Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det går ej att stänga av MacBook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gjorde som vanligt, dvs. Äpplet-stäng.
Gav en blå skärm med en roterande prick (samma som vid start).
Sedan händer inget mer.
Har försökt alla avstängningsknep, Powerknappen, mfl.
Batteriet kan man ju inte plocka ut längre...

Vad gör man???

Bertil

Hur lång tid har du givit den att stänga av sig? Håll in powerknappen en längre stund så ska det fungera.

Håll power-knappen inne i några sekunder så slocknar allt fint.

Jag höll in den 8-10 min.

Ursprungligen av Bertil Eriksson:

Jag höll in den 8-10 min.

Hur orkade du?! Vilken MacBook-modell är det? Är det den äldre modellen kan du ju rycka batteriet.

Tänk på var ni lägger era trådar. "Allt om Mac" är till för mer allmänna Mac-frågor, som inte passar in i någon annan forumdel. Jag har nu flyttat tråden till "MacBook"-forumet.

/Mod

Datorn kanske försöker starta om istället för att stänga av och den fastnar pga trasig startskiva. Vad händer om du kör in installations-dvdn (systemskivan)?

Annars, dra ur nätsladden och ställ datorn kallt så laddar batteriet ur snabbt.

Capeman: Han har antagligen en nyare modell eftersom han skriver att batteriet inte går att plocka ur.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Capeman: Han har antagligen en nyare modell eftersom han skriver att batteriet inte går att plocka ur.

Sant, slarvigt läst av mig.

Rätt. Datorn är ca 3 månader. Står på urladdning.

Pröva Ctrl + Äpple + Startknapp för att starta om.

Fast nu kanske den redan har laddat ur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-15 16:57

Testa:

command+option+control+power (laptops) = Shutdown immediately (chance to save changes in open documents)

command+control+power button = Force restart (no chance to save changes in open documents)

Om dessa inte funkar kör behörighetsreparation med programmet skivverktyg ( Program/verktyg/skivverktyg) - för att utesluta att det rör sig om ett behörighetsproblem ( uppstår ofta sådana i systemet).

Om datorn inte går att stänga av efter detta kan du nog misstänka knappen (fysiskt) eller systemet - logiskt. Förmodligen behövs en reparation med Diskwarrior eller liknande - annars en ominstallation av systemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-15 18:39

Det är SMC man ska göra reset.

Dator som man inte ska ta bort batteri, se länken Intel-baserade Mac-datorer: Återställa systemhanteraren SMC (System Management Controller)

Tryck kombinationen skift-kontroll-alternativ och strömbrytaren samtidigt på det inbyggda tangentbordet.

1
Bevaka tråden