Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp en student: Varumärken online/offline

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-05-02 14:10

Hej 99mac!

Jag är en gedigen Apple älskande student på Stockholm Universitet (Reklam & PR) och jag skriver just nu min uppsats i ämnet: Varumärken och marknadskommunikation på nätet och i butik.

Jag behöver därmed all hjälp jag kan få i att få svar på min enkät (väldigt många svar om jag ska få vara ärlig). Så om du vill göra en god gärning och svara på min enkät så gör du en Apple-student oerhört glad.

http://bit.ly/svaranu Tid: ca 3-4 min

Jag uppskattar all din hjälp,
Håkan

Korspostning (samma inlägg i flera trådar) är inte tillåtet på forumet. Din andra tråd har raderats.

/Mod

  • Medlem
  • 2011-05-02 14:25

Tack Jesper. Blev lite osäker på vart jag skulle slänga upp det - Men kände att företagande är rätt.

Jag är verkligen tacksam för alla svar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 15:42

Jahapp. Det sprack på fråga 17.
Menar ni besöka för att få information eller besöka för att inhandla varor?

Vill jag veta telefonnumret till huvudkontoret använder jag webbsidan.
Vill jag köpa kläder går jag till butiken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-02 15:45

Började fylla i, men vilka frågor... Hur uppfattar du Teliabutiken: Gemensam???
Jag gav upp efter 30-40 adjektivfrågor.

Ursprungligen av kenjon:

Började fylla i, men vilka frågor... Hur uppfattar du Teliabutiken: Gemensam???
Jag gav upp efter 30-40 adjektivfrågor.

Samma här..

Ja, det där gav jag också upp på. Kan en H&M-butik vara stödjande och betryggande...? Ehh...

  • Medlem
  • 2011-05-02 16:26

Tack för att ni ställer upp, 99.se har verkligen visat vad vi går för.

Varför det är så många adjektiv är för att frågorna utgår från en färdig modell (utgår från känslor) som behövs i enkäten. De flesta är lika varandra (som ni har märkt) - det handlar om en helhetsbild i datan jag samlar in, jag vill inte gå in så djupt, men vi har inte alla exakt samma bild av vad betryggande betyder.

Den akademiska världen är lite krånglig - därför vill jag verkligen tacka er för hjälpen, ge inte upp.

Håkan

Hakan? Resten av texten på startsidan kunde innehålla åäö!

Flitig webplats? Någon skämtar med oss aprillo...

  • Medlem
  • 2011-05-02 18:52
Ursprungligen av johan_tanying:

Hakan? Resten av texten på startsidan kunde innehålla åäö!

Flitig webplats? Någon skämtar med oss aprillo...

Måste ha varit mitt fuktskadade tangentbord

Tack Johan för att du har svarat. Du känner ingen annan vän/bekant som shoppar på webben eller i butik (H&M eller operatör) som du skulle vilja sprida länken till?

Uppskattar verkligen all er hjälp!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-02 19:15

Jag gav också upp... rent ut sagt tycker jag att det är helt omöjligt att svara på den enkäten och gav upp efter första sidan med adjektiv. Tycker inte att det går att beskriva en butik så.

  • Medlem
  • 2011-05-02 19:40

Jag förstår att det är många adjektiv Tack för att du körde på i alla fall. Det handlar om att alla dessa adjektiv representerar känslor. Så inget är rätt eller fel, det handlar om känslor.

Kainen, tack för din tid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-02 22:24

En liten undran, med så märkliga alternativ och det faktum att man måste välja ett alternativ finns det inte en stor risk att många väljer tex neutral när det man egentligen vill svara är "förstår ej" eller "inte applicerbart" ?

Ursprungligen av thomk:

En liten undran, med så märkliga alternativ och det faktum att man måste välja ett alternativ finns det inte en stor risk att många väljer tex neutral när det man egentligen vill svara är "förstår ej" eller "inte applicerbart" ?

Precis min tanke. Att ha alternativ som är neutrala leder lätt till att frågor i enkäter kan leda till att inte belysa någonting. Enligt min mening bör man alltid ha ett jämnt antal alternativ för att tvinga den svarande att ta ställning. Men man lär sig så länge man lever och jag har själv gjort detta fel, men se så mycket jag kan nu.

  • Medlem
  • 2011-05-03 14:49
Ursprungligen av thomk:

En liten undran, med så märkliga alternativ och det faktum att man måste välja ett alternativ finns det inte en stor risk att många väljer tex neutral när det man egentligen vill svara är "förstår ej" eller "inte applicerbart" ?

thomk, tack så mycket för din hjälp.

Enligt den teori vi utgår ifrån så behöver det vara en 5-gradig skala. Sedan så behöver man ge "utrymme" för ett ställningstagande där respondenten inte har en åsikt.

Det hade nog varit andra bullar om jag hade haft Apple som ett av varumärkena. (Får nog göra det till nästa gång)

Återigen tack för svaren. Sprid gärna länken till bekanta - jag behöver fler svar för att ha bra kvalitet på analysen.

  • Medlem
  • 2011-05-02 23:49

Tycker inte det var någonting konstigt med er enkät, men så är jag själv marknadskille med kommunikation som inriktning.

  • Medlem
  • 2011-05-03 14:51
Ursprungligen av Korsriddaren:

Tycker inte det var någonting konstigt med er enkät, men så är jag själv marknadskille med kommunikation som inriktning.

Korsriddargen, tack för stödet Jag är själv en blivande marknadskille - 2 månader kvar!

Sprid gärna länken till vänner & bekanta. http://bit.ly/svaranu

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-05-04 11:27

Lite flummiga svarsalternativ...

-Och som tack för hjälpen belönas vi med nån rolig del av resultatet?

1
Bevaka tråden