Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är detta för gummilist?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt i en ny hårdisk i en äldre MacBook, var lite svårt att få in den tills denna "gummilist" trillade ut ur hålet. Efter det åkte den nya disken in så fint och håller nu på att formatteras/installeras och det verkar gå bra, men frågan är vad är det för list och vilken funktion har/hade den? Något jag behöver bry mig om eller bara låtsas som om det inte hänt.

Den ser till att din disk inte ligger och skramlar inne i datorn.

Du bör ha ngt här, kanske en ngt tunnare list.
Neopren-tätningslist på 10cm är mer än nog.

Ok, fattar att den har betydelse, men förstår ändå inte var den ska sitta och vad en Neopren-list är. Skulle du kunna beskriva lite mer ingående var jag ska sätta denna nya list, har liksom ingen aning var den satt eftersom den bara trillade ur, kändes mest som om den satt för så att den nya disken inte gick in. Tacksam för lite mer ingående om möjligt

Den skall sitta mellan hårddisken och en metallram. Det är svårt att se var den skall sitta om du inte tar loss top caset.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-05-11 21:39

På den här bilden så ska hårddisken sitta nere till höger. Där ser du dessa lister på var sin sida av hårddisken.
http://guide-images.ifixit.net/igi/acKtCJQXFp5gAxBf.large

Jag tror det kan vara extremt pilligt att få dit den utan att man tar bort tangentbordet. Vilket jag inte kan rekommendera att man gör då det är extremt lätt att förstöra sladden till tangentbordet när man försöker lossa den. Dessvärre är denna gummilist av ganska stor betydelse. Den ser bland annat till att hårddisken inte ligger och skramlar samtidigt som den dämpar vibrationerna som hårddisken orsakar.

Tack för svar, tror jag förstår var den ska sitta och att jag nog inte kan sätta den tillbaka, några förslag på vad som är det bästa för mig att göra i detta läge och har jag fattat rätt att det finns risk för att hårddisken skramlar sönder fortare än den borde om denna list inte finns på plats

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-11 22:05

Du kan stoppa in hårddisk och köra på.

Vibrationer kommer vara lite högre, men inte så farlig. Ganska normal skulle jag säga.
Kör på och se till kör Time Machine till en extern hårddisk som gardering

Eftersom det är dotterns dator som bärs runt en del kanske det vore värt att pilla in en liten list, vad tror ni om att få in en liten självhäftande list, för svårt eller möjligt och vad är värsta scenariot i ett misslyckande, mer än att ha en massa kladd i hårddiskfacket som......

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-11 22:23

Om du sätter dit en självhäftande list så kan det bli svårt att stoppa in.
Om man lyckas ändå få in HD så kan det bli besvärligt få ut den i framtiden.

Eftersom MacBook är redan en gammal dator, så det kan vara värt försöka med självhäftande list för att spara pengar

Det är inte SÅ svårt att ta bort top caset om man bara tar det lugnt och stilla och försiktigt. Jag hade gjort det, men jag har också tagit bort ett oräkneligt antal top case. Försök hursomhelst hitta något sätt att fixera den, skulle inte köra utan någon dämpning där i alla fall. Kan bli onödig belastning på SATA-kontakten också.

Om jag får bort toppcaset vad fäster jag den befintliga gummilisten med?
Har aldrig gjort detta, vad är svårigheten med att få av toppen?
Skulle man inte annars kunna klistra fast en liten list på metall"dosan" disken sitter i och på detta sätt få dämpning?

Självhäftande tejp kanske.

Det är många skruvar, man får hålla reda på var de ska sitta. Sen finns som nämns ovan risken att man om man inte är försiktig sliter sönder kabeln mellan top caset och logikkortet.

Jo, det skulle nog gå att göra så.

Tick tack för alla svar, efter att ha kollat lite klipp på hur man byter toppen och hur många skruvar det är tror jag att jag försöker mig på att hitta någon liten list att klistra på "metallchassit", ska bara försöka klura ut på vilken sida listen har lossat från. Finns det fler förslag på lister, eller sätt att få den dumma gummilisten på plats, om inte tackar jag för mig och kanske funderar jag över att öppna toppen, lite spänning på kvällskvisten kan väl inte vara fel.

