Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta helt till Spotify?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag funderar på att byta helt till Spotify för musiken på datorn och telefonen.
Frågan är om det är görbart, visst jag har musik som inte finns på Spotify men den tänkte jag lägga in som lokala filer och det ska enl Spotify kunna synkas över till telefonen.
Varför? För att jag är sugen på att komma åt mer musik än den jag har i mitt bibliotek.

Är det någon som gjort detta och har saker att dela med sig av?

För som det är nu så är det bara musiken som jag synkar med iTunes utöver appar.

Menar du att du inte vill synka telefonen med datorn alls? Värt att tänka på i så fall är att man inte har en backup på det som inte synkas över nätet, t ex bilder.

Jo jo jo! Det var inte det jag sa...

Jag vill inte missa backup osv. Jag vill ha mer musik att tillgå men vill inte ha den på två ställen.

Spotify kan spela lokala filer både på android och ios. Själv kör jag android och kan lägga över låtar till telefonen manuellt. Kör du ios antar jag då måste gå via itunes.

Inte vad jag läst på Spotify den ska kunna synka över lokala låtar till telefonen.
Tricket är att jag gör en spellista med de jag vill ha över och så hemskas många är det inte.
Verkar som om jag får ta och prova helt enkelt.

Då är jag åter Spotify Premium kund, har lagt till de plattor jag har som inte finns på Spotify.
Det blev hela 12 st.
De har nu synkats över till telefonen och jag har en massa spellistor med de plattor jag hade i iTunes.
Så nu synkar jag inte längre musik via iTunes. Gissa om synkningen går fortare samt att 16 Gb telefonen känns som den har hur mycket utrymme som helst!

En fördel jag inte tänkte på är att jag får tillgång till all min musik på den dator där jag loggar in på Spotify! Neat!

Det ska onekligen bli spännande att se om Apple lyckas möta upp med detta för det är sjukt smidigt.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-28 14:14
Ursprungligen av Mattias Hedman:

En fördel jag inte tänkte på är att jag får tillgång till all min musik på den dator där jag loggar in på Spotify! Neat!

Nähä? All musik kopieras alltså in till spotify? Fungerar det med all musik?
Jag trodde bara spotify kunde läsa av mitt itunes bibliotek och om låten inte fanns på spotify så kunde jag lyssna på den lokalt. Inte att lokal musik kopieras till molnet.

Jag kör bara spotify och tycker det absolut smidigaste är att man kan ha musiken överallt utan att hålla på med massa konverterande och laddande kors och tvärs. Tex att kunna koppla in iPhone i bilen och streama musiken direkt över 3G, oslagbart!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-28 12:11

Det är onekligen en lockande ide att ha all musik på samma ställe. För mig faller det dock på en sak, jag kör Nike+ när jag tränar och då vill jag ju lyssna på musik. Nike-appen tar ju musiken via iTunes så där är det kört eller hur? I så fall måste jag ju ändå ha låtar i iTunes eller går det att synka dem från spotify till iTunes på telefonen så att säga?

Ursprungligen av rhesus:

Det är onekligen en lockande ide att ha all musik på samma ställe. För mig faller det dock på en sak, jag kör Nike+ när jag tränar och då vill jag ju lyssna på musik. Nike-appen tar ju musiken via iTunes så där är det kört eller hur? I så fall måste jag ju ändå ha låtar i iTunes eller går det att synka dem från spotify till iTunes på telefonen så att säga?

Spotify på iOS har stöd för multitasking (eller bakgrundsspelning). Jag kör själv Runkeeper när jag tränar, samtidigt som jag spelar musik från spotify. Det är bara att trycka play i spotify, gå tillbax till hemskärmen och starta träningsappen, inga problem alls. Enda "problemet" jag märkt är när Runkeeper ska läsa upp tider el liknande så blir det lite väl lång paus mellan orden om Spotify är igång. Typ "Time......................... five .................... minutes .......................... thirty ............................. four .............................. seconds". Då det låter lite musik mellan varje ord gissar jag att det blir någon liten krock när flera program ska spela upp ljud samtidigt. Men det är ett väldigt litet problem, tänker knappt på det längre.

