Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur startar man från en extern disk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en macbook pro från 2006. Jag har hört att man kan starta den och använda externa hårddisken istället för den som finns i datorn och att det ska vara bättre. Tar Systeminställningar < Startskiva< klickar på hårddiskläge , men det blir bara grått på min skärm. Har en Maxtor som jag har gjort back up med. Undrar så vad det är som fattas för att det ska gå vägen.

Ovanstående inlägg har brutits ut och flyttats hit från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

För att kunna starta från en extern disk, så måste disken vara rätt formaterad (HFS+, eller "Mac OS Extended" som det också kallas). Och den måste ha rätt partitionstabell ("GUID" om det är en Intel-Mac. "Apple partition" om det är en PowerPC-Mac).

Och man måste ju naturligtvis installera OS X på den.

Att du har använt disken som backup innebär inte automatiskt att du kan starta från den. Det kan funka - det beror på hur den backupen är gjord.

Ursprungligen av hejhopp:

...externa hårddisken istället för den som finns i datorn och att det ska vara bättre...

Nja, det kan väl vara bättre i något fall - men inte generellt. Det beror ju bl.a. på prestanda på den interna och den externa disken i fråga.

Hej Jesper och tack för svar!

Jag läser det du skrivit om formatering av hårddisken. tyvärr kan jag inte sådant. Men jag har bara gjort backupper med time machine så
OS X har väl förts över den också som all annan indformation. Om du förstår vad jag menar:) ?
(jag har en intel mac)

För tips kring formattera hårddisk.

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

Tänk på att vid formattering försvinner allt du har på den hårddisk du formatterar.

Bara för att du har en backup på disken är det inte säkert att den är startbar.

Så, det här är 99.se och vi ställer näsvisa frågor

Varför skall du starta på en extern disk? Det blir inte snabbare eller "bättre" om den är kopplad med USB.

Man kan inte starta från en Time Machine-backup. Du kan använda program som Carbon Copy Cloner för att göra en bootbar backup som du alltså kan använda som startskiva.

Du kan ha den bootbara volymen och TM-backupen på samma skiva men det är bättre att skaffa ytterligare en hårddisk för backup. Det är ju ingen bra ide att ha system och backup på samma hårddisk om den skulle paja.

Om man bara har en extern disk kan det ändå finnas poänger med en bootbar volym parallellt med TM på samma hårddisk.
10.5: Make a bootable Time Machine backup drive - Mac OS X Hints
10.5: Ease restore from Time Machine - Mac OS X Hints

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-05-14 08:42

Jag är också nyfiken. På vilket sätt är det bättre att starta från en extern disk? Enda fördelen jag kan se är att du kan ta med dig dina data och köra på en annan dator och då ser den ut och funkar som din där hemma. I övrigt kan jag bara se massa nackdelar. Som sämre prestanda t ex.

Ursprungligen av Spooky:

Jag är också nyfiken. På vilket sätt är det bättre att starta från en extern disk? Enda fördelen jag kan se är att du kan ta med dig dina data och köra på en annan dator och då ser den ut och funkar som din där hemma. I övrigt kan jag bara se massa nackdelar. Som sämre prestanda t ex.

Riktar mig nog mest mot TS här;
Grundtanken med en bärbar - att den är mobil faller ju med. Det blir inte lätt bära omkring på den.

Enda anledningen att jag skulle starta min Mac på extern disk är om jag hade problem med den inbyggda och reparationsverktyget klagar på att man inte kan reparera den disken man startat ifrån.

Vidare får man inte förledas tro att man kan STARTA från en extern disk, för att efter uppstart byta till interna. Den disk man startat från måste vara ansluten ända tills man stänger av.

En fördel om man startar från extern disk (med ett nyinstallerat OSX på) är att man inte fyller minnet med de där dussinet saker som man med tiden installerat på sin interna disk....å andra sidan funkar ju inte mycket då heller.

1
Bevaka tråden