Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskar mår bra av att startas ibland om de långtidlagras?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 21:40

Hej, fick en fråga idag som jag inte exakt vet svaret på. En person påstår att vanliga hårddiskar i kabinett måste startas upp då och då om de långtidlagras i ett säkert, ofuktigt dammfritt rum. Stämmer detta?

Jag har svårt att tro det. De är ju inte som motorer med oljekanaler, kylvätska och blöta lager...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-04 22:09
Ursprungligen av acke:

Hej, fick en fråga idag som jag inte exakt vet svaret på. En person påstår att vanliga hårddiskar i kabinett måste startas upp då och då om de långtidlagras i ett säkert, ofuktigt dammfritt rum. Stämmer detta?

Hur är det om man har den i ett osäkert fuktigt dammigt rum då?

Ursprungligen av gunek:

Hur är det om man har den i ett osäkert fuktigt dammigt rum då?

Så har jag alla mina hårddiskar!! Nere i källaren där jag dessutom har en kamin som ibland gör stället till en bastu...

Jag är skeptisk.....

Däremot kan mycket gamla hårddiskar som legat behöva en smäll för att gå igång...
ngt fett som beckar ihop efter några år....

Kan det vara detta som menas?
Att om man inte "motionerar" dem så stelnar de till ?

Ställa dem på högkant och låta dem smälla ner i bordet brukar funka.

Inget man gör med sina 500GB diskar direkt, men med gamla MFM, RLL och 250MB diskar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 08:47

Som jag ser det är långtidslagring inte ett statiskt tillstånd utan en process.

1) En hårddisk håller inte för evigt.
2) Redundans. Data måste finnas på minst två ställen för att lagras säkert. Om en kopia är felaktig måste den genast ersättas.

Av detta följer att det kan vara lämpligt att ha en process som periodiskt scannar igenom en hårddisk och ersätter den om den krånglar om man vill ha en seriös långtidslagring.

Alltså, jag vet inte om hårdisken mår bra av att startas, men datat gör det definitivt...

Låter som nys. Det finns få saker som är så hermetiskt tillslutna som en hårddisk. En bilmotor t ex är en annan femma eftersom det kommer in kondens, det finns vätskor som kylvatten, olja etc som står och kristalliserar och oxiderar och mår bra av att röras om ibland.

  • Medlem
  • 2011-05-05 10:54

Detta har jag också hört. Kan ju tänkas bero på att man inte vill få kontakterna oxiderade. Eller att magnetfältet påverkas över tid. Eller om olika märken är mer eller mindre känsliga.

Hårddiskar är ju inte förseglade - det finns ju ett litet lufthål. Så nog kan det komma in kondens som sabbar ytan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-06 07:31

Jag tillhör definitivt kategorin som tror att de behöver röra på sej ibland för att inte becka ihop. Det är väl så med alla axlar och lager, står de still för länge så kan de fastna.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 10:07

Låter korkat, aldrig hört talas om.

Så alla hårddiskar i datahallar plockas ur och "luftas" ibland? - nääää

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-07 19:00
Ursprungligen av studiox:

Låter korkat, aldrig hört talas om.

Så alla hårddiskar i datahallar plockas ur och "luftas" ibland? - nääää

I datorhallarna används de väl iofs, det som lagras är oftast på band.

Vi har hårddiskar liggande i ett kassaskåp som hör till sålda maskiner. Dessa innehåller komplett backup på hela maskinens system och är till för att kunna dra igång en maskin med kraschad hårddisk inom 24h. Vissa diskar har legat sedan 2003 och vi har inga som helst planer på att spinna upp dem. Tror helt enkelt inte på att det skulle göra någon nytta. Så länge de ligger i en någorlunda torr och ren miljö klarar de nog ett par decennier till i lagring.

Problemet med att lagra magnetiska media är att de avmagnetiseras långsamt precis som gamla kassettband och disketter. Undantaget är väl MO-diskar möjligen.

TECHNIQUE: REFRESHING HARD DISK STORAGE

Ursprungligen av morgan_a:

Problemet med att lagra magnetiska media är att de avmagnetiseras långsamt precis som gamla kassettband och disketter. Undantaget är väl MO-diskar möjligen.

TECHNIQUE: REFRESHING HARD DISK STORAGE

Måste tacka så väldigt mycket för denna länk. Nu vet jag hur jag ska göra för att slippa oroa mig över att datan sinar bort.

1
Bevaka tråden