Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kaspersky hävdar att Mac kan infekteras av virus

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men är det inte äpple och päron här?
Är det virus de talar om eller skadlig kod i nerladdade och installerade program?
Det som får mig att undra är "... riskerna med att installera eller använda olika sorters program och applikationer på sina datorer."

Visst, om man får in skit i sin dator är inte det största problemet om det är ett traditionellt virus eller t ex en trojan. Men som användare tycker jag att det är av intresse om det handlar om program som jag själv installerar, dvs anger admin lösenord, eller om det kan ta sig in i datorn bara genom att t ex besöka en webbsida, klicka på en länk etc

Senast redigerat 2011-05-03 14:53

Gäsp... "utsatts för försök till infektering". Dessutom påstår dom att Macar - även om dom inte synligt påverkas - kan sprida skit vidare till Win-burkar där skadan sedan sker. Big news! :-D. Detta innebär alltså att t.ex. mail med skit som skickas vidare från en Mac kan skada mottagaren om det är en Win-burk. Herregud. Det fattar väl alla :-D. Känt sedan Hedenhös dagar.

  • Medlem
  • 2011-05-03 13:46

Jag försökte kommentera, men det fastnade i ett granskningsfilter.

Alltid skeptisk när allsköns företag som får sin lön ur virus och hantering kring dessa säger att det visst finns virus.

Lite som att fråga glassförsäljaren om glassen är god...
- Har du nånsin tänkt dig ngt annat svar här än "jo den är så in i bonken bra!" ...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-03 17:01
Ursprungligen av Goflorp:

Alltid skeptisk när allsköns företag som får sin lön ur virus och hantering kring dessa säger att det visst finns virus.

Lite som att fråga glassförsäljaren om glassen är god...
- Har du nånsin tänkt dig ngt annat svar här än "jo den är så in i bonken bra!" ...

Måste vara jobbigt att tro att alla pratar i egen sak.
Kan inte lita på många?

Visst kan man lita på många...

Men skall man lita på...

När tidningsutgivare säger att det är så fruktansvärt dyrt publicera på AppStore.
När Bilföretagschefer tycker bilskatten är för hög.
När ute-på-stan-telefonsäljare pratar sig varma för månadskostnaden...
När antivirusföretag uttaar sig om virusrisker.

Hur var nu den här undersökningen gjord då?

De hade ett antivirusprogram som försökte detektera "intrångsförsök",
vad är det då? portscanning?

Gissar att 99,9% av de som försöker sig på det här skickar ut försök att bryta
sig in i windowsburkar, intrångsförsöket skulle inte vara framgångsrikt ens med
brandväggen nere på en Mac - för det var skrivet för Windows.
men man kan ju registrera det som ett "försök till intrång".

Samtliga antivirusföretag är illkåta på att komma in på macsidan, fler och fler
kör OSX och behöver helt plötsligt inte deras tjänster längre.
Att då sitta med armarna i kors och vänta på att svälten skall sätta in finns ju inte på
kartan för de här grabbarna.
Nä, då sprider man i klassisk amerikansk anda, FUD - Fear, Uncertainty, Doubt omkring sig.

"Jasså, macen kan inte få virus, är du säker på det?". Man vill skrämmas, oroa, komma med
"rapporter" (så dåligt gjorda att jag hade fått underkänt i skolan med dem) som pekar på
att det finns risker.

vi har tidigare haft en del riktiga idiottrådar om att installera antivirusprogramvara och hela tråden
har mynnat ut i ett stort jasså. Trådskaparen sitter väl än idag och letar efter ngt som inte finns.
För det finns inga levande, spridande, virus till OSX. Punkt.

Du som hittar ett kommer bli världsberömd.

Senast redigerat 2011-05-03 17:58
  • Medlem
  • 2011-05-03 22:24
Ursprungligen av Goflorp:

Visst kan man lita på många...

Men skall man lita på...

När tidningsutgivare säger att det är så fruktansvärt dyrt publicera på AppStore.
När Bilföretagschefer tycker bilskatten är för hög.
När ute-på-stan-telefonsäljare pratar sig varma för månadskostnaden...
När antivirusföretag uttaar sig om virusrisker.

Hur var nu den här undersökningen gjord då?

