Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Windows 7 från hårddisk

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som bekant så är det fullt möjligt att installera Mac OS direkt från en hårddisk. Många tycker nog att det är otroligt effektivt. Därför undrar jag om det går att göra liknande med Windows 7, och i så fall hur detta ska gå till. Det har inte fungerat så bra med att göra processen den traditionella vägen.

Jag har en fullt legitim licens till Windows 7. Den enda som egentligen skiljer är att jag ogillar CD-skivor på grund av att jag saknar en optisk enhet.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Som bekant så är det fullt möjligt att installera Mac OS direkt från en hårddisk. Många tycker nog att det är otroligt effektivt. Därför undrar jag om det går att göra liknande med Windows 7, och i så fall hur detta ska gå till. Det har inte fungerat så bra med att göra processen den traditionella vägen.

Jag har en fullt legitim licens till Windows 7. Den enda som egentligen skiljer är att jag ogillar CD-skivor på grund av att jag saknar en optisk enhet.

Testa detta.
Tips: How to boot/install Windows 7/Vista from USB Flash/Hard Drive | Dotnetwizard.net | MyDNW.com

Nu är det ju så att Mac inte har BIOS.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nu är det ju så att Mac inte har BIOS.

Och varför skulle det vara ett problem? Det är väl bara att hålla inne Alt när du startar, och välja den disken som startskiva...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 23:38

Lånar tråden en smula. Har fått en kopia av Windows 7 från min snälla skola och vill installera den rakt av i BootCamp - via fil. Inte med hjälp av någon skiva (har ingen dvd-skiva till hands och orkar inte köpa en heller ). Så vitt jag minns när jag installerade Windows XP på min gamla MBP "mountade" jag skivan i OS X och sen hittade BootCamp disken automatiskt. Dock inte nu. Har provat att hålla in alt under uppstart. Inget händer..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 23:53
Ursprungligen av Mcus:

Lånar tråden en smula. Har fått en kopia av Windows 7 från min snälla skola och vill installera den rakt av i BootCamp - via fil. Inte med hjälp av någon skiva (har ingen dvd-skiva till hands och orkar inte köpa en heller ). Så vitt jag minns när jag installerade Windows XP på min gamla MBP "mountade" jag skivan i OS X och sen hittade BootCamp disken automatiskt. Dock inte nu. Har provat att hålla in alt under uppstart. Inget händer..

Följt liknande guide ovan? Du kommer inte komma iväg in i installationen om du inte bränner en DVD av skivan alt gör som länken ovan visar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 10:32

Nåväl, får köpa en skiva helt enkelt. Länkarna ovan fungerar inte att öppna. Lite surt.

Ursprungligen av 20hz:

Följt liknande guide ovan? Du kommer inte komma iväg in i installationen om du inte bränner en DVD av skivan alt gör som länken ovan visar.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-09 12:25

Det är möjligt att installera windows från en hd eller USB minne men det är inget att rekommendera då det kräver en hel del trixande och kommer garanterat ta längre tid än att bränna en skiva även om man har 10mil till närmaste butik.

Ett tips är att Windows7 går in på en Single-Layer DVD och jag kör med fördel DVD-RW - dvs raderbara skivor. När jag är klar kan jag radera skivan och stoppa in något annat istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 23:07

Har bränt en skiva nu med Windows 7 64bit. Gör en partition i Boot Camp. Börjar installationen och datorn startar om. Sedan står det "no bootload, drive" eller nått i den stilen. Får ingen kontakt med datorn så blir tvungen att döda den med av-knappen.

Har också provat hålla in alt under uppstart, fast utan resultat..

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-05-10 08:28

Du får inte upp en svart sida där siffrorna 1 samt 2 står på varsin rad?
Isf är det så att den försöker köra med 64bitars EFI-boot på en dator som bara klarar 32bitars (som ex. vis Mac Pro 1,1).

Ursprungligen av Mcus:

Har bränt en skiva nu med Windows 7 64bit. Gör en partition i Boot Camp. Börjar installationen och datorn startar om. Sedan står det "no bootload, drive" eller nått i den stilen. Får ingen kontakt med datorn så blir tvungen att döda den med av-knappen.

Har också provat hålla in alt under uppstart, fast utan resultat..

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 09:50
Ursprungligen av Mcus:

Har bränt en skiva nu med Windows 7 64bit. Gör en partition i Boot Camp. Börjar installationen och datorn startar om. Sedan står det "no bootload, drive" eller nått i den stilen. Får ingen kontakt med datorn så blir tvungen att döda den med av-knappen.

