Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbare trådlöst med Extreme än Express?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag bor i en bostadsrätt där föreningen erbjuder internet genom 100Mbits genom bredbandsuttag. För tillfället kör jag trådlöst genom min Airport Express (Early 2008, 6F8314CV0HW) och då får jag följande siffror från Bredbandskollen: 44,86 / 41,74. Testade att köra trådbundet direkt efter den mätningen och då kommer jag upp i 94,16 / 86,24.

Till min fråga: om jag skulle investera i en Airport Extreme eller Time Capsule skulle jag kunna komma upp i högre siffror? Om ja, skulle det vara märkbar skillnad?

Tack på förhand!

Oliver

Edit: Jag vet inte om det är relevant men enheterna som används i nätverket är: Macbook, iPhone, iPad...

Ursprungligen av oliverwide:

Edit: Jag vet inte om det är relevant men enheterna som används i nätverket är: Macbook, iPhone, iPad...

Exakt vilka modeller pratar vi om?

Det är relevant eftersom det avgör om du måste köra ett blandat 802.11g/11n-nätverk, eller om du kan köra ett renodlat 11n-nätverk.

Med en Extreme (eller Time Capsule) och ett renodlat 11n-nätverk på 5 GHz-bandet borde du kunna komma upp i högre hastigheter.

Macbook (Late 2007) den kör jag N på. Sedan är det en iPhone 3GS, som inte klarar N(?), samt en iPad av första generationen som klarar N?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-15 10:26

Den senaste Extreme klarar väl även blandat nät, med full sprut? Jag har för mej att den har flera sändare (3 st), så man kan köra full hastighet på n, även om man har långsamma enheter som då går på en annan krets. Men min ålder förstör mitt minne i snabb takt

Har den senaste airport extreme sedan någon vecka tillbaka och en imac 9.1.
Kör två separata nät på 5GHz och 2,4GHz

När jag jag använder mig av 5GHz bandet så synkar jag i 300MBit och tester visar 97,56Mbit ner och 9,56MBit upp på en 100/10Mbit lina.
När jag sedan testar 2,4GHz bandet får jag resultaten 79,32MBit ner och 9,64Mbit upp. Synk är ju då 130Mbit.

Ursprungligen av illerG:

Har den senaste airport extreme sedan någon vecka tillbaka och en imac 9.1.
Kör två separata nät på 5GHz och 2,4GHz

När jag jag använder mig av 5GHz bandet så synkar jag i 300MBit och tester visar 97,56Mbit ner och 9,56MBit upp på en 100/10Mbit lina.
När jag sedan testar 2,4GHz bandet får jag resultaten 79,32MBit ner och 9,64Mbit upp. Synk är ju då 130Mbit.

Hur har du ställt in detta med airport verktyget?

Jag sitter på en nyinköpt extreme och har 100/10 lina hemma, men kommer bara upp i 30-40Mbit ner trådlöst! Trådat är det full kräm ner...

Kan även informera att jag har en express sitter i köket som jag har provat att haft som utökat nätverk samt WDS nätverk tillsammans med min extreme.

Jag har även provat att ta bort expressen helt utan något bättre resultat med hastigheten.

Utrustningen jag testar med är en nyköpt HP4320S (specifikationen säger att den stöder N-hastighet) samt en iphone 4.

Så det borde bli märkbart snabbare för mig?

Ursprungligen av oliverwide:

Så det borde bli märkbart snabbare för mig?

Ja, det som står i inlägg #5 går väl inte att tolka på något annat sätt.

Det är ju ungefär dubbla hastigheten mot vad du har nu, så det lär vara märkbart.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-05-15 13:31

Kolla att du får högre hastiget med kabel först

Ursprungligen av Erik_J:

Kolla att du får högre hastiget med kabel först

Det var väl det han skrev att han hade gjort i den första posten?

Något mer du behöver veta?

1
Bevaka tråden