Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elektronisk deklaration på Skatteverkets hemsida

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-30 19:06

Hur funkar den tycker ni?

Med tanke på att den skall kunna användas av flera miljoner potentiella medborgare är den inte speciellt intuitivt uppbyggd. Samma sak med t.ex. portalen Verksamt.se för de som har företag och vill ändra uppgifter där. Myndigheter verkar inte kunna det här med att bygga lättförståeliga tjänster på nätet.

Och det finns en irriterande bugg också. Har man fyllt i sina ändringar, sparat dem, och vill logga ur UTAN att skicka in den (t.ex. för att fortsätta med deklarationen lite senare), får man ett varningsmeddelande om att deklarationen inte är sparad(sic!) eller inskickad. En länk ges för att kunna spara, men den länken leder bara tillbaka till översikten där inte ett spår finns av någon sparaknapp. Fick ringa supporten som fick tala om att ändringarna var sparade och det var säkert att logga ur utan att ändringarna försvann.

Dom har misslyckats. Tyvärr. Så här går det när staten och ingenjörer och IT-nissar ska göra jobbet - eller när en extern firma efter upphandling får jobbet och inte fixar biffen. Hela grejen går att göra mycket, mycket enklare och mera lättförståeligt - med ganska enkla trick och lösningar. Det är databas-nissar som yxat ihop skiten - dom har inte ens kontaktat beteendevetare och grafiska designers.

Det kanske man kan tro, men faktum är att Skatteverket är otroligt medvetna i sin satsning, och har arbetat med dessa lösningar i väl cirka 10 år, och tillhör världens absolut mest framgångsrika skattemyndigheter vad gäller elektronisk deklaration. Jag har haft nöjet att sätta mig in lite i hur de jobbar, redan för några år sedan och jag är djupt imponerad.

Därmed inte sagt att det är perfekt, säkert långt därifrån, men bristerna är i sammanhanget rätt små, tycker jag.

Att det är "databasnissar" som bär ett tungt ansvar är ganska naturligt, det finns nämligen viktigare aspekter än grafisk form, t.ex. sådant som dataintegritet och prestanda – betänkt den närmast bizarra belastning som dessa system utsätts för vid deklarationsdags. Det är IT på förbaskat hög nivå.

Hatten av för skatteverket!

Jo, det är inte lätt att få till det och iphoneappen var helt ok men jag retade mig på två småsaker:)

Såsom att de skriver att jag ska ange personnummer så jag skriver mitt personnummer med 10 siffror och sedan så säger den: skriv personnummer med 12 siffror (även århundradet). Nu är jag pedant och hävdar att definitionen av personnummer inte har med århundradet samt att på min deklaration anges personnumret med 10 siffror.

Och sedan att de namngav inloggningskoden olika på appen och på deklarationen, vilket gjorde att jag först valde fel kod.

Små, pedantiska synpunkter som jag fastnade på.

Men appen fungerade hyfsat:)

En Framåt-knapp hade inte heller skadat om man ville stega sig igenom deklarationen från början till slut utan att aktivt välja olika rubriker.

Håller också med om personnummer - det är ju löjligt enkelt att automatiskt rätta till alla varianter på ifyllda personnummer utan att få upp beskäftiga dialogrutor. Särskilt när det om det redan påpekats ovan att det förtryckta personnumret är av formatet ÅÅMMDD-XXXX medan hemsidan vill ha ÄÄÄÄMMDDXXXX. Låt folk skriva vad de vill och ordna så att hemsidan automatiskt "skriver rätt".

Ursprungligen av johan_tanying:

En Framåt-knapp hade inte heller skadat om man ville stega sig igenom deklarationen från början till slut utan att aktivt välja olika rubriker.

Håller också med om personnummer - det är ju löjligt enkelt att automatiskt rätta till alla varianter på ifyllda personnummer utan att få upp beskäftiga dialogrutor. Särskilt när det om det redan påpekats ovan att det förtryckta personnumret är av formatet ÅÅMMDD-XXXX medan hemsidan vill ha ÄÄÄÄMMDDXXXX. Låt folk skriva vad de vill och ordna så att hemsidan automatiskt "skriver rätt".

Automatisk rättelse är väldigt tveksamt i system som kräver att användaren tar juridiskt ansvar för det de fyller i. När det gäller personnummer så är det också så att det svenska personnummersystemet gör det möjligt för två personer att ha samma personnummer, dvs. för ett litet barn och för en hundraåring. Låt vara att risken är liten, men kollisionsrisken finns där, i ett elektroniskt system, men inte i ett pappersbaserat system (såtillvida inte hundraåringen och småbarnet bor på samma adress )

I vilket fall som helst, sånt där är absoluta petitesser. Har man inte fler saker att anmärka på är det i själva verket ett skyhögt betyg!