1. Det är ju en skapligt öppen uppgift. Där finns det ingen anledning att vara konspiratorisk.
2. En ren åsiktsfråga. Inga "Bilföretagschefer" hävdar att det är ett faktum att skatten är för hög.
3-4. @zappee: Säljares uppgifter om produkten ska man alltid ta med en nypa salt, det vet väl varenda någorlunda medveten kotte...

5. Det är den frågan "Martin" inte riktigt kan svara på...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-04 08:07
Ursprungligen av Baron:

1. Det är ju en skapligt öppen uppgift. Där finns det ingen anledning att vara konspiratorisk.
2. En ren åsiktsfråga. Inga "Bilföretagschefer" hävdar att det är ett faktum att skatten är för hög.
3-4. @zappee: Säljares uppgifter om produkten ska man alltid ta med en nypa salt, det vet väl varenda någorlunda medveten kotte...

5. Det är den frågan "Martin" inte riktigt kan svara på...

Jo, men nu är det inte enbart säljare som jobbar på säkerhetsföretagen utan det är de främsta experterna. Att dra hela branschen över en kam beroende på vad en säljare säger är löjligt. I så fall kan man inte lita på någon i denna värld.

Att undersökningen säger:
"8,2 procent av Mac-datorerna i undersökningen utsattes för försök att infekteras av skadlig kod."

betyder förmodligen:
"Antivirusprogrammet i de här Macarna har vid något tillfälle upptäckt ett virus."

Att dessa virus med största sannolikhet är Windows-virus berättar naturligtvis inte Kaspersky. Utan man vill ju bara skrämmas och få oss Mac-användare att köpa antivirusprogram.

När man läser om den här undersökningen kommer man osökt att tänka på den här tråden:
http://www.99.se/natverk-sakerhet/282534-aven-mac-drabbas-virus-enligt-metro.html
...där man diskuterar den här artikeln:
Här är vanligaste virusen till Mac
...som handlar om en undersökning där 10 av 10 virus som Macarnas antivirusprogram upptäckte var Windows-virus.

  • Medlem
  • 2011-05-03 21:52

Jag fick ett svar på min kommentar i alla fall…

Ursprungligen av Baron:

Blandar ni inte ihop korten nu? Det faktum som redovisas i artikeln är att datorerna "utsattes för försök att infekteras av skadlig kod". Slutsatsen ni drar är att "Undersökningen bekräftar att Mac-datorer inte alls är undantagna från risken att infekteras av skadlig kod..."
Det är väl skillnad mellan risken att utsättas för försök och risken att faktiskt infekteras?

Ursprungligen av Martin:

Hej Per!
Jag noterade din kommentar till pressmeddelandet ”Mac-datorer sårbara för virus visar undersökning”. De datorer som ingick i undersökningen var utrustade med ett antivirusprogram från Kaspersky Lab. Bland datorerna i undersökningen upptäcktes försök att infektera dem hos nästan var tionde dator. Eftersom de var utrustade med ett antivirusprogram förhindrades att de faktiskt infekterades och istället rapporterade programmet om infekteringsförsöket.

Kaspersky Lab och HHGS har därmed dragit slutsatsen att Mac-datorer överlag (framför allt de som inte har något antivirusprogram) löper en viss risk att infekteras av skadlig kod.

Jag vet inte om detta förtydligar resonemanget och besvarar din fråga? David Jacoby, säkerhetsforskare på Kaspersky Lab, besvarar gärna frågor om området och nås på 0707-xx xx xx.

Mvh, Martin

Ursprungligen av Baron:

Hejsan!
Jag ser inget i ditt resonemang som stärker tesen att macarna löpte risk att utsättas för risken. Det är lite som den gamla sagan om tanten i England som satte ut en kanna te i trädgården för att hålla tigrarna borta. Hon satte ut te och hade heller inga tigerbesök...
Jag hävdar inte att macarna är osårbara, men det ni skriver hänger inte ihop när man skrapar på ytan. Hade ni jämfört datorerna med referensgrupp av oskyddade datorer så hade undersökningen sagt något, men då troligen att macar inte behöver virusskydd för sin egen säkerhet.
Trovärdigheten är heller inte jättehög när ett datasäkerhetsföretag vars affärsidé är att "hjälpa" folk som har låg datasäkerhet larmar om att det finns säkerhetsbrister.
Att mail kan innehålla virus som passerar en mac och smittar windowsmaskiner är ett urgammalt problem, men det får väl snarare ses som ett problem för windowsanvändarna.

