Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

permission denied skapa katalog

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Önskar ödmjukast om hjälp med lite katalog skapande. Jag har 2 burkar, en Mac Mini samt en MBP där jag behöver skapa en under katalog till /usr. Detta funkade utan problem på MBP'n men ger mig "permission denied" på Minin. Har testat på både från Terminal och Findern. Jag är naturligtvis Admin på båda burkar så nu har jag inga fler ideer.
Det senaste jag gjorde var att köra "restore authorization" tror jag det heter i Disk utilities --> First Aid. Testade även chmod utan någon större lycka...

Uppskattar er support! //Anders

I terminalen bör det räcka med att skriva su först (för att bli root), den kommer att fråga efter lösenord, sen kan du skapa katalogen från terminalen..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-06 01:30
Ursprungligen av keptang:

I terminalen bör det räcka med att skriva su först (för att bli root), den kommer att fråga efter lösenord, sen kan du skapa katalogen från terminalen..

Om man bara ska köra enstaka kommandon så är "sudo" att föredra. Det kör bara det angivna kommandot som root utan att öppna ett nytt root-shell.

sudo mkdir /usr/din-katalog
Ursprungligen av Vassius:

Om man bara ska köra enstaka kommandon så är "sudo" att föredra. Det kör bara det angivna kommandot som root utan att öppna ett nytt root-shell.

sudo mkdir /usr/din-katalog

Javisst, som i alla *nix-system.

Hej Keptang, alright, det ska jag testa ikväll. Tack

1
Bevaka tråden