Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visst är det kul att alla på Google I/O kör Apple

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är för att det är dom nästa notebooksen. Väldigt många utvecklare sitter helre i mac os x än i windows.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-12 12:41
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Det är för att det är dom nästa notebooksen. Väldigt många utvecklare sitter helre i mac os x än i windows.

Nähä, är du säker?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-05-12 11:43

Jao jag är faktiskt helt säker på att apple gör dom bästa bärbara datorerna

Efter Kina-attacken så förbjöd Google Win-burkar.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-12 22:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Efter Kina-attacken så förbjöd Google Win-burkar.

Trams, det nämndes tom på Google I/O att runt 20% kör Windows på Google.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-12 15:35

Tänk om fler företag insett fördelarna hos Mac...

  • Medlem
  • Prag
  • 2011-05-12 17:42

Om alla hade kört Mac så hade alla virus och buggiga softwares kommit till Mac. Minoritet är en fördel ibland

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-12 18:56
Ursprungligen av iMikee:

Om alla hade kört Mac så hade alla virus och buggiga softwares kommit till Mac. Minoritet är en fördel ibland

Trams. Helt vanlig ekonomi säger att om det är samma cost/benefit att skriva Windowsvirus som att skriva Macvirus så skulle runt 9% av alla kända och aktiva virus vara skrivna för Mac.
Tänk dig själv - en platform med idag noll aktiva virus! Om du lyckas knäcka Mac OS så får du världens största botnet, istället för att trängas med hundratals aktiva Windowsmaskar, virus och trojaner och få nån bråkdel av en procent av PC-datorerna.

Det måste helt enkelt finnas någon annan anledning...

Det där har jag också funderat på. Om det var lika lätt att skriva ihop ett virus till OSX så skulle jag välja det istället för att skriva till Windows där antivirusprogram härjar som spön i backen och en hel industri är allert och krigar mot virus. Det är ju perfekt att göra ett botnet av miljoner Macar - helt öppna och med användare som inte väntar sig något skit alls. Varför har ingen gjort detta?
Svaret är enkelt: Det är svårare - mycket, mycket svårare att ta över en Mac med ett virus. Jag ser ingen annan rationell förklaring. OSX och Windows är inte samma sak - det skulle ju vara kosmiskt osannolikt om det var lika enkelt att infektera två helt olika operativsystem. Något MÅSTE ju vara svårare att knäcka...och jag gissar att det är OSX i detta fall.

Ursprungligen av alamode:

Trams. Helt vanlig ekonomi säger att om det är samma cost/benefit att skriva Windowsvirus som att skriva Macvirus så skulle runt 9% av alla kända och aktiva virus vara skrivna för Mac.
Tänk dig själv - en platform med idag noll aktiva virus! Om du lyckas knäcka Mac OS så får du världens största botnet, istället för att trängas med hundratals aktiva Windowsmaskar, virus och trojaner och få nån bråkdel av en procent av PC-datorerna.

Det måste helt enkelt finnas någon annan anledning...

  • Oregistrerad
  • 2011-05-12 22:42
Ursprungligen av alamode:

Trams. Helt vanlig ekonomi säger att om det är samma cost/benefit att skriva Windowsvirus som att skriva Macvirus så skulle runt 9% av alla kända och aktiva virus vara skrivna för Mac.
Tänk dig själv - en platform med idag noll aktiva virus! Om du lyckas knäcka Mac OS så får du världens största botnet, istället för att trängas med hundratals aktiva Windowsmaskar, virus och trojaner och få nån bråkdel av en procent av PC-datorerna.

Det måste helt enkelt finnas någon annan anledning...

9% vaddå? OSX är inte säkert, det bevisar samtliga säkerhetsföretag och säkerhetskonferenser och Apple är synnerligen ignoranta. Microsoft släpper säkerhetsuppdateringar varje tisdag, Apple släpper säkerhetsuppdateringar "när man orkar".

Nerdigt klistermärke : "My other computer is a data center"

Senast redigerat 2011-05-14 17:10
Ursprungligen av Goflorp:

nerdig klistermärke : "My other computer is a data center"

Det så kallade molnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-14 04:10

Helt tramsigt är det faktiskt inte, kommer ihåg det där också. Hittade artikeln på Financial times.

