Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byt inte ut hårddisken i iMac maj 2011!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-12 15:19

OWC

For the main 3.5″ SATA hard drive bay in the new 2011 machines, Apple has altered the SATA power connector itself from a standard 4-pin power configuration to a 7-pin configuration. Hard drive temperature control is regulated by a combination of this cable and Apple proprietary firmware on the hard drive itself. From our testing, we’ve found that removing this drive from the system, or even from that bay itself, causes the machine’s hard drive fans to spin at maximum speed and replacing the drive with any non-Apple original drive will result in the iMac failing the Apple Hardware Test (AHT).

Ursprungligen av Homy:

OWC

For the main 3.5″ SATA hard drive bay in the new 2011 machines, Apple has altered the SATA power connector itself from a standard 4-pin power configuration to a 7-pin configuration. Hard drive temperature control is regulated by a combination of this cable and Apple proprietary firmware on the hard drive itself. From our testing, we’ve found that removing this drive from the system, or even from that bay itself, causes the machine’s hard drive fans to spin at maximum speed and replacing the drive with any non-Apple original drive will result in the iMac failing the Apple Hardware Test (AHT).

Ajdå, de ser inte bra ut :/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-12 15:45

Då är det bara att invänta att ett TB-chassi ska komma ut på marknaden så att man kan stoppa in en SSD i det och ha OS'et där istället.

Ursprungligen av zinned:

Då är det bara att invänta att ett TB-chassi ska komma ut på marknaden så att man kan stoppa in en SSD i det och ha OS'et där istället.

Ja, men de låter som att de kommer ta både tid och kosta än mer :/ finns det någon fördel med denna nya anslutning eller är de bara ett steg att momentant försämra möjligheterna att byta hdd själv?

Fördel för Apple, de får monterat hårddisken och dess kablar med färre arbetsmoment. Förmodligen kan en robot montera det hela enklare.
Gissar att det inom kort kommer ngn "adapter" eller liknande för detta.

Jag ser inte detta som ngt enormt problem.

Senast redigerat 2011-05-13 10:56
Ursprungligen av Goflorp:

Fördel för Apple, de får monterat hårddisken och dess kablar med färre arbetsmoment. Förmodligen kan en robot montera det hela enklare.
Gissar att det inom kort kommer ngn "adapter" eller liknande för detta.

Det finns säkert många bra fördelar. Det är bra att de försöker bli bättre på att kontrollera temperatur och energiförbrukning. Men det är dåligt att de gör det på sitt eget sätt utan att (mig veterligen) dokumentera hur de har gjort så att andra kan implementera det. Det är inte bara en annan anslutning utan det krävs logik som sitter i hårddiskens fasta programvara.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag ser inte detta som ngt enormt problem.

Det är det när du står där om tio år och ska byta hårddisk i din i övrigt fullt fungerande iMac och Apple har lagt ner reservdelslagret.

Ursprungligen av Marcus K:

Det är det när du står där om tio år och ska byta hårddisk i din i övrigt fullt fungerande iMac och Apple har lagt ner reservdelslagret.

Du kan köpa thunderbolt extern hårddisk som fungerar precis lika bra som en intern!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-13 07:47
Ursprungligen av wilhelmsson:

Du kan köpa thunderbolt extern hårddisk som fungerar precis lika bra som en intern!

Jag antar att någon form av Target Disk Mode skulle kunna funka här, men kan man boota automatiskt på en TB disk om den interna har lagt av?

Ursprungligen av lensv:

Jag antar att någon form av Target Disk Mode skulle kunna funka här, men kan man boota automatiskt på en TB disk om den interna har lagt av?

Exakt, kan du göra i dagsläget också om så önskas!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-13 09:28
Ursprungligen av wilhelmsson:

Exakt, kan du göra i dagsläget också om så önskas!

Okej! Väljer man detta under System Preferences/Startup Disk då?

Ursprungligen av lensv:

Okej! Väljer man detta under System Preferences/Startup Disk då?