Jag har en Mac Mini som jag idag har iTunes med låtar i och styr enbart från iPhonen. Finns det någon app som ni kan rekommendera för att styra Spotify från iPhone eller iPad (väntar på en..). Det kanske inte ens är möjligt i dagsläget?

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag har en Mac Mini som jag idag har iTunes med låtar i och styr enbart från iPhonen. Finns det någon app som ni kan rekommendera för att styra Spotify från iPhone eller iPad (väntar på en..). Det kanske inte ens är möjligt i dagsläget?

Remoteless fungerar bra, men du får installera en liten helper-app på minin.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-13 15:50

Kanske lite OT men...

Jag har Spotfy Premium sedan ganska länge och har också funderat på att endast köra Spotify. Känner mig dock ganska tveksam till Spotifys ägarstruktur och fördelning av intäkter. Spotify ägs som jag har förstått det till majoriteten av de stora skivbolagen och fördelningen av intäkterna är minst sagt skum; skivbolagen och skivbolagens stora artister får oproponerligt mycket av intäkterna. Den gamla maktstrukturen som man gärna velat slippa i och med digitaliseringen består alltså.

Jag gillar Apples raka modell; en tredjedel var till Apple, skivbolag och artist. Hur ser det ut hos WiMP? Någon som vet?

Grooveshark har ju tydligen ingen app så det är ju inget alternativ här.

Tips!

Grooveshark har större utbud än Spotify, och skulle någon låt inte finnas med så kan du ladda upp den till Grooveshark.

Har varit Prem Spotify-kund förut men inte längre då jag tycker Grooveshark är bra mycket bättre.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-28 15:34
Ursprungligen av roberthedlund:

Tips!

Grooveshark har större utbud än Spotify, och skulle någon låt inte finnas med så kan du ladda upp den till Grooveshark.

Har varit Prem Spotify-kund förut men inte längre då jag tycker Grooveshark är bra mycket bättre.

Jag tycker WiMP är bättre än spotify. Grooveshark är dock bäst. Visste inte att dom har en ios app dock

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-04-28 18:04
Ursprungligen av studiox:

Jag tycker WiMP är bättre än spotify. Grooveshark är dock bäst. Visste inte att dom har en ios app dock

Grooveshark fanns tidigare i iTunes Store, nu endast till Jailbreakade iPhone's.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-04-28 15:34

Det jag saknar mest i Spotify är radiokanaler. Har 4st som jag lyssnar mycket på och nu får man ha olika program för det.

Frua har Spotify premium, i sin dator och i sin iPhone.

vi har gjort oss av med alla cd-skivor.

Jag har kanske 100 skivor i min itunes, frugan ingenting.

Med iPhonen så kör vi Spotify i bilen.

Hon är just nu på väg till Borås och det funkar som ett spjut.

Alltså hur fan går det där till med lokala filer?
Hur gör man en spotify-playlist med de i osx?

Jag valde Spotify av flera anledningar, bl.a. för att det är en svensk produkt och jag tycker att det gjort något helt otroligt bra!
En av utvecklarna på Spotify har hjälpt mig i min strävan att lära mig Objective-C.
Det innehåller allt jag vill ha, det synkar fin fint med iPhone. Offline läget för mina lokala filer, mumma!

Nu är jag klar med allt! Jag har importerat det jag behövde av det som inte fanns på Spotify redan, det är över synkat och klart.
Jag har gjort spellistor av de skivor jag synkade över till telefonen med iTunes. (Det är en hel del spellistor nu...), jag hittade plattor av artister som jag inte ens visste att de släppt!

