Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag bort Windows från min iMac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-07 11:12

Jag undrar vad jag skall göra för att få det att fungera igen.
Jag gjorde misstaget att installera Windows på min IMac 24"
Allt fungerade som det skulle tills en dag när Windows startade som förvalt OS??
Tidigare fick jag hålla alt tangenten nere för att välja OS och Mac OSx var som förval.
Jag valde med Bootcamp assistenten att avinstallera Windows för att dels slippa Windows dels att slippa hålla alt tangenten nere var gång jag startade min Mac, men.... problemet kvarstår, jag startar min Mac och efter en stund kommer texten på svart bakgrund att den hittar inte något os, stoppa in skivan och tryck på valfri tangent.
Gör jag som tidigare håller alt tangenten nere vid uppstart kommer Mac HDD upp som val, och jag kan startaDetta är högst irriterande och jag vill tro att en enkel lösning finns, t.ex. att med ett kort kommando välja vilket os som skall starta först...
Hoppas min info räcker och att någon kan hjälpa mig.

Tack på förhand
Jörgen Nilsson

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-07 11:42

Jag har alltid haft windows och from my point of wiev är samhället väldigt windows integrerat, men om du läser mitt inlägg så fårstår du säkert att jag INTE vill ha windows mer och min avsikt var att ta bort det, vist jag kan hålla med dig om att man får skylla sig själv, samtidigt har dom allra flesta windows bakgrund men många blivit varse om att Mac är ett bättre val, sen finns ju faktiskt Bootcamp så man skall väl själv kunna välja om man vill ha windows eller inte. desutom finns det många online spel som inte stödjs av Mac os.
Sammanfattat så din åsikt är ok men om du inte hat någon hjälp att ge så kan du hålla truten Men jag vill Tacka suddigummi för hans hjälp den gjorde susen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-07 12:15

När bootcamp lägger upp windowsvolymen så formateras hårddisken med en windows partition. Om du vill ta bort det helt och hållet måste du nog formatera om hårddisken från början. Har du en bra bacup och startskivan, så borde det inte vara problem.

Ursprungligen av 2Lazy:

När bootcamp lägger upp windowsvolymen så formateras hårddisken med en windows partition. Om du vill ta bort det helt och hållet måste du nog formatera om hårddisken från början. Har du en bra bacup och startskivan, så borde det inte vara problem.

Eller så tar du väck windowspartitionen och drar ut OSX partitionen?

Det låter som om du inte har rätt Startskiva vald, se nedstående bild

Har raderat ett OT-inlägg, håll er till ämnet!

/Mod

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-07 16:07

Om man kör Bootcampassistenten igen kan man välja att avlägsna windowspartitionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-07 16:22

Du hade bara behövt välja Macintosh HD som startskiva i Systeminställningar/Startskiva så hade din Mac alltid startat i Mac läge och du hade kunnat ha Windows kvar utan att den hade stört dej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-07 22:49
Ursprungligen av Joel:

Du hade bara behövt välja Macintosh HD som startskiva i Systeminställningar/Startskiva så hade din Mac alltid startat i Mac läge och du hade kunnat ha Windows kvar utan att den hade stört dej.

helt rätt - kanske synd att du inte frågade här först...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-22 12:39

Tack alla men jag har 3 andra Windows pc så det är inga problem vill ha denna goingen med BARA Mac Os x Tack för all hjälp

1
Bevaka tråden