Ja men visst:) Du måste installera OSX på den disken du vill ha som boot disk såklart

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-13 07:54
Ursprungligen av Marcus K:

Det är det när du står där om tio år och ska byta hårddisk i din i övrigt fullt fungerande iMac och Apple har lagt ner reservdelslagret.

Menar du att detta skulle drabba många användare? Jag tror inte att någon tillverkade tar hänsyn till sådana tidsperspektiv. Dessutom, vem fasen sitter och använder en och samma dator i tio år utan att byta upp sig någon gång under tiden...

Ursprungligen av zinned:

Menar du att detta skulle drabba många användare? Jag tror inte att någon tillverkade tar hänsyn till sådana tidsperspektiv. Dessutom, vem fasen sitter och använder en och samma dator i tio år utan att byta upp sig någon gång under tiden...

Ganska många faktiskt!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-13 08:27
Ursprungligen av LCR:

Ganska många faktiskt!!!

Det har jag väldigt svårt att tro.

Ursprungligen av LCR:

Ganska många faktiskt!!!

Jo, men man kan som tillverkare inte ta hänsyn till att det finns folk som använder grejor långt efter bäst-före-datum. Nu är ju jag lite speciell, eftersom jag inte psykiskt klarar av att primärt använda något som inte är det senaste och därmed aldrig haft en primär dator som är äldre än drygt ett år. Om 10 år finns det säkert dessutom en uppsjö av lösningar på att byta ut disken. Om det om 10 år överhuvudtaget finns grejor att få tag på. Kanske tillverkas den sista hårddisken om 5 år?

Ursprungligen av zinned:

Menar du att detta skulle drabba många användare? Jag tror inte att någon tillverkade tar hänsyn till sådana tidsperspektiv. Dessutom, vem fasen sitter och använder en och samma dator i tio år utan att byta upp sig någon gång under tiden...

Inte så många just nu men inom enterprisemarknaden är det relativt vanligt att man vill ha sådan typ av support. Nu är det uppenbarligen inte någon högprioriterad marknad för Apple även om de på senare tid i alla fall har gett ett intryck av att de är intresserade av den.

Ursprungligen av Marcus K:

Inte så många just nu men inom enterprisemarknaden är det relativt vanligt att man vill ha sådan typ av support. Nu är det uppenbarligen inte någon högprioriterad marknad för Apple även om de på senare tid i alla fall har gett ett intryck av att de är intresserade av den.

Nu blir jag lite konfunderad, min erfarenhet av enterprisemarknaden är att den typen av support är totalt iskall. Efter några år är det snarare självklart med nyinvestering istället för diskussion om konstgjord andning.

Ursprungligen av akerstrom:

Nu blir jag lite konfunderad, min erfarenhet av enterprisemarknaden är att den typen av support är totalt iskall. Efter några år är det snarare självklart med nyinvestering istället för diskussion om konstgjord andning.

Det har du faktiskt rätt i. Jag satt i helt andra tankar om serverdrift och missade context switchen. Att lägga sådan drift på en iMac vore ju helt horribelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-13 21:05
Ursprungligen av Marcus K:

Inte så många just nu men inom enterprisemarknaden är det relativt vanligt att man vill ha sådan typ av support. Nu är det uppenbarligen inte någon högprioriterad marknad för Apple även om de på senare tid i alla fall har gett ett intryck av att de är intresserade av den.

Jasså?

Har jobbat på två stora företag, där är policyn att datorn är 3 år gammal byts den ut mot helt ny. Och då pratar vi företag med 250 000 resp 90 000 anställda.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-05-12 16:13

Någon kommer väl på en hack förr eller senare. Men jag tror att man får helt enkelt köpa det man vill ha från början.

Och med Thunderbolt så kommer man iallafall att ha lika snabba externa diskar som interna diskar.