Med vänliga hälsningar,
Per

Ursprungligen av Martin:

Hej Per!

Nej, riskerna för Macar är avsevärt lägre än för Windows men det förekommer trots allt att även Macar blir infekterade. Undersökningen genomförd av Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet visar att infekteringsförsök har skett (men lyckligtvis stoppats). För att bygga vidare på din liknelse kanske man kan säga att tigrarna faktiskt såg smygas utanför tantens trädgård men att intrångsförsöken förhindrades av detta magiska te. J

David Jacoby på Kaspersky Lab skriver faktiskt idag på sin blogg på Techworld om ett aktuellt falskt antivirus för Mac/OSX:
IT-säkerhetstankar v2.0» Blogg-arkiv » Falskt antivirus till Mac/OSX TechWorld - Sveriges forum för it-proffs

Mvh, Martin

Ursprungligen av Baron:

Haha! Om man kan besvärja virus med te låter det mer sympatiskt än att göra det med mjukvara...

Per

Ursprungligen av Martin:

Jag ska framföra förslaget till Kaspersky Labs utvecklingscenter i Moskva! J

Martin

Som vanligt en bunte lättledda som blir till "nyttiga idioter" för sådana företag som Kaspersky Labs.

Mailkonversationen ovan visar tydligt att de i andra änden inte hajjar att "infektionsförsöken" är totalt fruktlösa då de troligen i 99,9% av fallen riktas mot Windowsmiljö. De ser ett "infektionsförsök" som ngt farligt lika förbannat.
Att själva "infektionsförsöket" skulle leda till ökad oro hos macanvändarna är väl precis vad de vill uppnå.

Så käckt ha Kaspersky Antivirus-vara i sin mac och lägga huvet lite på sned när andra macare undrar varför..

"Tssk, tssk, lelle vän, vet du hur ofta ens Mac utsätts för infektionsförsök ute på nätet...."

Det var väl lite som när man installerade NetBarrier (eller vad det nu hette) på försök för kanske tio år sedan. Så fort någon portscanning upptäcktes (som i sig var totalt harmlös för både OSX och i synnerhet OS9 som ju var aktuellt då) brölade det till och en varningsruta dök upp med uppmaning att blockera en IP-adress. Efter ytterligare några brölningar åkte programmet ut...

  • Medlem
  • 2011-05-04 09:59

Om man inte kan lita på att ett pressmeddelande om en produkt från ett företag som säljer produkten så kan man inte lita på någon i denna värld?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-04 12:55
Ursprungligen av Baron:

Om man inte kan lita på att ett pressmeddelande om en produkt från ett företag som säljer produkten så kan man inte lita på någon i denna värld?

Nu var det ju iofs en studie tillsammans med ett universitet.

Antar att du inte litar på något Apple säger heller.

  • Medlem
  • 2011-05-04 13:19
Ursprungligen av zappee:

Nu var det ju iofs en studie tillsammans med ett universitet.

Antar att du inte litar på något Apple säger heller.

Om apple säger att en sak är superbra litar jag inte på det bara för att det är Apple som säger det. Gör du?

Dom har alltså installerat ett antivirusprogram i en Mac - ett program som letar efter Windowsvirus (vad ska det annars leta efter?) - och den röda lampan blinkar en hel del. Man kan för enkelhetens skull säga att dom installerar ett program i en Mac - ett program som skannar INTERNET på Windowsvirus och dom noterar att det dräller av Windowsvirus därute och en del kan troligtvis passera osmält genom Mac-magen och vidare ut igen till Windowsburkar som tar skada. :-D.
Är det detta dom säger - universitet, krämare och påven - så tror jag dom. Misstänker ingen fuffens alls :-D. Detta är känt sedan bronsåldern.

Det är som att sätta en fuktsensor på teflon och konstantera att det dräller av fukt i världen och att detta fukt skadar papper. Och fukten som är oskadlig för teflonet kan spridas vidare till papper.