Har också provat hålla in alt under uppstart, fast utan resultat..

vad har du för dator?
att köra 64-bitars windows vista/7 på en mac är knepigt och bör undvikas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 20:36

Det är en iMac (early 2011). Varför skulle det vara knepigt att installera 64-bitars? När jag öppnar Boot Camp så får jag ett val om jag vill ladda hem filer som behövs för just min dator. Det bör ju räcka. Tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 22:06
Ursprungligen av Mcus:

Det är en iMac (early 2011). Varför skulle det vara knepigt att installera 64-bitars? När jag öppnar Boot Camp så får jag ett val om jag vill ladda hem filer som behövs för just min dator. Det bör ju räcka. Tycker jag.

Precis som Drakfot skriver så använder Microsoft en annan variant av EFI än vad apple gör (Microsoft följer faktiskt standarden men det gör inte Apple) och det gör att det är svårt att installera Windows Vista/ Windows 7 (64-bitars) på en mac.

Samma problem finns på alla mina macpro som jag testat. Det är möjligt att det går att installera på andra mac'ar och med hjälp av bootcamp (jag använder inte bootcamp)

Det finns en fix för detta om man gör om sin ISO men det är lite överkurs. Andra som lyckats kanske kan berätta vad ni gjort, vilken build av windows och vilken mac ni fått det att lira på

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-11-06 23:42
Ursprungligen av studiox:

Precis som Drakfot skriver så använder Microsoft en annan variant av EFI än vad apple gör (Microsoft följer faktiskt standarden men det gör inte Apple) och det gör att det är svårt att installera Windows Vista/ Windows 7 (64-bitars) på en mac.

Samma problem finns på alla mina macpro som jag testat. Det är möjligt att det går att installera på andra mac'ar och med hjälp av bootcamp (jag använder inte bootcamp)

Det finns en fix för detta om man gör om sin ISO men det är lite överkurs. Andra som lyckats kanske kan berätta vad ni gjort, vilken build av windows och vilken mac ni fått det att lira på

Hur kör du Windows om du inte har bootcamp? Jag gick och köpte win 7 home i dag samt battlefield 3 för jag kunde inte låta bli.
Jag har testat bootcamp med win xp för flera år sedan, men nu är det annorlunda.
Jag har installerat allt och försöker sedan uppdatera till bootcamp 3,1 - 3,2 samt 3,3 som jag hittar via Apple, vilket går jättebra men sen får jag blåskärm. I Apples inbyggda uppdatering så dyker bara 3,1 upp och den lyckas inte installera den helt. Tråkigt eftersom jag var sugen på att lira lite.
Jag har en MP 3,1 från 2008. Jag har googlat en hel del och sett att det inte går om man var raid etc. vilket jag har i datorn men jag har win 7 installationen på en egen separat SSD med helt egen partition så det kan inte vara det.
Jag har gjort som man ska och följt installationsanvisningarna.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-07 07:43

Kör du med Snow Leopard, eller med Lion? SL har BootCamp 3.x medans Lion har BootCamp 4.x om jag inte missminner. När man i Lion installerar via Boot Camp får man frågan om man skall ladda ner Windowsspecifik mjukvara (drivrutiner mm) vid/innan installationen.

Edit: Windows är ganska gnälligt av sig med; om inte hårddisken som Windows installeras på (Win7 64bit i detta fallet) antingen sitter på 1:a SATA-porten (dvs bayen längst fram), eller på en partition på den disken, så säger den att den inte kan installera. På min MP 1,1 fick jag dra ur alla andra diskar när jag installerade om Windows på den :/

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-11-07 10:19
Ursprungligen av Drakfot:

Kör du med Snow Leopard, eller med Lion? SL har BootCamp 3.x medans Lion har BootCamp 4.x om jag inte missminner. När man i Lion installerar via Boot Camp får man frågan om man skall ladda ner Windowsspecifik mjukvara (drivrutiner mm) vid/innan installationen.

Edit: Windows är ganska gnälligt av sig med; om inte hårddisken som Windows installeras på (Win7 64bit i detta fallet) antingen sitter på 1:a SATA-porten (dvs bayen längst fram), eller på en partition på den disken, så säger den att den inte kan installera. På min MP 1,1 fick jag dra ur alla andra diskar när jag installerade om Windows på den :/

Glömde skriva det, jag hade Snow Leopard men håller i detta nu på att installera Lion för jag tänkte att det kanske är enklare då. Jag ska prova det du skrev om att sätta driven i första SATA-porten. Där har jag nu en RAID-array på de tre första portarna. Ska tilläggas att jag har provat den fjärde porten hitills, får se vad som händer när jag byter till första.
Blir spännande att prova Lion också till råga på allt, även om det känns mer optimerat just för bärbara varianter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-10 07:19

Du måste bränna skivan som "startbar". Vilket brännarprogram använde du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 20:29

Jag brände skivan i OS X inbyggda brännare, dvs högerklicka på filen och välj bränn.

Ursprungligen av kenjon:

Du måste bränna skivan som "startbar". Vilket brännarprogram använde du?

Kan göra ett bidrag och säga att det inte har varit några problem att installera Windows 7 Ultimate 64 på min Macbook 6,1.

1
Bevaka tråden