Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grattis på 10-årsdagen, 99mac!

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag - den 4 maj 2011 - är det 10 år sedan 99mac startade. Stort grattis!

Den 4 maj 2001 startade Martin Björnström det som skulle komma att bli ett av Sveriges största diskussionsforum. Mycket har hänt på vägen men fokus på diskussioner mellan användare av Apples produkter är densamma.

Jag var inte riktigt med vid dag 1, men reggade mig i maj 2001 efter att ha smugit runt på forumet några veckor. Då såg det rätt annorlunda ut:

Sedan dess har det blivit ett inlägg eller två från min sida...

I maj 2001 var Mac OS X fortfarande alldeles nytt (lanserat i mars samma år). De flesta använde fortfarande MacOS 9. Apple hade precis lanserat PowerBook G4 men det var före iPod, iPhone, iPad och andra stora tekniska förändringar som bytet till Intelprocessor.

Det var också en tid när Apple var en ofta uträknad underdog. Klonerna hade misslyckats och många andra spår (Copland etc) hade visat sig vara återvändsgränder. Med med Jobs tillbaka och Mac OS X lovande var ändå känslan positiv. Vi macanvändare var lite udda och ovanliga som höll oss till denna "utdöende" plattform och fick ofta försvara oss när Microsoft tagit jättekliv framåt med grafiskt gränssnitt under 90-talet.

Nu är Apple ett av världens mest lönsamma, rikaste och mest framgångsrika företag. Fortfarande är det populärt att räkna ut Apples produkter som dömda att misslyckas (iPhone och iPad de senaste åren) men kunderna visar gång på gång att Apple gör mer rätt än fel.

Martin är rätt person att berätta mer om 99macs historia, men jag ville passa på att uppmärksamma denna dag redan nu. Berätta gärna era tidiga minnen av 99mac!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-05-04 15:06

Grattis 99 Jag tror (om jag inte minns fel) att jag var runt 350e registrerade användaren här.

Ursprungligen av MatsOlov:

Grattis 99 Jag tror (om jag inte minns fel) att jag var runt 350e registrerade användaren här.

Du har id 317 i vB så det stämmer nog rätt bra. (Jag har id 358 så jag reggade mig något efter dig.)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-04 15:12

Att 99.se drog i gång förklarar kanske varför aktiviteten på svenska mac-relaterade forum på usenet stendog i böran av millenniet.

Grattis 99.se! Har tillbringat otroligt många timmar på det här forumet..

Kan inte mer än säga: Tack Björnström!

Jag kommer ihåg den där dagen i Maj 2001 när jag fick klart sajten och det var dags att bjuda in folk. Lillebror gjorde logotypen och "designen" om man nu får säga så kom från ett amerikanskt motorcykelforum där jag blivit medlem och fastnat i forumvärlden. Och så blev det - idag jobbar jag med diskussionsforum hela dagarna och man har varit på "forum jour" sedan den där dagen i Maj 2001...

99mac har förändrat mitt liv på så många sätt - många av mina bästa vänner kommer från sajten och många av dom möjligheter man fått i livet kommer från det nätverk man byggt upp via sajten.

Senast redigerat 2011-05-04 17:08

Galet bra. Stort grattis till dig och det team som byggt detta. Där även jag var en del under en period. Imponerande är ett för svagt utrop en dag som denna.

Har det redan gått tio år?!?!?! Huuvvva .. Stort grattis. Nr 52 eller så ...

Massebasse, det var du som tipsade mig, minns jag. Jag blev reggad 010516 står det. Andra tider minsann...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2011-05-04 17:08

Stort grattis! Jag tillhör också veteranerna, var nog med från början. Och jag kommer tillbaka hit ibland men inte lika ofta som då. Men det beror nog mer på att macen har blivit lättare att handskas med i takt med att jag lärt mig mer.

STORT GRATTIS, fast jag är här så sällan.

Grattis på 10 år dagen 99Mac

Tack för all hjälp!

Undrar vilket medlems nr jag fick feb 2002 och hur många medlemmar var vi då?

Ursprungligen av Hunter78:

Undrar vilket medlems nr jag fick feb 2002...

Gå in på din profil, och kolla länken på "Redigera profil" så ser du ditt nummer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 21:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Gå in på din profil, och kolla länken på "Redigera profil" så ser du ditt nummer.

Hur och vart. Jag ser inget nummer.

Föröverigt tror jag att jag är nr 62 eller 67 och reggade mig den 15 maj.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Gå in på din profil, och kolla länken på "Redigera profil" så ser du ditt nummer.

Hittar ingen info om det under Redigera profil

Stort Grattis till 99 Mac! Bästa forumet någonsin!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-05-04 17:27

Oj har man varit här så länge.
Då får man ändå säga att ett stort grattis är på sin plats!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 17:29

Ja, tänk vad tiden går... och man har varit med nästan hela tiden!
Imponerande att allt detta med 99mac gick så bra och utvecklades så väl... för att inte tala om all konkret nytta man har haft av att vara både aktiv medlem/moderator samt 'passiv läsare'!

Låt oss då ta sikte på 25'årsjubiléet nu!

Grattis 99.se! Även om jag är ganska färsk i the big picture så är jag i alla fall på den tidigare halvan.

Grymt!

Stort grattis!Jag har haft superduper mkt nytta av det här forumet/siten.
Kollar alltid först med 99mac innan jag googlar ett problem. Ser att jag har varit med sedan starten
Maj 2001 (respekt). Pinsamt att jag endast har typ 11 inlägg (ingen cred) ...

Ser fram emot 10 nya intressanta år!

Grattis på dagen.

Himla kul det här.

Var är tårtan ?

Grattis på bemärkelsedagen! Tiden går fort när det är kul

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 18:10

Stort grattis 99an!
Ja tiden går den, 10 år man reggade sig alltså... Är inte här så ofta nuförtiden men dyker in ibland förstås.

  • Medlem
  • 2011-05-04 18:17

Trots att jag inte strött inlägg omkring mig under dessa tio år har jag dagligen besökt sidan och haft stor nytta av andras inlägg. När jag själv tycker jag har haft något att bidra med har jag klämt iväg något eller frågat om något. En fantastisk kunskapsbank med trevliga människor. Ser fram emot de kommande tio åren!

bosse

Grattis Grattis 99mac!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-05 18:26

Grattis 99:an!

Jag var varken bland de första eller mest frekventa, men när det kniper finns ni här och här finns alltid någon med liknande erfarenhet som är beredd att dela med sig.

Go strong!
Calle

  • Medlem
  • Enköping
  • 2011-05-04 18:23

Kommer ihåg ett iofs ganska tråkigt jobb - men med en fräsch grå G3:a, Spraydio, 99mac.se och macintouch.com. Det var tider det
Grattis!

Bevaka tråden