Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Time Capsule och hitta ansluten skrivare från PC....någon???

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en Time Capsule till kontoret där vi sitter i en blandad mac/pc miljö med en OKI nätverksskrivare som jag nu kopplat in i Time Capsule med USB-kabel. Det går utmärkt att hitta och skriva ut med macarna.
PROBLEM: De två PC datorerna som är uppkopplade på samma trådlösa nätverk kan inte hitta skivaren. Någon som tipsa hur jag löser detta? Det är en nätverksskrivare med ett eget IP-nummer men samtidigt inte numera eftersom den är ansluten med USB-kabel. När jag ska lägga till skrivare i kontrollpanelen har jag provat att leta efter både en lokal usb-skrivare och en närverksskrivare men den hittar ingen. Jag går bananas på detta. Hjääälp!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-05-07 19:05

Från Apple - Time Capsule - See how easy it is to set up Time Capsule

1. Install Bonjour for Windows from the CD included with Time Capsule.
2. Follow the onscreen instructions for connecting your printer.

Testat detta?

Jajamensan. Gjort det på alla PC klienter. Dom hittar skrivaren och installerar enligt Bonjour men det kommer ingen utskrift. Bara ett gult utropstecken på skrivarikonen i kontrollpanelen och att den behöver felsökas men att den inte hittar något fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-07 23:42
Ursprungligen av Ryberg:

…Det är en nätverksskrivare med ett eget IP-nummer men samtidigt inte numera eftersom den är ansluten med USB-kabel.…

Varför kör du inte nätverksskrivaren direktansluten just mot nätverket? Att gå via USB verkar vara en onödig omväg…!?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-05-08 05:19

Koppla in den på nätverket så börjar det funka från windows. Sedan är det bara att undersöka om den stöds av OS X eller Win-only. Saknas OS X drivare hos tillverkare så sök och kolla gutenprint.

Jag provade att koppla in med nätverkskabel först som den var kopplad innan i den gamla routern men det gick inte. Kontaktade butiken och fick då som svar att jag skulle använda usb kabel med time capsule. Inget funkar. Suck.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-08 10:06

Den butikskillen skulle jag inte ge mycket för...
Har du den som DHCP eller fast IP?
Välj helst fast IP, och ange rätt nätmask och ev router. Prova att pinga den från en dator.
Installera från windows genom Lokal skrivare, välj Skapa ny port (om inte tcp/ip finns som port tidigare).

Här säger Apple själva att det är usb som gäller.

Apple - Time Capsule - Enkel installation

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-08 20:36
Ursprungligen av Ryberg:

Här säger Apple själva att det är usb som gäller.

Apple - Time Capsule - Enkel installation

Nej, de anger bara ETT sätt för att ansluta en skrivare så alla kommer åt den. Man kan göra på flera sätt.

Nähä, tack för tips men det funkar inte. Jag har angett fast ip med nätverkskabel. Samma som jag använt innan med samma drivrutiver. Funkat jättebra med både macar och PC i den förra Netgear routern innan men nu när jag bytte den mot TimeCapsule går det inte. Ska jag göra några speciella inställningar i TC med airportverktyget månne?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-08 20:35
Ursprungligen av Ryberg:

Nähä, tack för tips men det funkar inte. Jag har angett fast ip med nätverkskabel. Samma som jag använt innan med samma drivrutiver. Funkat jättebra med både macar och PC i den förra Netgear routern innan men nu när jag bytte den mot TimeCapsule går det inte. Ska jag göra några speciella inställningar i TC med airportverktyget månne?

Kan du pinga den?
Ligger den på samma logiska nätverk som dina maskiner?

Du har inte gjort "Svensson-missen" och har alla enheter i samma nät?
En Netgear router brukar ha 192.168.x.x medan en Apple router som standard använder 10.0.x.x.

EDIT: Något Kenjon redan tipsat om ser jag.

Jag medger Svensson-missen. Tack för all info. Nu funkar det. Äntligen efter 10 timmars obetalt pyssel. Det visade sig att skrivaren hade ett fast IP nummer som en in-kille satt den på. Fick hitta default lösen till skrivaren och ange Apples. Nu ska här skrivas ut för brinnande livet.

1
Bevaka tråden