Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire kabinett - finns det?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 14:41

Är på jakt efter vad till synes verkar vara smått omöjligt att finna - ett Firewire kabinett för en 2,5" hdd. Tanken är att jag ska trycka in en SSD i det för att sedan använda den som startskiva i min iMac. 800Mbit/s borde väl klara trycket från skrivningar/läsningar. Eller finns det möjligtvis någon annan lösning (som inte stavas vänta-på-thunderbolt-kompatibla diskar)?

Vad sägs om denna från Icy box med Firewire 800?

ICY BOX 266STUE2 HD-KABINETT 2.5" SATA TO USB 2.0/FW - Produktinformation

FW800 ger ju 100 MByte/s som max, så du kan inte maxa ut SSDn som du skulle kunna göra på en intern SATA-buss, om en SSD klarar upp till cirka 300 MByte/s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 16:33

Tack alla för bra svar :). Tyvärr ser det ut som att min plan går i stöpet. Vill inte ha en SSD med 1/3 del av juicen utan då får jag helt enkelt invänta Thunderbolt diskarna eller stoppa in en SSD i iMacen. Bökigt men det är svårt att gå tillbaka till 7200 snurrdisk efter man använt sig av en MBA 3 månader.

Jag skulle utan tvekan nöjt mig med 100MByte/s via FW800. Det är mycket hög fart...

Kör så ett år, sedan finns det gott om TB-lådor - de kommer kosta en halv arm i början...

Ta samma disk, montera den efter ett år i en TB-låda och vips, tre ggr snabbare. tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 18:54

Bakläxa för mig. Men tack för tipset :). Hur är det med vanliga snurrdiskar och läs/skrivhastiget (så jag får något att relatera mot)?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag skulle utan tvekan nöjt mig med 100MByte/s via FW800. Det är mycket hög fart...

Kör så ett år, sedan finns det gott om TB-lådor - de kommer kosta en halv arm i början...

Ta samma disk, montera den efter ett år i en TB-låda och vips, tre ggr snabbare. tack.

Ursprungligen av Mcus:

Bakläxa för mig. Men tack för tipset :). Hur är det med vanliga snurrdiskar och läs/skrivhastiget (så jag får något att relatera mot)?

60 - 120 MByte/s som maximal throughput.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 23:05

Frågan är om Firewire sammankopplad med en SSD håller sin hastighet konstant. Eller om det sjunker/stiger lite som en snurrdisk. Tycker faktiskt att disken som sitter i min iMac (early 2011) är trögtänkt jämfört med flashminnet som sitter i MBA (late 2010).

Ursprungligen av marcushedenstrom:

60 - 120 MByte/s som maximal throughput.

Sonnet har lite roliga saker på gång: Sonnet - News & Media

Citat:

Sonnet’s Fusion™ storage products with Thunderbolt technology include a portable 2-drive SSD system,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 22:21

Jag gjorde ett test av min systemdisk med programmet AJA System Test och där får jag en write/read speed på 121.4MB/s resp 121.8MB/s när den testar med 256MB. Min USB 2.0 externa disk får endast 30. Så då lär inte en SSD kopplad till Firewire bli så mycket bättre att ha som systemdisk.

TS frågade efter ett tomt kabinett för en 2,5" disk, inte ett kabinett som redan har två 3,5"-diskar. Eller är ditt inlägg ett svar på något annat?

1
Bevaka tråden