Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynote, export

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-09 08:16

Verkar inte finnas något specifikt underforum för iWork, så jag postar min fråga här...

Jag skulle vilja exportera en presentation till Quicktime (eller ännu hellre något mera gångbart format) så att den kan spelas upp som en film. Jag vill dessutom att den ska loopas... Är detta möjligt?

Senast redigerat 2011-05-09 08:30

Ok, inte för att jag vill vara tyken men har du ens testat att exportera? Första alternativet är ju Quicktime. Om du där väljer "Fastställd tidslängd" kan du dessutom klicka för en ruta som heter "Repetera". Men det är så uppenbart att jag misstänker att jag missuppfattar frågan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-09 09:42

Naturligtvis har jag provat, men någon repetition blir det inte

  • Oregistrerad
  • 2011-05-09 10:02

Film = Ja
Loop = Nej

Däremot i Quicktime kan du sätta loop (Innehåll -> Repetera)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-09 10:13

Problemet är att presentationen ska köras i en TV med inbyggd mediaspelare och där finns inga inställningsmöjligheter för repetition. Kanske kan någon tipsa om ett bättre alternativ för detta ändamål (rullande presentation på monitor i skyltfönster)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 13:04

iDVD kanske? göra en loopande film av din QT export?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-09 13:41
Ursprungligen av Tangen:

iDVD kanske? göra en loopande film av din QT export?

Jag funderade på det oxå, fast då lägger ju loopen av när skivan är slut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 13:48

Om du ska köra den i en TV som inte har möjligheten att repetera så står du alltid kvar med rumpan bak...

Annan källa in? Dator eller DVD?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-09 13:54

Ja DVD är ju en annan källa, men jag har inte hittat någon sådan som kan loopa skivorna. Dator är inget alternativ här, men möjligtvis en extern mediaspelare... Om det nu finns någon som kan loopa videofiler (helst då också .mov)?!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 14:04

Men, det måste väl typ vara standard? Jag kan ha fel, men det känns som självklart att det är standardgrejer idag?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-09 16:12

Okej, betyder det att repeat-funktionen ligger på själva mediet, alltså inte i spelaren? Om det är så borde det väl ändå gå att få till denna funktion direkt i Quicktime-filmen... Eller?

Ursprungligen av lensv:

...Om det är så borde det väl ändå gå att få till denna funktion direkt i Quicktime-filmen... Eller?

Nej, varför skulle där finnas ett samband? Bara för att något fungerar i DVD-standarden, betyder inte att samma funktion finns i Quicktime.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-09 16:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, varför skulle där finnas ett samband? Bara för att något fungerar i DVD-standarden, betyder inte att samma funktion finns i Quicktime.

Vad jag säger är att detta borde vara möjligt... Dessutom finns det ju ett val i Keynotes exportfunktion som antyder att det ska gå!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 16:44
Ursprungligen av lensv:

Vad jag säger är att detta borde vara möjligt... Dessutom finns det ju ett val i Keynotes exportfunktion som antyder att det ska gå!

Jo det går om du ska spela filmen på en dator, men DVD är en annan sak. Således ett annat sätt att hantera den. Jag är inte säker på att det fungerar som i länken, men jag gjorde en snabb googling och hittade detta, så testa om det funkar.

Jag personligen tror att det fungerar

Min lösning förutsätter att det är en DVD inkopplad. Duger det?

Exportera till iDVD, markera filmen/bildspelet i fråga som nedan, välj under "avancerat"-menyn "Loopa film"

Klart

Under projektegenskaper blir bilder liiiite snyggare i iDVD om man väljer slå på professionell kvalitet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-10 08:41

Tack! Jag får testa med DVD om jag inte hittar någon annan lösning.

Åter till Keynote... Är det någon som har en aning om vilken funktion "Repetera" (under Export->Fast tidslängd) är tänkt att ha?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-11 10:29
Ursprungligen av lensv:

Åter till Keynote... Är det någon som har en aning om vilken funktion "Repetera" (under Export->Fast tidslängd) är tänkt att ha?

Ingen här som har koll på Keynote?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-11 10:48

Jo som jag skrev så är repetera funktionen begränsad till om du kör den på en dator.
Om den ska in i en annan mediaspelare så är det andra bullar.

