Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa med T68 = Ingen kopplingston

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-13 23:27

Har problem med en T68 som jag försöker surfa med. Är ett riktigt telefonblåbär tyvärr och hoppas därför på lite hjälp.

Utrustning
Powerbook med alla de senaste uppdateringarna.
D-Link Bluetooth
Vanligt internetabbonemang

Vill prova att surfa via telefonen. Datorn säger att jag inte får någon kopplingston.

Jag har gjort som det står här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86151

Parat ihop datorn med telefonen. Har den sökbar hela tiden. Satt ett lösenord på både telefonen och datorn. Valt rätt modemscript i Systeminställningar. Satt in alla inställningar för PPP.

Klickar jag på "Anslut" i Internetanslutning så ser jag att den slår nummret på telefonen men efter ett tag så kommer en ruta upp. (Se bifogad fil).

Kom just på att alla svenska operatörer kanske inte stödjer detta? Ska det fipplas något med telefonnummret?

Jag vill ju också leka...:(

  • Medlem
  • 2003-06-14 00:35

Du måste först beställa gprs-tjänsten från Comviq. Det kan du göra via hemsidan, och det tar ett par dagar att få det.

Sedan kan du följa Martin Belaks tips i den här tråden.

Prova lite olika script, vissa fungerar bättre än andra.

Lycka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 07:07

Men inte måste man ha GPRS för att det ska fungera? Fungerar det inte med ett vanligt internetabbonemang?

Tack

Jo det gör det, men du får ju ingen kopplingston på en mobiltelefon. Finns en kryssruta som heter något i stil med "invänta kopplingston" kryssa ur den så bör det funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 20:38

Fungerade inte med "invänta kopplingston" alternativet.
Kom på en sak, kan det vara så att man måste ha ett speciellt internetabonnemang eller någonting som ska aktiveras hos operatören innan det lirar?

Tillägg: Måste man inte. Provar med GPRS istället.

Senast redigerat 2003-06-14 21:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Kom på en sak, kan det vara så att man måste ha ett speciellt internetabonnemang eller någonting som ska aktiveras hos operatören innan det lirar?

Man brukar behöva en tilläggstjänst till sitt abonnemang för att kunna skicka data via modiltelefonen, dvs. bl.a. för att koppla upp sig till Internet via nallen.

Hur det fungerar hos de andra operatörerna vet jag inte, men hos Vodafone räcker det att man ringer kundtjänst och beställer tjänsten, så får man den aktiverad direkt och några tior mer att betala varje månad.

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 23:34

Pratade med en donna på Vodafone som sa att alla abbonemang numer stödjer data direkt. Det är bara GPRS som man måste aktivera. Tydligen.
Aja, lär mig ju faktiskt en hel del på att pula med detta.

1
Bevaka tråden