Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja bärbar dator

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-13 22:57

Jag tänkte införskaffa en bärbar dator, helst en mac.

Förutsättningarna är att jag är student och inte har obegränsat med pengar, dessutom förflyttar jag mig ofta och behöver ha datorn med mig. Jag kommer att använda datorn till e-post, uppsatser, surfande, uppdatering av hemsidor och bildbehandling i Photoshop (i stort sett enbart enklare webbgrafik). Inga jättetunga applikationer med andra ord.

Har ni några bra förslag på begagnade bärbara macar som skulle passa mina behov? Mina erfarenheter av mac begränsar sig till den gamla blåbärs-iMac som jag använder sporadiskt då min vanliga dator inte är tillgänglig.

Ta en titt på Apples studentpriser. Jag rekommenderar dig en iBook med 800 MHz. Duger fint till det du beskriver.

/M

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-06-13 23:01

Jag sitter på en iBook, och det tycker jag räcker alldeles utmärkt. Det man bör tänka på är att ha gott om minne i datorn. Men som student har du väl rabatt på Apple Store, om inte annat så är inte en ny iBook alltför dyr.

Daniel

De svarta Powerbook G3 börjar komma ner i pris nu. Satsa då helst på en Lombard (Bronze keyboard).

Dom ligger på 333 eller 400 Mhz tror jag.

Den senare modellen "Pismo" har Firewire och är såklart snabbare. Den är fin om du ska lägga lite mer stålar.

Jag skulle lätt välja en Powerbook G3 före den gamla modellen iBook, då den har endast 800x600 skärm. Dessutom verkar det vara svårt att hitta någon till rimligt pris. Annars kan jag hålla med föregående inlägg att den vita iBooken är bra. Dessutom billig om du ska köpa sprillans nytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 10:27

Mitt råd är som alltid att köpa nytt. Man får en dator med garanti och vet att den är hel.
Jag rekommenderar absolut att du kör Mac OS X på din mac. Mac OS X är mycket bättre på i stort sätt alla vis. Nackdelen är att det kräver sin dator. Om du köper en begagnad bärbar idag så kommer den antagligen att köra Mac OS X mycket långsamt. Kommer att sluta med att du kommer att vilja köpa en ny dator snart igen.

Tror att du skulle gilla en ny iBook med mycket extra minne i.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-14 11:09

Tack för svaren.

Jag ska kika närmare på iBooken. Den fanns i en hel del olika utföranden såg jag.

1
Bevaka tråden