Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nostalgi: Tetris-musik

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 15:09

I vintras skrev jag en artikel om Tetris, och om den otroligt charmiga versionen för Mac Plus.

Musiken var i en klass för sig, alla som har spelat det vet vad jag talar om!

Och...som en del av projektet plockade jag ut alla låtar och la upp dem som AIFF min Tetrissida.

Låt en nostalgisk glädjetår rinna ner för kinderna till tonerna av Moscow Nights och Korobushka!

Gillar ni spelremixar? Det gör jag, här är några Tetris-varianter:

C Blachly
CheDDer
GiftFromMoscow
McVaffeQuasi Ultimix
New Melody mix
Slavic Roots
TechtrisTypeZ

????????????!

Musiken till Tetris är ju bara en massa antal ryska folksånger.

Den bästa är The Pendle. Det är tetris!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 16:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Musiken till Tetris är ju bara en massa antal ryska folksånger.

Bara? Tja, man måste ha varit med när det hände för att förstå...dagens ungdom!

Jag menar, jag skulle kunna hitta på nått klurigt spel och sen he i typiskt svenska sånger istället. Spela till små grodorna?

Mmm! Den svart/vita Tetris-versionen är den bästa. Den är programmerad av svenskättlingen Roland Gustafsson. Jag skrev ett fanmail till honom för något år sen och fick några kommentarer, bl.a.;

"My first Mac program... I had already programmed a version for the Apple II but the Sphere wanted a Mac version so I told them I had never programmed the Mac before... they said go ahead anyway. :)"

"The music doesn't work, does it? That seems to have stopped working with
System 7 or so. The music is the only part that I didn't program... we used
someone else's sound system, Bogus Productions."

Själv föredrar jag Tetris på Game Boy. En revolution på sin tid och fortfarande lika kul! Har placerat ett gammalt Game Boy Pocket med Tetris på toan, mycket uppskattat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 00:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tomas på MacPrat.nu
Mmm! Den svart/vita Tetris-versionen är den bästa. Den är programmerad av svenskättlingen Roland Gustafsson. Jag skrev ett fanmail till honom för något år sen och fick några kommentarer, bl.a.;

"My first Mac program... I had already programmed a version for the Apple II but the Sphere wanted a Mac version so I told them I had never programmed the Mac before... they said go ahead anyway. :)"

"The music doesn't work, does it? That seems to have stopped working with
System 7 or so. The music is the only part that I didn't program... we used
someone else's sound system, Bogus Productions."

Du är inte den enda...jag skickade intervjufrågor till honom när jag skrev artikeln, och fick ett utförligt svar tillbaka. Roland skriver fortfarande små freeware (thank you-ware) program till OS X. En grabb med choklad i mitten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 00:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag menar, jag skulle kunna hitta på nått klurigt spel och sen he i typiskt svenska sånger istället. Spela till små grodorna?

Alltså, det klämmiga med den här musiken är att det är så grova (11 KHz/4 kanaler) samplingar av balalajka etc. som ändå blir levande på nåt sätt i slutänden.

Sen är det ju också upplevelsen av själva spelet med all kalla kriget-romantik som ingick.

They don't make'em like they used to...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-12 16:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
I vintras skrev jag en artikel om Tetris, och om den otroligt charmiga versionen för Mac Plus.

Musiken var i en klass för sig, alla som har spelat det vet vad jag talar om!

Och...som en del av projektet plockade jag ut alla låtar och la upp dem som AIFF min Tetrissida.

Låt en nostalgisk glädjetår rinna ner för kinderna till tonerna av Moscow Nights och Korobushka!

Men, sidan funkar ju inte... :-/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Men, sidan funkar ju inte... :-/

funkar för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-13 21:02

Ha! Får jag bara igång min Macintosh Classic så tycker jag att vi ska ha en 99mac Tetristävling. (Kan ni iofs ha iallafall även om inte jag får igång min dator.)

1
Bevaka tråden