Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livet som företagare

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur är livet som egen företagare egentligen?
En aningen luddig fråga kanske så en bakgrundsinformation kan vara på sin plats.

Jag och en kompis har i ett antal år drömt om att starta ett aktiebolag ihop och börja driva en typ av reklambyrå. För varje månad som går så kommer vi ju naturligtvis närmare vår dröm, även om den fortfarande ligger ganska långt fram i tiden och vi spenderar ganska mycket tid att diskutera strategier, potentiella kunder, lokaler utrustning mm.

Vi har gjort en enkel och uppskattad marknadsundersökning på orten det rör sig om och vi tror (eftersom man aldrig kan veta säkert) att det finns ett befintligt kundunderlag plus att vi på sikt ska kunna "sno" kunder från vissa konkurrenter också. Vi brukar också skena ett par år fram i tiden och fantisera om den dagen vi sitter med ett antal anställda och gör blomstrande affärer och är uppskattade av våra kunder.

Jag är säker på att vi inte är ensamma om att drömma oss bort så här och därför vill jag höra från er befintliga företagare hur det blev när ni startade. Blev det som ni hade tänkt er, eller gick ni ner er totalt på grund av er missbedömning?

Jag tar även emot rent allmänna tips om vad NI tycker att man ska tänka på i mitt läge och vad ni skulle ha gjort annorlunda om ni fick börja om från början så att säga.

Det har aldrig slutat som jag tänkt mig - det brukar springa iväg åt ena eller andra året. Iofs kanske jag har ganska hög riskprofil och tar snabba beslut.

Tips: håll j**ligt hårt i pengarna och börja inte köpa på er en massa dyra grejer när ni drar igång. Om polaren börjar snacka om BMW tjänstebil bara för att ni är i reklambranschen ska alarmklockorna börja ringa.

  • Avstängd
  • 2003-06-13 17:24

Att starta något ihop med någon annan är alltid riskfyllt.

Ett AB skall innehålla 100.000 Sek
Vilket betyder att ni får vara beredda på att förlora 50.000 var.

det finns många varianter att kringå beloppet. vilket inte skall skrivas om här på forum.

Att starta eget betyder: Räkna med minus de två-tre första åren Inte ta ut lön.

Köp inte på kredit Låna inte mer än du har råd att förlora.
Man kan ha privata kontrakt på lokaler och hyra ut till Aktiebolaget då har du något kvar om bolaget konkar.
Likadant med maskiner.
Firmabil skall du absolut inte ha det medför förmånsbeskattning.
Börja med en vanlig beg, Bil som du tar ut km ersättning för CA: 30 kr milen.

Mycket att tänka på och läs på ordentligt.
En revisor måste du ha när du har AB.
Räkna med minst 7.000 om året.

Skaffa bokföringssystem som du kan hantera själv.
Eller någon som hjäper dig som du kan lita på. Hmmm finns inte.

Äää va fan satsa. Man lär sig på misstagen.

Kom igen...

Ursprungligen av Pirre:

Att starta något ihop med någon annan är alltid riskfyllt.

Ett AB skall innehålla 100.000 Sek
Vilket betyder att ni får vara beredda på att förlora 50.000 var.

det finns många varianter att kringå beloppet. vilket inte skall skrivas om här på forum.

Att starta eget betyder: Räkna med minus de två-tre första åren Inte ta ut lön.

Köp inte på kredit Låna inte mer än du har råd att förlora.
Man kan ha privata kontrakt på lokaler och hyra ut till Aktiebolaget då har du något kvar om bolaget konkar.
Likadant med maskiner.
Firmabil skall du absolut inte ha det medför förmånsbeskattning.
Börja med en vanlig beg, Bil som du tar ut km ersättning för CA: 30 kr milen.

Mycket att tänka på och läs på ordentligt.
En revisor måste du ha när du har AB.
Räkna med minst 7.000 om året.

Skaffa bokföringssystem som du kan hantera själv.
Eller någon som hjäper dig som du kan lita på. Hmmm finns inte.