Du måste nästan utgå från HUR den ska spelas upp, dvs på vilken maskin, i vilket format, med vilka funktioner.
Om du kollar hur slutledet ser ut så vet du hur ditt steg i produktionen ska se ut. Se det som en teknisk spec.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-11 11:41
Ursprungligen av Tangen:

Jo som jag skrev så är repetera funktionen begränsad till om du kör den på en dator.

Grejen är att det inte blir någon repetition när filmen spelas upp i en dator heller!

Toast bränner DVD's utan grafik (dom bara kickar igång när man sätter i skivan) och loop.

När det gäller mediaspelare i dator så är det dom som bestämmer loop - en mediafil i sig själv kan inte "ha loop". Det vanligaste är ju en Flash-video och loop-parameter i koden - men då snackar vi om en html-sida.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-11 11:47
Ursprungligen av Zimmerman:

När det gäller mediaspelare i dator så är det dom som bestämmer loop - en mediafil i sig själv kan inte "ha loop".

Men varför finns då den valmöjligheten i Quicktime-exporten?

Det har jag missat (exporterar med QT7pro och där finns inte den parametern).

Ursprungligen av lensv:

Men varför finns då den valmöjligheten i Quicktime-exporten?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-11 12:07
Ursprungligen av lensv:

Men varför finns då den valmöjligheten i Quicktime-exporten?

Vilken version av Keynote kör du. Jag ser inte den möjligheten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-11 15:44
Ursprungligen av studiox:

Vilken version av Keynote kör du. Jag ser inte den möjligheten.

Du hittar den under "Fastställd tidslängd", iaf. om du kör iWork '09.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kollade: Repetera (loop) vid export från Keynote funkar inte med QTX - men med QT7 (gamla QT).

Det betyder alltså att det ska gå att lägga funktionaliteten i mediafilen... Undrar då om det enbart är QT7 som kan hantera den? Vore fint om en dedicerad (extern) mediaspelare klarade av detta...

Ja, det är en QT-standard och filen måste säkert vara i just .mov-format. Jag misstänker att QT är den enda spelaren som har denna (och många fler) funktioner och metadtagsystem. QT är ju ett - eller ska man säga VAR ett - sofistikerat system för mediafiler. Idag (QTX) stödjs alltså inte loop-tricket och även QTVR är ju dumpat av Apple. Det går utför med vissa saker - även för Apple.

Det som förvånar mig är att man kan ge en loop-tag inifrån Kynote när man exporterar ut till QT - men inte med QTpro7 (!). Skumt.

Ursprungligen av lensv:

Det betyder alltså att det ska gå att lägga funktionaliteten i mediafilen... Undrar då om det enbart är QT7 som kan hantera den? Vore fint om en dedicerad (extern) mediaspelare klarade av detta...

Kollade: Repetera (loop) vid export från Keynote funkar inte med QTX - men med QT7 (gamla QT). QTX är fortfarande rudimentärt. Kanske har QTX vuxit till sig i Lion, men idag är det inget att lita på om man vill prodda loopade saker.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-12 08:18

Skit oxå... Någon som känner till en extern, "hård" spelare som kan loopa mediafiler?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-12 09:02

Min personliga åsikt är att du måste börja från andra hållet.

1. jag ska spela upp en film, som jag vill ha loopad på en TV
2. Vilka burkar kan spela upp en film som loopar? Dator?, DVD? Andra stand alone spelare?
3. Vilket format kräver dessa burkar?
4. Vilket program ska jag göra det i.

Jag kollade igår, båda mina dvd spelare hemma kan loopa en film.

Personligen skulle jag ringa eller gå in på någon mer välsorterad teknikbutik, om du är i Stockholm så ligger Lars Bengtsson ljud eller vad dom heter på St.Eriksplan. Där personalen verkligen vet vad dom gör. be dom om råd.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-12 09:40
Ursprungligen av Tangen:

Min personliga åsikt är att du måste börja från andra hållet.

Det är precis vad jag gör här... Jag har lämnat tanken på den interna mediaspelaren och hör efter ifall någon känner till en extern motsvarighet som har inställningsmöjligheter för loop/repetition (..så om någon gör det får ni gärna hojta till).

Tack iaf. för tipset om "Lars Bengtsson"

Senast redigerat 2011-05-13 07:30
1
Bevaka tråden