Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn ofta död när jag haft den i viloläge

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-26 00:37

Jag har en MacBook Pro 2.4 Ghz C2D, med OS X 10.6.6 som är köpt i oktober 2010. Har sedan den var ny nästan alltid bara stängt locket, och sedan öppnat den igen.

Den senaste veckan har den varit helt död 5 gånger, så jag måste koppla in laddaren och trycka på power för att starta den. Det har nästan aldrig hänt innan att datorn varit så, utan det brukar alltid vara lite batteri kvar.

Vet någon vad detta kan bero på, och om det är något som kan ligga igång och suga ström fast datorn är i viloläge med locket stängt?

En sak jag lagt märke till är att ibland när man stänger locket så hör man att den surrar ett tag, för att sedan bli helt tyst. Är det normalt att det tar lite tid, kanske 30 sekunder ibland för den ska gå i viloläge?

Tacksam för hjälp!

Flyttade tråden till korrekt underforum. Tänk på var du lägger dina trådar, detta är din andra tråd på bara några minuter som du lagt fel.

/Mod

  • Medlem
  • 2011-04-26 05:58

Har du saker anslutna som kan väckadatorn? Bluetooth-mus/tangentbord eller USB-grejer?

Ja, det kan ta en stund att försätta den i viloläge. Allt som finns i RAM skrivs till en lika stor fil (4GB RAM = 4GB hårddiskfil) innan datorn somnar.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-26 09:30

om du stänger locket och sedan drar ut t.ex. en usb sladd så går datorn i gång igen trots att locket är på...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-26 09:46

Nä, datorn är helt tom, utan något anslutet. Dock är Bluetooth ikonen där uppe, men den är grå så den är ju inte på. jag har iKey, Dropbox och Textexpander som ligger igång, men de ska väl inte suga ström...

Kan det bero på att batterit börjar bli dåligt? Finns några program att kolla batterits hälsa, värt en koll iaf:)

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-04-26 14:30

Ta en titt under Apple-menyn > Om den här datorn > Mer info när batteriet är fulladdat.

Kolla under Maskinvara > Ström, och jämför Återstående laddning och Full laddning, och kanske även antalet cykler och skicket i informationen som visas. Skriv ner värdena.

Prova att ha datorn i vila en begränsad tid, till exempel en kvart eller halvtimme. Jämför värdena igen.

Troligen är batteriet dåligt eller så är det något fel i datorns systemhanterare. Jag skulle starkt rekommendera att du ringer Applecare eller kontaktar butiken då den fortfarande är under garanti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-26 18:48

Min nya MBP gör likadant ibland också...

Under System Preferences/Energy Saver finns en kryssruta som heter "Wake for network access". Om den är ikryssad kanske nätverksanslutningen väcker datorn i tid och otid?

*fet gissning*

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-04-26 21:44

@stormstereo: Det krävs ganska specifika åtgärder om man ska väcka datorn för nätverksåtkomst: Mac OS X 10.6: Om Fjärrväckning

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-29 19:40

@stormstereo: Den inställningen verkar dessutom bara gälla när man kör på nätadapter. Men tack ändå
Nu har datorn varit normal i 1 vecka.. så jag väntar lite och ser..

Hur är batteriets hälsa? Du kan kontrollera med Coconut Battery.
coconutBattery 2.7 - by coconut-flavour.com

Är datorn helt död eller är den i "Hibernation mode"? Alltså den "laddar upp där du var"

Jag hade samma problem med min nya MBpro. Upptäckte efter någon veckas användning att problemet försvann när jag inte satt bredvid min gamla Macboo (med magsafe-kontakt). Har googlat runt lite på det, och i mitt fall var problemet att min gamla magsafe-kontakt på ngt sätt påverkade den nya macbooken... (ofta ställde jag nya datorn på gamla...)

skumt, men för mig funkade det. - att sluta använda de båda precis bredvid varandra.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-05-09 08:31

FarbrorLeon: CoconutBattery säger Battery Capacity 95%, 5525 mAh av 5770 mAh, Age of your mac 8 months, Battery loadcycles: 93

Jag har kanske kommit på att detta händer när jag låter datorn stå utan att stänga locket. Kanske det kan vara så att den inte går i viloläge om jag bara låter den stå med locket öppet? Kanske har nån inställning att den aldrig ska gå i viloläge förutom när jag stänger?
Ska testa nu med datorn bredvid mig, jag kör själv på en annan dator.

Finns det nåt man kan göra för att den inte ska gå i viloläge, typ sätta muspekaren i ett visst hörn eller så?

Chris777: Låter helt galet, hehe, tack för tipset, men jag har bara en laddare i detta området

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-05-09 09:39

Nu har jag låtit datorn stå en stund, och skärmen verkar släckt, men den vita lampan på framsidan lyser fast. När man stänger locket brukar lampan pulsera långsamt.

Om jag rör en tangent nu, så startar den supersnabbt, och den vita lampan släcks. Men jag har ställt in så här: Dator i viloläge: 1 minut, skärm i viloläge: 1 minut.

[X] Sätt hårddisken i vila när det är möjligt
[ ] Tona ner skärmen något när denna strömkälla används
[X] Minska ljusstyrkan automatiskt innan skärmen försätts i vila

Detta är för läget "Batteri".

Är det något här som är fel, eller finns det några andra hemliga inställningar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-09 17:39

Har du inte två Sliders, ett för Dator i viloläge och ett för Skärm i viloläge?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-05-11 09:32

Jodå, det skrev jag. Båda var ställda på en minut när jag testade.
Jag tror jag har löst problemet nu, jag uppgraderade til 10.6.7 och klickade på så den återställde till standardinställningen. Efter det verkar det fungera att den går i viloläge och den pulserande vita lampan.

För att upprepa, så hände detta när jag hade locket öppet och bara lät datorn stå. Hoppas detta hjälpte någon annan!:) Tack alla för hjälp!

Om du har locket öppet och datorn inte somnar så är det nåt program som kör i bakgrunden och hindrar datorn från att somna. Kolla i aktivitetskontroll om det är nåt program som tar cpu med jämna mellanrum.

Jag hade samma problem själv för många år sen, men det berodde på att jag hade webservern på datorn igång och körde med dyndns så datorn gick att komma åt från internet. Till slut kom anropen till webservern så tätt från internet att datorn inte hann somna mellan anropen. Så kör du med nåt liknande kan det vara därför datorn inte somnar av sig själv.

Det har hänt nån enstaka gång att datorn vägrar somna sen dess också, men då har det varit ett program som hängt sig eller på annat vis kört konstant. Döda programmet via aktivitetskontroll brukar lösa problemet. Logga ut och logga in igen funkar oftast också. Hjälper inget av de sakerna är det nåt man installerat nyligen som spökar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-05-13 10:45

Bra tips. Jag har dropbox på datorn, det kan mycket väl vara det som ligger och håller datorn vaken när den försöker synka ändringar. Tack!

1
Bevaka tråden