Äää va fan satsa. Man lär sig på misstagen.

Du får ju satsa dina 100000 också. Och dessutom bör du väl ha en affärsplan att synka med under resan, så djävlig är det inte. Det värsta med företagandet är väl skatten och offerering tycker jag. Skatten är över hundra procent på tex. firmabil och offereringen är en av de moment där iallafall jag kan skapa friktion med mina kunder.
Men lite efterforskning med kollegor och andra företagare och en väl smord käft brukar allt lösa sig.

Jag säger, ta det blåa pillret och upptäck att du legat i kuvös hela livet.
Det är nu det blir kul.

Lycka till!

Jag har en tjänst 30 tim/veckan och gör privata uppdrag i mitt yrke genom min enskilda firma resten av veckan. Behöver ingen lokal och mycket lite material eftersom jag säljer min kunskap. Har avgränsade uppdrag som kräver 5-6 besök hos kunden. Min revisor tar ca 3.000 kr för att göra bokföring och deklaration en gång per år. I övrigt bara utgifter för resandet, kontantkort till mobiltel och lite kontorsmaterial. Jag har satsat på snygga visitkort och gjort en hemsida med information. Detta är min "räkmacka" som gör att jag tjänar in till en guldkant på vardagen och till fina Mac-datorer ! Det är förstås annorlunda om man har egen firma på heltid eller om man är två om firman.
Ni har inte möjlighet att försöka arbeta halvtid så ni får ihop till hyran och bygga upp en firma under resten av veckan ? Då sover ni säkert bättre om nätterna...Ni måste väl inte börja "stort" med AB ?

  • Avstängd
  • 2003-06-13 17:31

>> Dolk eller din polare som bor i Järvsö.

Gå in och snacka med "LillBabs" hon har åkt på många smällar.
Hon kan nog berätta en del.:)

Tack för trevliga svar.
Rent juridiskt vad som gäller för aktiebolag har vi koll på. Att vara beredd att loosa 50 000 är något vi redan vet och när det gäller sätten att "kringgå" beloppet så har jag redan fått en del tips av ägare till aktiebolag, men man kanske inte skriver om det i ett forum som sagt...;)

Att starta bolag tillsammans med någon är riskfyllt, det har jag räknat med. Samtidigt är det ju så att vi aldrig hade fått för oss göra det om det inte vore så att vi har märk att vi tänker otroligt lika och vill "åt samma håll" så att säga. Sedan kommer det givetvis komma stunder då man är oeniga, men då gäller det att ha klara rutiner för hur vi handskas med sådana situationer.

En sak som jag tänker på är att alla företagare säger:
- Var beredd på att inte plocka ut lön i början.
Jag är helt med på det, men det jag undrar är vad man ska leva på som privatperson då... Om man är ensamboende så har man ju ingen sambo som kan dra ett tungt lass och man lär ju ha en hyra att betala ändå så att säga.
Hur ser ni på detta och hur löser man det?

LillBabs kanske inte är rätt person att hyra in som strategisk konsult...

man måste ju inte starta ett aktiebolag. En kompis till mig startade tillsammans med en annan kompis företaget the Grand Eight. Sist jag pratade med dem (det är jag som gjort deras logga) hade de nog inte startat företaget än, men de hade tänkt starta det som en ekonomisk förening. Fördelen med det är att går företaget i konken så kan kronofogden enbart utmäta själva firman. De kan inte hämta ens privata saker för att betala eventuella skulder.
Nu kanske ni redan har gjort bedömningen att aktiebolag passar bäst, men jag som inte är företagare alls, men också går omkring med drömmen skulle rekommendera att du kikar på andra alternativ. jag läste företagsekonomi på gymnasiet (hade VG ) och där fick vi lära oss om en hel hög med alternativ som jag inte kommer ihåg nu…

  • Avstängd
  • 2003-06-13 19:03

Startaegetbidrag beroende på din situation och andra runtikringsaker.
Vill arbetsförmedlingen bli av med dig i statistiken så kanske du/ni får hjälp på vägen.
Se upp för konsulter som vil att du skall låna in hälften av pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-13 19:33

