag som värmer mer än det kyler. Hur har du datorn placerad när du surfar?

Just nu står den på ett bord. Självklart förstår jag att datorn kan bli varm om man har den i knät eller så. Tror lite på det du sa dock om igen dammad dator kanske? Jag laddade ner SMCFancontrol och fläkte ligger just nu ca 2000 rpm (vilket e minivärdet antar jag?) Bara det att den susar lite pga. damm kanske. Hur rengör man en MBP 13' från damm egentligen? Ngn osm har ngt tips?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-13 20:42
Ursprungligen av OscarGBG:

Just nu står den på ett bord. Självklart förstår jag att datorn kan bli varm om man har den i knät eller så. Tror lite på det du sa dock om igen dammad dator kanske? Jag laddade ner SMCFancontrol och fläkte ligger just nu ca 2000 rpm (vilket e minivärdet antar jag?) Bara det att den susar lite pga. damm kanske. Hur rengör man en MBP 13' från damm egentligen? Ngn osm har ngt tips?

Luftspray på burk, finns på Kjell & Co etc. Finns ju även laptopkylare att köpa där.
Men kolla som sagt även systeminställningarna för Flash etc.

HUr kollar man systeminställningarna speceifikt för flash? Jag har inte ngn sådan ikon i Systeminställningar

  • Oregistrerad
  • 2011-03-13 20:57
Ursprungligen av OscarGBG:

HUr kollar man systeminställningarna speceifikt för flash? Jag har inte ngn sådan ikon i Systeminställningar

Då gör du det i Flash självt, men bäst är att uppdatera till senaste Flash-versionen så får du ikonen i systeminställningarna vilket är bättre och jag har för mig att det finns några fler inställningar där bl.a. om hur Flash utnyttjar P2P i bakgrunden vilket lär belasta din dator en del om det är på.
Sen finns det ju ett Safaritillägg som heter Click To Flash vilket kan tämja Flash en del.

Här e bilderna på mina processer föresten.
Men är det bara att gå till adobe och ladda ner för flash antar jag?
http://img801.imageshack.us/i/skrmavbild20110313kl210.png/
http://img339.imageshack.us/i/skrmavbild20110313kl210.png/

  • Oregistrerad
  • 2011-03-13 21:19
Ursprungligen av OscarGBG:

Här e bilderna på mina processer föresten.
Men är det bara att gå till adobe och ladda ner för flash antar jag?

Ja det är bara att gå till Adobe och ladda ned nya Flash. När det gäller aktivitetskontrollbilderna så ska du ställa in för att visa ALLA processer, inte bara "mina processer" För alla är ju det som är intressant de visar nämligen vad som tickar i bakgrunden i din dator.

Den Flash som Adobe har ute just nu (10.2) ger inte någon inställningsmöjlighet i System Preferences, utan om jag inte tar fel ligger det med i 10.3 som ännu bara finns som en beta.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2011-03-25 10:12

Hej!

Jag har ett liknande problem som TS. Fläktarna går igång vid 47 grader trots datorn inte ens är ljummen. Har en Macbook Pro7,1. Har försökt resetta SMC med shift ctrl alt power, men det verkar inte göra någon skillnad.

Vad gäller processerna så ligger kernel_task och windowserver och pendlar mellan 3-12% avc CPU. Firefox använder 5-30 och när jag öppnar nya flikar drar fläkten igång tills tempen sjunkit till ca 40-43 grader. Sedan stiger den sakta och vid 47 så drar åbäket igång igen.

Någon som har några idéer?

EDIT: Tillägger att jag har datorn plant på skrivbordet och just nu är det 18 grader på kontoret där jag sitter, så kylning bör inte vara något problem egentligen. Brukar kunna arbeta tills datorn blir het innan fläktarna startar.

min MBP 13" 2010 låter också en hel del om jag pushar den hårt, inget konstigt med det. händer ju dock bara när jag kör flash mer eller mindre.

Flash får även min MBP 17" att spåra ur, fläkten går upp i 5000rpm direkt.. Jag hatar flash

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-15 11:35

Finns det några tricks för att få flash (videos) att funka utan att fläkten blir tokig? Jag stängde av hårdvaruaccelerationen och då låter fläkten mindre. Men videon (svtplay) blir rätt hackig. Någon som har tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-15 16:32

Jag föreslår att ni kör en AHT - test från org. systemskivan. Och om ni har de rätta kontakterna en ASD - test. Vet inte vad en ASP (Apple Service Provider) tar för att köra en ASD-test på datorn, men det kostar.

Det är inte ovanligt att fläktrusningar orsakas av en felande värmesensor.

Man kan ladda ner temperatur monitor som visar temperaturen på ett bra sätt. Om inte man har tillräckligt höga tempar så är det förmodligen en sensor som felar.

Har själv en äldre MBP 17' där en givare orsakade en fläktrusning - som kom och gick - under flera år. I det fallet kördes en ASD-test som utpekade en felaktig sensor, där jag hittade jag en kallödning på moderkortet på den felaktiga sensorn. Efter åtgärd går datorn normalt (990 rpm). Intensiva video, spel mm får fläkten att öka, men då blir datorn upphettad så det är ett normalt beteende.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-15 16:36

PS - Det finns redan flera tidigare trådar i det här ämnet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-15 17:27

Enligt Temperature Monitor går mina cores upp till 90 grader efter typ 20 sekunders flash-tittande och fläktarna går igång (en bit innan 90). Synd att dedär flash ger så höga temperaturer

1
Bevaka tråden