Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NTFS read/write inbyggt i Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hörde nyligen på Mac Geek Gab att Snow Leopard har inbyggt stöd för att skriva till NTFS, men att NTFS-diskar som förvalt bara monteras för läsning. Det ska tydligen gå att montera diskar med skrivrättigheter, utan att behöva installera tredjepartsmjukvara som Paragon NTFS eller 3G-NTFS.

Kort sagt säger man åt programmet /sbin/mount_ntfs att ge både läs- och skrivrättigheter, istället för att (som förvalt) bara montera med läsrättigheter med kommandot /sbin/mount_ntfs -o rw, vilket bakas ihop i ett litet shell-skript för att det ska hända automatiskt.

Hur man gör finns beskrivet här på Macrumors forum.
Mac Forums - View Single Post - Guide: Enable native NTFS Read/Write in Snow Leopard

Länk till Mac Geek Gab (show notes bör dyka upp inom kort)
MGG 234: Window Management, Mac Migration, NTFS, Upgrades! | Mac Geek Gab Podcast | The Mac Observer

Jag har ingen NTFS-hårddisk, och ingen hårddisk som jag kan formatera eftersom jag inte har den mörka sidans operativsystem. Men om någon sitter med NTFS-disk från PC (och det ställs ju rätt ofta frågor om det här) kanske detta kan vara något att testa.

inte heller ngt i NTFS som man kan testa på.
Det vore ju schuckert om det skulle fungera...

Apple har flera gånger haft flera funktioner avslagna och dolda, t.ex. skrivstödet för ZFS i Mac OS X Server Leopard. Jag tror att Apple är inte helt tillfreds med den interna testningen och vill ge möjlighet till avancerade användare att testa vidare innan de tillkännager stödet för NTFS i MacOS X. Kan tänka mig att stödet för NTFS blir officiellt i Mac OS X 10.7.

Jag kör Paragon och har alltid lidit av mycket långsam överföring, misstänker att den kör på USB 1.1.
Dessutom funkar USB-minnena dåligt på pece, eller som oftast inte alls.
Och det är ingen skillnad nu med SL

  • Medlem
  • Prag
  • 2010-08-05 23:57

Tack som bara den!! jag blev av med mac oskulden för 2 veckor sen och som alla andra (+oskulder) så skäms jag över att jag väntat så länge! sånt läser ni varje dag så jag skippar pussandet.

med paragon löste sig alla mina problem med extern usb hdd och nu flyter allt som det ska.
bara att installera och sen funkar disken bra precis som allt på mac! de e bara å kööör! borde vara apples slogan för det är så det känns! "plug and play till" pc är ett skämt "plug and already done" heter apples version... oh yes

kör mbp 13" köpt juli 2010.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag hörde nyligen på Mac Geek Gab att Snow Leopard har inbyggt stöd för att skriva till NTFS, men att NTFS-diskar som förvalt bara monteras för läsning. Det ska tydligen gå att montera diskar med skrivrättigheter, utan att behöva installera tredjepartsmjukvara som Paragon NTFS eller 3G-NTFS.

Kort sagt säger man åt programmet /sbin/mount_ntfs att ge både läs- och skrivrättigheter, istället för att (som förvalt) bara montera med läsrättigheter med kommandot /sbin/mount_ntfs -o rw, vilket bakas ihop i ett litet shell-skript för att det ska hända automatiskt.

Hur man gör finns beskrivet här på Macrumors forum.
Mac Forums - View Single Post - Guide: Enable native NTFS Read/Write in Snow Leopard

Länk till Mac Geek Gab (show notes bör dyka upp inom kort)
MGG 234: Window Management, Mac Migration, NTFS, Upgrades! | Mac Geek Gab Podcast | The Mac Observer

Jag har ingen NTFS-hårddisk, och ingen hårddisk som jag kan formatera eftersom jag inte har den mörka sidans operativsystem. Men om någon sitter med NTFS-disk från PC (och det ställs ju rätt ofta frågor om det här) kanske detta kan vara något att testa.

Jag hade först läsrättigheter på min NTFS-disk. Sen gick jag in och körde det hacket som beskrevs på mac forums, och då kom inte disken upp.