Vänta ett par år, framför allt med att starta aktiebolag, det är dyrt och krångligt om man inte omsätter bra med dollars, börja i mindre form, typ handelsbolag/ekonomisk förening och känn efter, strunta i krediter och lån. Som marknaden är nu så är det tufft framförallt i reklam branschen, jag själv håller på att packar mina väskor för att flytta till London för hitta nya äventyr, eftersom Stockholm har sprungit in i väggen.
Men kör hårt!
Finns det en vilja finns det en väg!!

  • Avstängd
  • 2003-06-13 19:44

Ordet drömmen i företagssammanhang.
Glöm det.
Till Österlen har det flyttat en massa föredettingar som startar sin "dröm"
De flesta har konkat eller gett upp.
Starta eget i Sverige skall man göra om man har utbildning och erfarenhet inom ett visst område eller fruktansvärt mycket lättförtjänta pengar någonstans.
Eller så gör man som Humlan den flyger men vetenskapligt så kan den inte det , men den bryr sig inte.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-06-13 20:28

100.000:- för ett AB behöver du inte ha liggandes på banken, du kan lika gärna investera dom slantarna i datorer/kontorsmaterial/etc. Tidigare va de 50.000:- men de va för lätt o hosta upp dom slantarna, så för att försvåra för "företagsskojare" så höjde dom insatsen. (Även putsa statistiken över kursade AB)

Men som Björnström skrev tidigare, HÅLL I SLANTARNA! "Många bäckar små" bör du ha skrivet på väggen.

Om du ska ta ut milersättning, nöjd dig med 16:-/milen, då slipper du skatta.

  • Avstängd
  • 2003-06-13 20:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gluffs
100.000:- för ett AB behöver du inte ha liggandes på banken, du kan lika gärna investera dom slantarna i datorer/kontorsmaterial/etc. Tidigare va de 50.000:- men de va för lätt o hosta upp dom slantarna, så för att försvåra för "företagsskojare" så höjde dom insatsen. (Även putsa statistiken över kursade AB)

Men som Björnström skrev tidigare, HÅLL I SLANTARNA! "Många bäckar små" bör du ha skrivet på väggen.

Om du ska ta ut milersättning, nöj dig med 16:-/milen, då slipper du skatta.

Tar man ut 16:- milen kan man dessutom dra 16:- milen i deklarationen men då minskar årsinkomsten för pension med samma belopp.
Tar man ut 28-30:- så ökar pensionsbeloppet.
Men fortfarande måste man dra in pengar för att täcka kostnader.
Den gamla klyschan att dra allt på företaget funkar inte Pengarna måste in.
Men fortfarande så tror många storbolagsanställda och politiker att det funkar så.
Du måste prissätta för att betala allt.
Lön , semester , administration , sjukdom , arbetsgivaravgift , fackliga avgifter förutom lokaler el sophämtning m.m.
I slutändan handlar det ca 70% i skatt på omsatt belopp.
Bra uträknare:
http://pressylta.com/priskalkyl/

Ett alternativ är att starta varsin enskild firma. Problemet med enskild firma är att man själv blir utmätt och inte bolaget om det går åt helvete. Dock "sparar" man insatsen på 100000 och sedan gör man bara så att man turas om att stå för kontraktet med kunden och fakturerar den som står för kontraktet för tillfället för halva kontraktet. Om man litar på varandra är detta ett bra alternativ.

  • Avstängd
  • 2003-06-13 22:44

Fixa ett AB låt andra lägga in stålar.
Lobba Percy Barnevik och andra som satsar Ta ut hög månadslön kör så det ryker. Antingen går det bra eller åt Järvsö. Men om du inte får lön så går ju staten ( vi ) in och ser till att du överlever.
Klart är att Sverige har ett inbyggt avancerat Pyramidspel ,-.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-13 23:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
håll j**ligt hårt i pengarna och börja inte köpa på er en massa dyra grejer när ni drar igång. Om polaren börjar snacka om BMW tjänstebil bara för att ni är i reklambranschen ska alarmklockorna börja ringa.