  • Medlem
  • 2011-05-12 17:33

Det är precis såna här dumheter som fick mig att överge Apple cirka 1998... Och varför man gör sig av med maskiner med konstiga minnen och specialkontakter. Minns med vämjelse en HP (eller var det Dell?) "lean computer" som som det var billigare att kasta efter ett halvår än att uppgradera minnet på - så att det gick att köra XP...

Korkat gjort av Apple.

Fast om man läser HELA texten ser man att det absolut går att byta ut den och att det fortfarande fungerar som tänkt, men det kanske är roligare att bara ta med de delar av artikeln som är negativa?

Ursprungligen av akerstrom:

Fast om man läser HELA texten ser man att det absolut går att byta ut den och att det fortfarande fungerar som tänkt, men det kanske är roligare att bara ta med de delar av artikeln som är negativa?

Nu kanske jag har läst artikeln slarvigt, men jag kan inte se att det går att byta ut hårddisken i de nya iMacarna...?

Ursprungligen av akerstrom:

Fast om man läser HELA texten ser man att det absolut går att byta ut den och att det fortfarande fungerar som tänkt, men det kanske är roligare att bara ta med de delar av artikeln som är negativa?

Hur läser du då?

Citat:

For the main 3.5″ SATA hard drive bay in the new 2011 machines, Apple has altered the SATA power connector itself from a standard 4-pin power configuration to a 7-pin configuration. Hard drive temperature control is regulated by a combination of this cable and Apple proprietary firmware on the hard drive itself. From our testing, we’ve found that removing this drive from the system, or even from that bay itself, causes the machine’s hard drive fans to spin at maximum speed and replacing the drive with any non-Apple original drive will result in the iMac failing the Apple Hardware Test (AHT).

In examining the 2011 27″ iMac’s viability for our Turnkey Upgrade Service, every workaround we’ve tried thus far to allow us to upgrade the main bay factory hard drive still resulted in spinning fans and an Apple Hardware Test failure. We swapped the main drive out (in this case a Western Digital Black WD1001FALS) with the exact same model drive from our inventory which resulted in a failure. We’ve installed our Mercury Pro 6G SSD in that bay, it too results in ludicrous speed engaged fans and an AHT failure. In short, the Apple-branded main hard drive cannot be moved, removed or replaced.

Ursprungligen av keptang:

Hur läser du då?

Jag läste som en get förstås... Fel av mig, läste flera artiklar (håller på och övertygar mig om att köpa en ny iMac) samtidigt vilket inte var helt lyckat. Ursäkta förvirringen!

Ursprungligen av akerstrom:

Jag läste som en get förstås...

Ja, det är väl bara till att gå och ställa sig i gethörnan och skämmas, antar jag…

Jag tycker det är synd att Apple inte indikerar detta på något vis.

De behöver inte slå på stora trumman och säga "bara så att ni vet, så kan ni inte byta ut era hårddiskar i den här datorn", utan det hade räckt med en liten text som är precis så tydlig att de som behöver förstå förstår.

Jag upplever Apples omsorg om sina kunder som relativt äkta, men jag tycker ibland att det saknas lite kärlek för de som gärna optimerar och bygger lite själva. De är en delmängd av kunderna som klarar sig bra själv, så länge informationen är tillgänglig. Och min erfarenhet säger att den typen av information alltid hittas, om den bara erbjuds.

Tycker dock att den skall komma från Apple och inte iFixIt eller OWC.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-13 07:40
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tycker det är synd att Apple inte indikerar detta på något vis.

Jag tycker de indikerar det alldeles utmärkt genom att ange att RAM är det enda som är "user replaceable" i en iMac.

Säg att om ett år går min iMac sönder, som jag köpte idag, hårddisk krasch.
Att jag då ska behöva lämna in och betala en snubbe 500kr för att byta hårddisk känns absurt. Speciellt när jag vet att jag lika gärna kan göra det!

Tror att hårddiskar som kan ersätta iMac'ens kommer att komma ut på marknaden sinom tid.

Bevaka tråden