Jag är otroligt nöjd med det jag gjort med Spotify med min telefon. Jag kan verkligen rekommendera detta!

Ett enda problem hade jag... synkningen av mina lokala filer stannade, den tyckte den var klar, hittade ett tips på Spotifys forum om att man skulle logga ut och in igen på telefonen för att nollställa synkräkningen. Det löste min biff perfekt!

Nej nu ska jag gå och lyssna på lite ny musik!

Kom på en sak till, helt plötsligt har jag 11 Gb till jag kan använda till annat.

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-04-28 22:21

Två saker
Batteritid och dålig internet förbindelse.

Försökt gå över till spotify helt men fik det aldrig att fungera helt (dåligt med tålamod) i mobilen var det inte lika mkt problem som med mediacentret. Apple remote app är överlägsen i det fallet.

Jag har sedan en tid valt att uteslutande köra Spotify på min iPhone 4. Den senaste uppdateringen korrigerade några mindre trögheter vad gäller t.ex. synkronisering av listor som skapats på dator.

Kommer fortsätta att köra Spotify även när jag går över till android om några dagar.

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-04-28 23:03
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag har sedan en tid valt att uteslutande köra Spotify på min iPhone 4. Den senaste uppdateringen korrigerade några mindre trögheter vad gäller t.ex. synkronisering av listor som skapats på dator.

Kommer fortsätta att köra Spotify även när jag går över till android om några dagar.

det där sista förstod jag inte riktigt

Ursprungligen av thor:

det där sista förstod jag inte riktigt

Det gör inte jag heller, men det kommer likt förbaskat att hända. Men vi ska inte gå off-topic mer. Åter till ämnet.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-13 16:53

Det där har du fått på bakfoten:

* De stora skivbolagen skivbolagen äger runt 10% tillsammans och har ingen röströst i bolaget (motsvarade a-aktier)
* Apple har ingen "rak modell", hur den ser ut och hur skivbolagen får betalt är det mig veterligen ingen som vet.

Att fatta beslut på sådana grunder känns konstigt, ungefär som man slutar handla på ICA bara för dom kanske har bra avtal med CocaCola

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-13 19:42
Ursprungligen av studiox:

Det där har du fått på bakfoten:

* De stora skivbolagen skivbolagen äger runt 10% tillsammans och har ingen röströst i bolaget (motsvarade a-aktier)
* Apple har ingen "rak modell", hur den ser ut och hur skivbolagen får betalt är det mig veterligen ingen som vet.

Att fatta beslut på sådana grunder känns konstigt, ungefär som man slutar handla på ICA bara för dom kanske har bra avtal med CocaCola

Well, skivbolagen köpte in sig väldigt billigt i Spotify och oavsett om de har rösträtt eller ej så "äger" de indirekt Spotify med sina avtal o.s.v. Troligtvis hade de stämt skiten ur Spotify (som innan bestod av i stort sett bara piratkopierad musik) om de inte gått med på att sälja en del av kakan.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Har kört enbart Spotify ett tag nu och jag är så himla nöjd!
Hur skönt är det inte att få höra på jobbet att Beastie Boys släppt en ny platta, upp med telefonen, sök, boom!
Lyssna.

Nu önskar jag bara att Spotifyappen skulle få Airplay-stöd, för det tillsammans med http://www.airserverapp.com skulle rocka min värld fullständigt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Kunde inte sagt det bättre själv.
Har kört enbart Spotify ett tag nu och jag är så himla nöjd!
Hur skönt är det inte att få höra på jobbet att Beastie Boys släppt en ny platta, upp med telefonen, sök, boom!
Lyssna.

Nu önskar jag bara att Spotifyappen skulle få Airplay-stöd, för det tillsammans med AirServer - Bring AirPlay and AirTunes to your Mac skulle rocka min värld fullständigt.

Inga problem att köra AirPlay med spotifyappen. Funkar sen länge.

Bevaka tråden