Funderar på att köpa en iMac 17", men detta argument håller mig tillbaka. Andra säger att det är en investering, själv är jag osäker kring kostnaden. Hur ska man tänka?

  • Avstängd
  • 2003-06-13 23:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Funderar på att köpa en iMac 17", men detta argument håller mig tillbaka. Andra säger att det är en investering, själv är jag osäker kring kostnaden. Hur ska man tänka?

Var flexibel en iMAC måste du ha!
Käka gröt oftare!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Funderar på att köpa en iMac 17", men detta argument håller mig tillbaka. Andra säger att det är en investering, själv är jag osäker kring kostnaden. Hur ska man tänka?

Ha ha!!

Kan tänka mig hur det skulle låta på vårat kontor:
Jag: Vad säger du, ska vi köpa in ny toner till skrivaren, 100% svart ser ut som ljusgrått nu.
Min kollega: Nja, det går nog att ruska ur lite mer ur den gamla ska du se.
Jag: Men en varsin ny PowerBook då?
Min kollega: Ja för sjutton! Det är en klok investering!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Funderar på att köpa en iMac 17", men detta argument håller mig tillbaka. Andra säger att det är en investering, själv är jag osäker kring kostnaden. Hur ska man tänka?

Köp grejer du har råd med. Har ni tjänat in en massa pengar som ni har liggandes så kan ni använda en del av dom till att köpa utrustning som förbättrar er "produkt". Det är en investering i mina öron.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-14 21:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Ett AB skall innehålla 100.000 Sek

Ska och ska... Pengarna behövs för att starta det är riktigt. Men pengarna behöver inte finnas fysiskt på ett bankkonto som man inte får röra vilket många verkar tro.

Man kan köpa t.ex inredning och utrustning för pengarna och sätta upp i bokföringen som inventarier och maskiner/verktyg. Om firman måste ha en firmabil går det bra sätta pengarna i den.

Är det en firma som skall sälja grejer går det alldeles utmärkt att köpa in material och varor för pengarna och bokföra lagervärdet.

  • Avstängd
  • 2003-06-14 21:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Ska och ska... Pengarna behövs för att starta det är riktigt. Men pengarna behöver inte finnas fysiskt på ett bankkonto som man inte får röra vilket många verkar tro.

Man kan köpa t.ex inredning och utrustning för pengarna och sätta upp i bokföringen som inventarier och maskiner/verktyg. Om firman måste ha en firmabil går det bra sätta pengarna i den.

Är det en firma som skall sälja grejer går det alldeles utmärkt att köpa in material och varor för pengarna och bokföra lagervärdet.

Precis vad jag skrev "innehålla"
dessutom noterade jag att det går Å trixa med det med.
AB kan köpas för 12000.
Sen beror det på revisorn om han/hon godkänner.
Sedan något år tillbaka har revisorn också stort ansvar i bolagen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-14 21:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
kan köpas för 12000.
Sen beror det på revisorn om han/hon godkänner.
Sedan något år tillbaka har revisorn också stort ansvar i bolagen.

Som VD är man dessutom skyldig att följa aktieblagslagen med allt som har med kontrollbalansräkning och liknande att göra om värdet i företaget går under de gränser som gäller för aktiekapitalet och kanske till och med begära sig i konkurs.

Om inte annat blir det surt när det är dags för bokslut om det visar sig att det inte finns pengar i bolaget.

De seriösa företagen som säljer färdiga bolag brukar dock kräva att du sätter in 100'000 på ett bankkonto i ditt nya bolags namn och från detta konto drar sedan bolagssäljaren sina pengar.

Jag kan rekommendera Svenska Standardbolag AB som säljer sina lagerbolag med namnet "Grundstenen". Alla deras bolag är egenuppstartade med likvida medel på banken, de har varit enda ägarna. Inga konkursade bolag där inte.