FT.com / Technology - Google ditches Windows on security concerns

  • Oregistrerad
  • 2011-05-14 11:36
Ursprungligen av Fred!:

Helt tramsigt är det faktiskt inte, kommer ihåg det där också. Hittade artikeln på Financial times.

FT.com / Technology - Google ditches Windows on security concerns

Ja, FT hänvisar till "någon som jobbar på google"

Sergey Brin: Only 20% of Googlers still on Windows ? The Register (Jag tror nog att Google grundare är en mer tillförlitlig källa)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-14 11:50

Flera olika personer var det ju, sedan finns det också många olika källor som rapporterade om detta efter deras intrång förra året. Men herregud det finns väl ingen motsägelse här eller, FT artikeln är från förra året då man sa att man tänker lämna Windows internt. I dag är bara 20% kvar på Windows burkar.

Tagga ner med "skitsnacket" nu! Har redigerat ovanstående inlägg.

/Mod

En moderator har redan sagt ifrån, och ni fortsätter ändå på sidospåret. Den här tråden handlar inte om hur lätt det är att knäcka olika OS.

Två inlägg raderade.

Kan det inte få lov att vara en glad tråd, där vi gläds åt att även stora företag börjar köra mer och mer Mac?

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2011-05-15 17:50

Jag tycker det är ganska mycket trams att säga att ingen på google använder Windows längre när kanske runt 2000 anställda gör det, men det är bara jag det.

Är det någon som sagt att ingen på Google längre kör Windows? Kan inte hitta någon som påstått detta i denna tråd eller någon annanstans på nätet över huvud taget.

Google har dock en ny anti-Windows-policy sedan Kina-hackningen och deras målsättning är uppenbart att helt fasa ut Windows ur företaget. Det var en stooor nyhet för länge sedan - jag trodde alla redan visste detta. Hur du kan ha missat denna - i IT-världen gigantiska - nyhet är för mig ett mysterium.

Dernna policy från Google kan ju ändras - anytime - men just nu rankas inte Windows speciellt högt på det företaget :-D.

Ursprungligen av studiox:

Jag tycker det är ganska mycket trams att säga att ingen på google använder Windows längre när kanske runt 2000 anställda gör det, men det är bara jag det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-15 18:31
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det någon som sagt att ingen på Google längre kör Windows? Kan inte hitta någon som påstått detta i denna tråd eller någon annanstans på nätet över huvud taget.

Google har dock en ny anti-Windows-policy sedan Kina-hackningen och deras målsättning är uppenbart att helt fasa ut Windows ur företaget. Det var en stooor nyhet för länge sedan - jag trodde alla redan visste detta. Hur du kan ha missat denna - i IT-världen gigantiska - nyhet är för mig ett mysterium.

Heja Heja Unix världen ! Det är framtiden ! Apple vägleder !

  • Oregistrerad
  • 2011-05-16 11:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det någon som sagt att ingen på Google längre kör Windows? Kan inte hitta någon som påstått detta i denna tråd eller någon annanstans på nätet över huvud taget.

Ett förbjud tolkar jag som att ingen kör windows, och det var du som skrev det.

http://www.99.se/notiser/287026-visst-ar-det-kul-att-pa-google-i-o-kor-apple.html#post1993290

Ursprungligen av Zimmerman:

Google har dock en ny anti-Windows-policy sedan Kina-hackningen och deras målsättning är uppenbart att helt fasa ut Windows ur företaget. Det var en stooor nyhet för länge sedan - jag trodde alla redan visste detta. Hur du kan ha missat denna - i IT-världen gigantiska - nyhet är för mig ett mysterium.

Jag har inte påstått att Google gillar Windows, men jag motsäger mig spridandet av desinformation, något som mac-användare är synnerligen bra på, framförallt när det gäller icke-mac
[/QUOTE]

Ursprungligen av Zimmerman:

Dernna policy från Google kan ju ändras - anytime - men just nu rankas inte Windows speciellt högt på det företaget :-D.

Visst är det så, och denna har redan ändrats, Sergrey hoppas att inga macar finns på google om 12 månader, naturligtvis är det ChromeOS som gäller för Google numera, OSX är väl inte säkert det heller....

1
Bevaka tråden