Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synpunkter på botad.se

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt bygga en enkel, snygg och lättnavigerad sida men har själv stirrat mig blind. Funkar den?
www.botad.se

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-05-09 14:16

Tycker den är väldigt fin. Modern!

Enda jag kan komma på är att du kanske inte ska ha tagg-molnet i så låg opacitet? Om du orkar, så kanske de vanligaste orden kan vara 100% synliga, och sedan tonar ovanliga ord ut mot 0%?

Håller med, Ree_Tab. På kvällen funkar det men nu när det ligger lite ljus och reflexer i skärmen är taggmolnet för ljust! Och bra idé, ska kolla på det i kväll!

Den turkosblå texten mot vit bakgrund är en aning svårläst, tycker jag. Lite mer kontrast, tack.

Håller med samtliga ovanstående på justeringar. I övrigt tycker jag det är en bra sida.

Förutom en felstavning på Technique verkar sidan fin. Vad jag däremot tycker om innehållet ska jag behålla för mig själv...

Ursprungligen av Capeman:

Förutom en felstavning på Technique verkar sidan fin. Vad jag däremot tycker om innehållet ska jag behålla för mig själv...

Jag tänkte skriva något liknande, men lät bli.

Fundera på om du inte borde skippa molnet helt och hållet. "Kill your darlings" är alltid ett bra råd och jag tror personligen att man söker sig till en sån här sida för att hitta innehåll, och då är läsbarhet och effektivitet i navigeringen kung.

Verkligen jättefin! Har bara några funderingar. Rubriken på taggmolnet kanske inte ska vara "Överblick" utan kanske "Mest kollat" eller något liknande. Sedan undrar jag om inte man vill få en överblick av behandlingar och egenvård lite tidigare på sidan. Jag förstår att nu så här i uppstartsskedet vill man ha en förklarande inledning på de sidorna men om ett tag när det börjar tjockna på vill man se listorna tidigare, gärna först.

Taggmoln tycker jag känns onödigt och något som jag personligen mest ser som en utsmyckning, inte som ett vettigt ställe att klicka på för att komma dit man vill. Lite på skoj sådär - "se så många nyckelord jag lyckats komma på och sedan statistikbehandlat"

Håller också med ovanstående ang den ljusblå texten - syns dåligt och ger dåligt flyt i läsandet. I övrigt ser typsnitt och layout trevligt ut. Tack för att inte texten är pytteliten!

Bakgrundsbilden är jag dock inte riktigt övertygad om den är alldeles förskräcklig eller bara lätt störande. Allt i övrigt är ju så stilrent och "cleant" och så kommer den där murriga och ganska så köttiga bilden på varsin sida om texten (sitter på en MBP med 15" 1680x1050 hires-skärm.)

Lycka till!

  • Medlem
  • Segeltorp
  • 2011-05-09 16:49

En twitter och FB knapp så att man ännu enklare kan dela denna sida. Superbra sajtidé, detta blev det första besöket men inte det sista.

Ursprungligen av prenum:

En twitter och FB knapp så att man ännu enklare kan dela denna sida.

Nu kan man dela varje metod och hela botad.se. Gjorde en lösning med undersidor, då laddar sidan med behandlingen snabbare och det blir renare formmässigt. Funkar?
Är lite osäker på url:en till ”Skriv inlägg på Facebook”-länken. Funkar den för alla?

Bakgrundsbilden:
(@johan_tanying) Eftersom jag tagit den själv har jag svårt att se den objektivt men förstår vad du menar. Vad tycker ni andra om den? Bra eller dålig? Väldigt nyfiken!

Gilla och Twittra-knappar:
(@prenum) Har varit emot att "solka ner" sidan med sådana knappar men får kanske tänka om. Inser att det ger fler besökare. De borde i så fall ligga under varje behandling. Letade efter ett sätt att göra det som en länk i ren text. För twitter verkar den här länken funka: href='http://twitter.com/share'. Någon som har en motsvarande lösning för Gilla/Rekommendera på Facebook?

Taggmolnet:
(@Richard R och johan_tanying) Nära att jag dödade darlingen för en tid sedan men efter mycket övervägande kommer jag att behålla det. Verkar vara antingen hata eller älska-grej. Det används också enligt statistiken.
(@Ree_Tab och pressplayontape) Ändrat opaciteten och bytt rubrik till "Genvägar". Ska kolla mer på olika opacitet.

Mörka ner den turkosa texten:
(@Jesper O) Ändrat, läsbarheten borde vara bättre nu? Tar jag för mycket ser det "skitigt" ut.

Att flytta upp listorna:
(@pressplayontape) Bra synpunkt, lägger den på minnet. Tänkte också lista "rekommenderade" behandlingar på startsidan så småningom.

Allmänt:
(@alla) Jättekul att så många tycker om den, stort tack!

Ursprungligen av Jens, botad.se:

Mörka ner den turkosa texten:
(@Jesper O) Ändrat, läsbarheten borde vara bättre nu? Tar jag för mycket ser det "skitigt" ut.

Jag ser ingen skillnad. Det är möjligt att den är aningens mörkare, men det är fortfarande ljus text på ljus bakgrund = dålig läsbarhet.

Den blå texten funkar jättebra nedanför den vita rutan, när texten ligger mot en mörk bakgrund. Men mot vit bakgrund funkar det inte alls, tycker jag.

Så - vad tycker ni om bakgrundsbilden? Förskräcklig, lätt störande eller bra?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-11 14:37

Jag har kanske bott for lange i England (det ar pa vag att bli lika mycket litigation-society som USA), men det har kanns som en tjanst som behover en mycket tydlig TOS och en disclaimer pa forstasidan.

  • Medlem
  • Spånga
  • 2011-05-12 12:21

Jens, det du ger dig in på är med din webb är inte bara informativt. De råd som ges kan vara direkt farliga. Antingen genom att personer underlåter att faktiskt använda beprövad medicinsk kunskap som hjälper dem, eller genom att de stoppar i sig otestade ämnen som gör att de faktiskt blir sjukare.

Nu förstår jag att du själv tycker att du hjälper personer, och inte delar min åsikt att det mesta som kommer hamna där är rent kvacksalveri. Så ett förslag på hur du kan göra din webb bättre: Lägg till en länk/ikon som tar dig till en sida för kända biverkningar, varningsinformation. Det räcker inte med att de kan komma in under kommentarer, det bör tydligt framgå vilka risker personen utsätter sig för.

Ursprungligen av loftux:

... De råd som ges kan vara direkt farliga. Antingen genom att personer underlåter att faktiskt använda beprövad medicinsk kunskap som hjälper dem, eller genom att de stoppar i sig otestade ämnen som gör att de faktiskt blir sjukare. ... Lägg till en länk/ikon som tar dig till en sida för kända biverkningar, varningsinformation.

Håller med. Jag är faktiskt oerhört skeptisk av naturen och förespråkar inte alternativ vård i stället för vanlig sjukvård. Däremot tycker jag att informationen ska finnas. Jag hade själv behövt den här sidan för två år sedan. Det stora problemet är tvärtom att få in behandlingar och omdömen. Med många omdömen blir det tydligt vad som fungerar och vad som är kvacksalveri.

I alla fall, funderar på att försöka få in ett "expertutlåtande" under varje metod. Där kan eventuella risker, varningar och biverkningar tas upp. Finns en kort diskussion om det på botad.se.

1
Bevaka tråden