Jag är visserligen inte ett dugg insatt men det smartaste måste väl ändå vara att starta företaget på nåt annat sätt och se hur det går. Sen när man genom företaget tjänat ihop 100k, då startar man AB. Vad finns det för nackdel med det resonemanget?

  • Avstängd
  • 2003-06-14 22:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Som VD är man dessutom skyldig att följa aktieblagslagen med allt som har med kontrollbalansräkning och liknande att göra om värdet i företaget går under de gränser som gäller för aktiekapitalet och kanske till och med begära sig i konkurs.

Om inte annat blir det surt när det är dags för bokslut om det visar sig att det inte finns pengar i bolaget.

De seriösa företagen som säljer färdiga bolag brukar dock kräva att du sätter in 100'000 på ett bankkonto i ditt nya bolags namn och från detta konto drar sedan bolagssäljaren sina pengar.

Jag kan rekommendera Svenska Standardbolag AB som säljer sina lagerbolag med namnet "Grundstenen". Alla deras bolag är egenuppstartade med likvida medel på banken, de har varit enda ägarna. Inga konkursade bolag där inte.

Mitt bolag hette Grundstenen xxx
sedan Lucky Foodhouse
Efter det har det bytt namn 2 gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-15 01:23

Skrevs ursprungligen av Molia
#### Om firman måste ha en firmabil går det bra sätta pengarna i den######

Det dummaste man kan göra!! köp bilen privat!!
En bil är svin dyr att ha på ett företag....
Jag köpte en bil (Cheva Tahoe) på firman utan att prata med revisorn först.......tok lurad!!!
Jag fick betala 7300:- per månad i förmånsvärde,,+skatt / bensin och allt annat,, och min försäkring gick upp från 7500:-/år till 37 000:-/år på 2 1/2 år... Det blev en ganska dyr affär och väldigt dyra mil!!
Håll i hatten!!

  • Avstängd
  • 2003-06-15 05:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag är visserligen inte ett dugg insatt men det smartaste måste väl ändå vara att starta företaget på nåt annat sätt och se hur det går. Sen när man genom företaget tjänat ihop 100k, då startar man AB. Vad finns det för nackdel med det resonemanget?

Bara framdel:)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-15 11:43
Citat:

Jag köpte en bil (Cheva Tahoe) på firman utan att prata med revisorn först.......tok lurad!!!... Det blev en ganska dyr affär och väldigt dyra mil!!

Där ser man. Jag som alltid har fått höra att det är mycket mer förmånligt att ha bilen på firman, speciellt om du har enskild firma.
Var kan jag hitta mer information om detta?

  • Avstängd
  • 2003-06-15 12:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gislaved.net
Där ser man. Jag som alltid har fått höra att det är mycket mer förmånligt att ha bilen på firman, speciellt om du har enskild firma.
Var kan jag hitta mer information om detta?

Den enda bil som är förmånlig är liten lastbil men då måste lastutrymmet vara helt avskiljt från förar/passagerarutrymmet.

Gå in på www.rsv.se sök "bilförmån"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-15 22:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Skrevs ursprungligen av Molia
#### Om firman måste ha en firmabil går det bra sätta pengarna i den######

Det dummaste man kan göra!! köp bilen privat!!
En bil är svin dyr att ha på ett företag....
Jag köpte en bil (Cheva Tahoe) på firman utan att prata med revisorn först.......tok lurad!!!
Jag fick betala 7300:- per månad i förmånsvärde,,+skatt / bensin

Just för att du inte pratade med revisorn först ja.

Man skall inte köpa firmabil om man inte har en privat bil själv, då förutsätter Skattia att du tänker köra runt den privat och får en massa förmånsbeskattning.

Har du däremot en helt vanlig trist personbil privat så kan du utan problem skaffa en fräck firmabil för att ha och lasta i och köra runt grejer. Lastbilsregistrerar man den dessutom så blir det billigt att köra runt.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 23:41

Så om bilen enbart används i tjänsten är det inga problem?

Bevaka tråden