Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För ljusa bilder vid duplicering i Indesign CS5.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har problem med att bilder som importeras till Indesign blir för ljusa när vi automatiskt importerar dem första gången, eller om man har en bild som man duplicerar i dokumentet.

När vi monterar in den automatiskt importerade bilden på nytt så får den rätt ljushet, men eftersom vi har så många bilder att hantera så kommer detta att stjäla oerhört mycket tid om vi skulle bli tvungna att återimportera bilder.

Jag har bifogat en bild som visar hur det ser ut. De två vänstra bilderna är automatiskt importerade (de ljusare delarna) och sen har jag manuellt importerat de igen (de mörkare delarna). Där ser man en tydlig skillnad i ljushet på de två bilderna.

Bilden till höger har jag först monterat manuellt (den mörkare delen) och sen duplicerat (den ljusare delen).

Det ligger inga effekter, opacitet eller liknande på någon av bilderna, utan de är bara duplicerade rakt upp och ner. Problemet syns även på utskrifter och högupplösta PDF:er.

Är detta något som det finns en lösning på? Jag har sökt på nätet, men det verkar inte finnas så mycket information om detta.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-05-12 12:38

Ser ut att vara gammainställningen i färgprofilen som ställer till det för dig. Gissar bara nu, men den automatiska importen (förklara gärna hur den ser ut) kanske applicerar andra färginställning jämfört med din manuella.

Vid manuell montering har man ju möjlighet att välja att antingen använda inbäddad profil, standardprofil för Indesigndokumentet, eller välja en annan installerad profil.

Antagligen används dokumentstandardprofilen vid automatisk montering och den inbäddade vid manuell (om du inte aktivt gjort något val i monterarutan).

Används till exempel AdobeRGB/sRGB i bilden och Generisk RGB i dokumentet så har de olika gammavärden (1,8 och 2,2) vilket ger den ljushetsförändringen förutom viss färgskiftning.

Detta verkar stämma bra. Nu har jag fått rätt globala färginställningar för Indesign av vår bildhanteringsansvarige och ställt in dem under Redigera > Färginställningar och nu funkar det bra.

Innan var visst alla regler för färghantering under Redigera > Färginställningar, avstängda. Nu står RGB på "Konvertera till arbetsfärgrymd" och CMYK på "Bevara värden".

Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2011-05-13 09:31
1
Bevaka tråden