Vad är det man vill säga? Egentligen? Alltså...man behöver inte vara en nevrotiker med foliehatt för att inse att det finns en dold agenda bakom denna kvasirapport.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-04 17:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Dom har alltså installerat ett antivirusprogram i en Mac - ett program som letar efter Windowsvirus (vad ska det annars leta efter?) - och den röda lampan blinkar en hel del. Man kan för enkelhetens skull säga att dom installerar ett program i en Mac - ett program som skannar INTERNET på Windowsvirus och dom noterar att det dräller av Windowsvirus därute och en del kan troligtvis passera osmält genom Mac-magen och vidare ut igen till Windowsburkar som tar skada. :-D.
Är det detta dom säger - universitet, krämare och påven - så tror jag dom. Misstänker ingen fuffens alls :-D. Detta är känt sedan bronsåldern.

Det är som att sätta en fuktsensor på teflon och konstantera att det dräller av fukt i världen och att detta fukt skadar papper. Och fukten som är oskadlig för teflonet kan spridas vidare till papper.

Vad är det man vill säga? Egentligen? Alltså...man behöver inte vara en nevrotiker med foliehatt för att inse att det finns en dold agenda bakom denna kvasirapport.

Tror du har missuppfattat hur ett antivirusprogram fungerar, det skannar inte internet och det letar inte specifikt efter windowsvirus. Det finns skadlig kod till mac också även om du blundar...

Sen står det i rapporten att 8,2% utsattes för försök av macvirus OCH att en mac kan bidra med att sprida vidare windowsvirus utan att det syns.

Jisses. Det hade jag ingen aning om. Kan detta vara sant? Vad är det för Mac-virus som nästan 10% av alla Macar har (eftersom nästan ingen har antivirus)? Det märks ju inte. Vad gör detta virus? Jag måste ju ha det på åtminstone en eller två av alla Macar jag har. Skumt. Här på 99 måste det ju vara flera hundra som har detta/dessa Mac-specifika virus i sina burkar. På hela klotet så är det helt klart miljontals Macar som är infekterade. Detta är sensationella nyheter. Dramatiskt.

Det är något som inte stämmer...

(jag vet att virusprogram inte skannar internet - det var en metafor som funkar om man beaktar att miljarder Win-virus flyger runt på internet och en Mac med antivirusprogram som inte själv drabbas…ja, antingen förstår man metaforen eller så inte)

Ursprungligen av zappee:

Sen står det i rapporten att 8,2% utsattes för försök av macvirus

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-04 18:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Jisses. Det hade jag ingen aning om. Kan detta vara sant? Vad är det för Mac-virus som nästan 10% av alla Macar har (eftersom nästan ingen har antivirus)? Det märks ju inte. Vad gör detta virus? Jag måste ju ha det på åtminstone en eller två av alla Macar jag har. Skumt. Här på 99 måste det ju vara flera hundra som har detta/dessa Mac-specifika virus i sina burkar. På hela klotet så är det helt klart miljontals Macar som är infekterade. Detta är sensationella nyheter. Dramatiskt.

Det är något som inte stämmer...

(jag vet att virusprogram inte skannar internet - det var en metafor som funkar om man beaktar att miljarder Win-virus flyger runt på internet och en Mac med antivirusprogram som inte själv drabbas…ja, antingen förstår man metaforen eller så inte)

Ja, jisses är nog rätt ord.
Verkligen jättesensationellt, det har funnits botnät med upp till 5000 smittade macdatorer.

Ursprungligen av zappee:

...det har funnits botnät med upp till 5000 smittade macdatorer.

Trojaner, ja, finns.
Virus, nej, finns inga (mig veterligen)

Jag ser gärna en källhänvisning till Macar (i den riktiga världen, utanför antivirusföretagens laboratorier) som faktiskt har drabbats av virus.

Jomen...vad gör denna smitta? Vad händer med alla dessa miljontals Macar runt globen som är smittade? Vad GÖR denna skadliga kod?

Ursprungligen av zappee:

Ja, jisses är nog rätt ord.
Verkligen jättesensationellt, det har funnits botnät med upp till 5000 smittade macdatorer.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-05-04 18:47
Ursprungligen av zappee:

Ja, jisses är nog rätt ord.
Verkligen jättesensationellt, det har funnits botnät med upp till 5000 smittade macdatorer.