Jag gick in i filen igen, tog bort allt jag skrivit och startade om. Disken kom upp igen, men försvann sedan från skrivbordet.

Då provade jag att installera NTFS mounter, en applikation som gör samma sak som i hacket ovan. http://ntfsmounter.com/

Det verkade inte funka så jag provade att installera paragon. FUSE hade jag installerat sedan tidigare men det gjorde inget. Paragon funkade utmärkt, men kostade pengar. Så jag avinstallerade det och FUSE.

Nu funkar av någon anledning read/write på disken... Så nu blir det film från hårddisk istället för att släpa MBPn till tv:n varje gång man ska kolla!

Sens moralen är i alla fall, ge er inte in och hacka om ni inte vet vad ni gör, kör NTFS Mounter instället.

Senast redigerat 2011-03-12 09:45

Här är tråden jag söker..

Vill göra det som står på MacRumors Forums - View Single Post - Guide: Enable native NTFS Read/Write in Snow Leopard men är rädd för att göra fel.
Ska jag bara klistra in allt det där i Terminal eller är "sudo mv" nån tyo av kommando jag ska skriva? Är inte så hajj på detta så om någon på "svenska" kort kunde förklara lite hur jag ska gå tillväga vore detta guld!

nano är en editor...
chown används för att ändra ägare till filer
chmod används för att ange vad för typ av fil man har att göra med.

Varje rad skall skrivas in i terminalen. Kör gärna kopiera och klistra in och slå return i slutet på varje rad.

Behöver jag nämna att det här är inget för nybörjare och att man tar risker och att man skall veta vad man gör när man labbar i terminalen.

Skiter det sig blir det jobbigt.

Fattar att det är överkurs, men jag MÅSTE kunna skriva till min externa NTFS-disk. Men vänta nu, är detta en permanent ändring eller måste jag skriva in detta varje gång jag sätter i disken?

Behöver jag verkligen ändra något? Till exempel skriva i min användare efter "chown", ändra "#" till en siffra eller räcker det att jag skriver:

sudo mv /sbin/mount_ntfs /sbin/mount_ntfs.orig
Enter
sudo nano /sbin/mount_ntfs
Enter
#!/bin/sh
Enter
/sbin/mount_ntfs.orig -o rw "$@"
Trycker Enter, Ctrl-O, Enter, Ctrl-X efter varandra
sudo chown root:wheel /sbin/mount_ntfs
Enter
sudo chmod 755 /sbin/mount_ntfs

Ursprungligen av Vasarelli:

Fattar att det är överkurs, men jag MÅSTE kunna skriva till min externa NTFS-disk...

Köp något av de här programmen, så slipper du Terminalkommandona:

PARAGON Software Group - NTFS for Mac
NTFS-3G for Mac OS X

Du gör exakt det som står, inget annat.

Du behöver inte göra det varje gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-12 22:51

Nån som hört nya rykten om att detta ska implementeras i OS X 10.7?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-13 13:30
Ursprungligen av iPilot:

Nån som hört nya rykten om att detta ska implementeras i OS X 10.7?

Det är väl möjligt, men inte troligt. NTFS kräver ju Licens från microsoft och apple vill nog inte skaffa en sådan, om det är möjligt ens. Som tidigare påpekats så "finns stödet" dock i kernel/drivers.

Vill ha så få tredjepartsprogram på datorn som möjligt, än mindre betala för dem Jag letar helt enkelt vidare tills jag hittar någon som på svenska har skrivit/kan tänka sig att skriva en utförlig guide till oss som är nya med Mac, fick min första för en månad sedan, är frälst, nästan arg över att jag inte har gått över tidigare.

Ursprungligen av Vasarelli:

Vill ha så få tredjepartsprogram på datorn som möjligt, än mindre betala för dem Jag letar helt enkelt vidare tills jag hittar någon som på svenska har skrivit/kan tänka sig att skriva en utförlig guide till oss som är nya med Mac, fick min första för en månad sedan, är frälst, nästan arg över att jag inte har gått över tidigare.

Känner igen det där. Ungefär som när ngn annan får en snilleblixt som de blir miljonärer på och hela idén är så förbannat bra att det liksom gnager lite i en att - varför kom inte JAG på det där...

1
Bevaka tråden