Jag har lossat på topcaset på en Vit MacBook 3ggr utan problem, samma MacBook. Sålänge man är lugn och metodisk går det bra

  • Medlem
  • 2011-05-11 22:56

Det är inte svårt att få bort top-caset. Följ bara t.ex. denna guide: Installing MacBook Core 2 Duo Upper Case - iFixit

Observera att det är ett antal olika skruvar/sorter. Lugnt och fint så går det bra!

Jag har limmat fast ett antal gummilister med vanligt kontaktlim, om man behöver lossa dem i framtiden.

Vad jag menade med neopren (är plastgummi, mkt mjukt) är "tätningslist", en annan plast som används är EPDM - fan vet skillnaden ...

Tätningslist finns på många ställen, Hornbach etc.

Om du är trevlig kanske du kan köpa ett par restbitar för några spänn.
Du behöver ju ingen längd direkt, ett par olika att prova med på 7-10cm.

Som bonus har du ju lim på en del av dessa tätlister....

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=281981

Tror att jag klarar att hålla reda på skruvarna, men vad ska jag göra med den där kabeln, ska den hakas av på något sätt eller bara vecklas ut och om den ska tas bort på något sätt är det lika lätt att få den på plats igen, tycker inte instruktionerna visar vad jag ska göra med den, mer än att den finns och man ska vara rädd för att dra loss den....

Den sitter fast med en kontakt på logikkortet, så den måste lossas. Men kabeln är kort, så när du lossar top caset så får du ta det lugnt så du inte sliter av den. Inte så svårt att få på plats igen.

  • Medlem
  • 2011-05-12 15:08

Förtydligande: den sitter fast med en liten "flärp", dra i den så lossar kontakten lätt. Gjorde hela denna operation imorse på tjugo minuter, inklusive fastlimning. Fast då har man ju gjort det några gånger...

Då ger jag mig på det med tålamod och kontaktlim, stöter jag på patrull så återkommer jag i frågan, tack så länge.

Alla skruvar borta och har nu kommit fram till den där "sladden" som ska loss, men var är flärpen som ska lösgöra den,uppe eller nere , vågar inte riktigt testa, är det bara att dra..
Dammigt var det här inne

Flärpen sitter vid kontakten på logikkortet, INTE på top caset. Det är en liten svart plastbit (tänk dubbelvikt tejp) som ligger ner (svårt att se på din bild. Känn efter bara. Och ja, det är nog läge att blåsa ur lite damm när du tagit loss top caset.

Verkar ha klarat mig utan att lösgöra flärpen, lite pilligt men nu sitter gummit där, blåser gärna ut, med vad?

Komprimerad luft brukar vara bra.

Bara och spruta på?
Rena vårstädningen.

Ja, men lite lagom försiktigt förstås.

Akta dig för att ta verkstads-tryckluft, den är oftast full med smörjolja för att smörja maskiner etc.
Om du bär ut den i garaget och tar tryckluften som brukar användas till maskiner... låt bli.

Skall man göra rent, gå till Kjell&Co eller liknande och köp en burk med komprimerad luft.

Att vända på dammsugarn är inte bra, ofta blir den luften våldsamt statiskt laddad - så håret står rakt ut.
Kombinerat med nakna moderkort är inte bra...

Tack!
Utan er hade jag antagligen bara skruvat upp alla skruvar och dragit loss toppen och med den kabeln till lokigkortet eller inte gjort något alls utan bara surat över att den dumma gummilisten lossnat och att datorn var dum.
Så ticktack för god och vänlig vägledning och att inte alla sa gör det inte, man blir lätt lite skrämd när det gäller teknik, vilket kan vara på sin plats men inte alltid.....

Kul att det gick bra för dig! Jag antar att du fick dit gummilisten på ett bra sätt?

1
Bevaka tråden