Smittade med windowsvirus i så fall, för inte finns det något virus till OS X i alla fall. Detta blir allt roligare och roligare då ni "jag-vet-minsann-att-det-finns-virus-till-mac-människor" försöker övertrumfa varandra i skräckhistorier. Jösses!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-04 20:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Trojaner, ja, finns.
Virus, nej, finns inga (mig veterligen)

Jag ser gärna en källhänvisning till Macar (i den riktiga världen, utanför antivirusföretagens laboratorier) som faktiskt har drabbats av virus.

Well, rapporten pratade om skadlig kod så jag spann vidare på det.
Vad spelar det för roll om det är virus eller trojaner?
Fortfarande skadlig kod och lika illa.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...vad gör denna smitta? Vad händer med alla dessa miljontals Macar runt globen som är smittade? Vad GÖR denna skadliga kod?

Beror väl på vad ägaren vill göra, spamma, ddosa, o.s.v
Eller sälja till någon annan som behöver göra något.

Om vi nu pratar botnät.

Ursprungligen av MatsOlov:

Smittade med windowsvirus i så fall, för inte finns det något virus till OS X i alla fall. Detta blir allt roligare och roligare då ni "jag-vet-minsann-att-det-finns-virus-till-mac-människor" försöker övertrumfa varandra i skräckhistorier. Jösses!

Gäsp, som om det spelar någon roll om det är virus eller annan skadlig kod. Det är lika illa.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-05-04 20:58
Ursprungligen av zappee:

Gäsp, som om det spelar någon roll om det är virus eller annan skadlig kod. Det är lika illa.

Det har en väldigt stor betydelse, man kan inte vara så vårdslös med fakta. Särskilt stor betydelse har det då dom menar windowsvirus. Dessa kan inte infektera OS X.

FAKTA: Virus och annan skadlig kod avsett för andra OS kan inte infektera OS X. Den koden lagras bara på Macens HDD som vilken annan information som helst.

Du verkar trött, men man blir nog det av att leta ickeexsisterande virus till OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-05 07:59
Ursprungligen av MatsOlov:

Det har en väldigt stor betydelse, man kan inte vara så vårdslös med fakta. Särskilt stor betydelse har det då dom menar windowsvirus. Dessa kan inte infektera OS X.

FAKTA: Virus och annan skadlig kod avsett för andra OS kan inte infektera OS X. Den koden lagras bara på Macens HDD som vilken annan information som helst.

Du verkar trött, men man blir nog det av att leta ickeexsisterande virus till OS X.

Men va?
Jag menade att det spelar ingen roll om det är virus eller annan skadlig kod en Mac blir infekterad av, lika illa. Givetvis är skadlig kod till Windows en helt annan sak...

Som det stod i undersökningen drabbades nästan var tioende av ett skadlig kod för just MAC.
Sen stod det OCKSÅ att en Mac UTAN ATT SYNAS kan bära vidare på skadlig kod till Windows, alltså INTE någon av dessa 8,2% som var drabbade.

För att återknyta till botnätet som du kommenterade så var det en MACTROJAN som infekterade upp mot 5000 datorer (OSX.Iservice.B | Symantec)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-05-04 14:22

Känns som att detta, och liknande, är på god väg att bli lite som Pojken och vargen.

Någon som vet ett bra antivirus-program för Mac - gratis eller tids-demo? Jag ska kolla alla Macar (tre hemma fyra på jobbet) :-). Min Mini hemma är server och har nu rullat 24/7 i ett par år. Den borde ju ha virus.

(jag har ju Little Snitch som kollar all utgående trafik på alla burkar utom Minin - så om jag har någon virus/trojan som skickar UT så ligger dom bara och sover och är av någon anledning icke aktiva - Little Snitch har då aldrig reagerat

Och här kommer papegojorna med "bevis" på macvirus: Varnar för virus i Mac-datorer | Prisjakt Pryl

Och jag som trodde att så gott som samtliga journalister på AB (och dess systersajter som väl Prisjakt Pryl är) sitter med mac själva?

  • Medlem
  • 2011-05-05 07:57
Ursprungligen av johan_tanying:

Och jag som trodde att så gott som samtliga journalister på AB (och dess systersajter som väl Prisjakt Pryl är) sitter med mac själva?

Prisjakt är ingen journalistisk verksamhet. Och att Ab granskar (nåja...) Apple står i konflikt med macanvändandet på samma sätt som om det gällde Saab eller Ikea.

Bevaka tråden