Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27 2011 thunderbolt/mini displayport ->HDMI = fail?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-05-11 21:19

Hej!

Precis fått hem min nya iMac 27 3.1 ghz quad core modellen. Glad i hågen kopplar jag in kablarna för att få bild till min tv-apparat. En mini displayport -> HDMI kopplas in till en av dom nya thunderboltportarna, och det flimrar till rejält i några sekunder och sprakar till på TV:ns skärm sedan får den klar bild dock med små pixlar som hoppar runt lite här och där. Samma uppsättning av kablar har testats så sent som för några dagar sen med iMac 2010 modellen, funkade då perfekt.

Vad är det frågan om?
Thunderboltportarna ska ju fungera parallellt som mini displayportar.

Det här känns så trist. En av de största användningsområdena för mig är just tv-ut med tex Plex.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-05-11 22:11

Fick bort flimret när jag valde 1080i istället för 1080p PAL. Min tv är full-HD och 1080p PAL funkade som det skulle med förra iMacen och samma kablage. Märkligt...

Tittar man på toningar i filmer och bilder blir det nu inte alls lika högupplöst som förut.

Har jag fått ett måndagsexemplar må tro?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-12 11:31

Min gissning är att det är nya Thunderbolt/MDP-posten som är problemet. Det är många som har problem med nya MBP och externa skärmar. Jag kan inte koppla in min MBP 2011 i min DELL u2410 med MDP-> DP sladd utan att bilden blir korrupt. Jag kan tydligen inte heller koppla in mig analogt i en Samsung TV vi har på kontoret. Allt fungerar finfint med kollegans MBP 2010.
Jag skulle tro att de nya iMac har samma problem. Apple har inte kunnat fixa detta med uppdateringar.

Apple har verkligen slarvat med de nya maskinerna. Jag hoppas verkligen att du slipper fler problem. Min MBP lider dessutom av mosaikmönster på skärmen och svårigheter med uppkoppling till min airport express. Jag tror inte att det är ett måndagsex mer en måndagsmodell.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-05-12 21:40

Problemet löst. Tråden kan raderas.

Det var min HDMI kabel, som mellan bytet av iMacarna, bestämde sig för att ge upp.
iMac är oskyldig den här gången, känns bra.

Vi raderar inte trådarna för att problemen är lösta. Då skulle det ju inte finnas någon framtida användning för trådarna.

/Mod

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-05-13 02:17

Tänkte nog bara på att trådens värde blev väldigt lågt efter det visade sig att problemet bara låg i en trasig HDMI-kabel.

Förstår hur du menar, men någon annan kan ju ha liknande problem , läser den här tråden och kommer på idén att prova med en annan kabel. Raderar vi denna tråd så kommer bara denne presumtive användaren att skapa en ny tråd med samma innehåll.

/Mod

1
Bevaka tråden