Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mailadress från BBB funkar inte i Thunderbird

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min holländska kompis har försökt att få sin adress att synka med thunderbird 3.1.1 utan resultat. Vi har suttit i två och en halv timme utan att få skiten att funka efter den ordning som önskas. Till storyn hör att jag från bredbandsbolagets hemsida (som det gäller) laddade hem en PDF som skulle vägleda oss genom thunderbird + bredbandsbolaget men vi fann fortfarande ingen lösning. Deras hemsida erbjöd oss endast en manual för WINDOWS men vi trodde optimistiskt att det skulle vara hyggligt lika iaf.... Nå! 2,5 timmare sitter vi och sliter håret av oss och hoppas nu att någon vänlig själ där ute kan hjälpa oss eftersom vi INTE tänker betala 19 kr per minut för att ringa bredbandsbolagets specialnummer. (NO WAAAAY!)

Min holländska kompis har alltså en mailadress som blir xxx at bredband dot net

Thunderbird föreslår ju själv inställningar som inte stämmer och utifrån manualen för windows försökte vi alltså att förstå oss på inställningarna och ändra till pop och port 110 o.s.v. men får det fortfarande inte att funka. Efter att ha skapat (och raderat) 5 konton totalt så var det ett av dem som lyckades synkronisera sig mot macs egen mailklient som vi tycker suger så att åtminstone hon fick igen sina gamla mail MEN vi lyckades aldrig att få skiten att ta emot nya mail eller för den saks skull sända några nya mail....

Finns det någon som är snäll nog att lösa detta eller måste jag tvinga min kompis att ge upp sin mailadress och tex skaffa gmail??

TACK!

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om!

/Mod

En BBB-adress ska självklart funka i Thunderbird.

Men tänk på att det finns ytterligare en faktor - nämligen internetleverantören.

Vissa leverantörer kräver t.ex. att man använder deras SMTP-servrar för att skicka mail.

Det är alltså inte bara mailadressens leverantör som styr vilka inställningar man ska göra i sin mailklient.

Så stirra er inte blinda på BBBs instruktioner, utan titta också på vad hennes internetleverantör kräver.

Senast redigerat 2011-05-06 17:58

För de flesta ISP's så måste man använda en uppkoppling via den ISP'n för att få komma åt mailservrarna.

T.ex. SMTP-servern hos BBB går bara att komma åt från BBB's eget nät.

Byt mailleverantör till Gmail (att föredra) eller valfri annan för att inte låsa sig till en viss ISP för sin mail, nu och i framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 17:53
Ursprungligen av keptang:

För de flesta ISP's så måste man använda en uppkoppling via den ISP'n för att få komma åt mailservrarna.

T.ex. SMTP-servern hos BBB går bara att komma åt från BBB's eget nät.

Byt mailleverantör till Gmail (att föredra) eller valfri annan för att inte låsa sig till en viss ISP för sin mail, nu och i framtiden.

Det går naturligtvis alldeles utmärkt att hämta hem sin mail från bredbandsbolaget med valfri internetleverantör, hur skulle du annars komma åt den mailen i din mobiltelefon eller i sommarstugan eller vad du nu kan vara.

Är ni säkra på att det är rätt login-uppgifter då? Eller att kontot fungera? Testa bredbandsbolagets webbmail först innan ni gör något.

Ursprungligen av studiox:

Det går naturligtvis alldeles utmärkt att hämta hem sin mail från bredbandsbolaget med valfri internetleverantör, hur skulle du annars komma åt den mailen i din mobiltelefon eller i sommarstugan eller vad du nu kan vara.

Är ni säkra på att det är rätt login-uppgifter då? Eller att kontot fungera? Testa bredbandsbolagets webbmail först innan ni gör något.

Hur skickar du mail om du har BBB som leverantör och använder din mobil till det "on the road"?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 21:34
Ursprungligen av keptang:

Hur skickar du mail om du har BBB som leverantör och använder din mobil till det "on the road"?

Det beror väl på, troligast har jag min mobiloperatörs SMTP, men vad har det med inkommande mail att göra?

Ursprungligen av studiox:

Det beror väl på, troligast har jag min mobiloperatörs SMTP, men vad har det med inkommande mail att göra?

Beror inte på så mycket alls, har jag BBB som ISP så skulle jag tagit för givet att jag kan använda deras servrar (nu gör jag ju inte det då jag vet bättre, men ändå..).

Det kan ju vara trevligt att kunna skicka mail också. Men jag kan ha helt fel.

Jag tror det har löst sig iom att TS har bytt från att använda en ISP's mail.

ok ok. vi byter...

1
Bevaka tråden