Jag komenterar sajten via dator - vet inget om iPhone-appen.

Att Skatteverket satsat mycket på denna nätlösning är bra (och helt logisk och självklar), men att dom misslyckats so far är för mig ett faktum. Dom måste koppla in beteendevetare och kunniga sajtdesigners som har erfarenhet av hur människor fungerar och tänker när dom kommer till en sådan här sajt. Föreställ er vad Apple skulle ha gjort :-D. Jag ser personligen tre saker som man kan göra som gör hela processen mycket, mycket intuitivare och enklare att förstå för allmogen - och jag är inte ens en web-wizzard. Det handlar om logik och beteendevetenskap.

Jag har själv deklarerat företag - enskild firma - och fixade biffen...men jag är inte så korkad att jag drar några slutsatser av det. Jag VET att en stor del av befolkningen INTE fixar biffen med dagens sajt hos Skattemyndigheten.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag komenterar sajten via dator - vet inget om iPhone-appen.

Att Skatteverket satsat mycket på denna nätlösning är bra (och helt logisk och självklar), men att dom misslyckats so far är för mig ett faktum. Dom måste koppla in beteendevetare och kunniga sajtdesigners som har erfarenhet av hur människor fungerar och tänker när dom kommer till en sådan här sajt. Föreställ er vad Apple skulle ha gjort :-D. Jag ser personligen tre saker som man kan göra som gör hela processen mycket, mycket intuitivare och enklare att förstå för allmogen - och jag är inte ens en web-wizzard. Det handlar om logik och beteendevetenskap.

Jag har själv deklarerat företag - enskild firma - och fixade biffen...men jag är inte så korkad att jag drar några slutsatser av det. Jag VET att en stor del av befolkningen INTE fixar biffen med dagens sajt hos Skattemyndigheten.

Men du slår in öppna dörrar! Skatteverket har hela horder av blankettdesigners, webdesigners etc. etc. inblandade i processen –.och har alltid haft det. Självklart kan det förbättras ytterligare, men faktum är att Skatteverket LYCKATS – de räknar med att 65% av befolkningen kommer att deklarera elektroniskt i år (vilket är svinmycket) Kom igen Sverige - deklarera elektroniskt i stället! | Skatteverket [NS4 version]

Skatteverket är också mångfaldigt prisbelönt och har fått många utmärkelser för just dessa tjänster, t.ex. här Skatteverket - bsta myndighetssajt 2008 - Internetworld

Jag utgår från att hyllningskören och den stora andelen som utnyttjar denna möjlighet handlar om privata deklarationer - och oftast enkel (man godkänner - ett klick thats all). Jag talar om företagsdeklarering - enskild firma t.ex. Testa det någon gång så förstår du vad jag talar om.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men du slår in öppna dörrar! Skatteverket har hela horder av blankettdesigners, webdesigners etc. etc. inblandade i processen –.och har alltid haft det. Självklart kan det förbättras ytterligare, men faktum är att Skatteverket LYCKATS – de räknar med att 65% av befolkningen kommer att deklarera elektroniskt i år (vilket är svinmycket) Kom igen Sverige - deklarera elektroniskt i stället! | Skatteverket [NS4 version]

Skatteverket är också mångfaldigt prisbelönt och har fått många utmärkelser för just dessa tjänster, t.ex. här Skatteverket - bsta myndighetssajt 2008 - Internetworld

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag utgår från att hyllningskören och den stora andelen som utnyttjar denna möjlighet handlar om privata deklarationer - och oftast enkel (man godkänner - ett klick thats all). Jag talar om företagsdeklarering - enskild firma t.ex. Testa det någon gång så förstår du vad jag talar om.

Enda sättet att deklarera när man har enskild firma är med papper. Det är fan skandalöst att man inte kan skicka in alla momsbilagor och skit digitalt.

Jag har deklarerat enskild firma två år nu. Men jag har alltså den däringa blandade - anställd OCH enskild firma. Behöver inte visa kvitton etc - bara om dom gör kontroll vilket dom inte gjort sedan jag började med detta för 15 år sedan.

Ursprungligen av PeeMaN:

Enda sättet att deklarera när man har enskild firma är med papper. Det är fan skandalöst att man inte kan skicka in alla momsbilagor och skit digitalt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag utgår från att hyllningskören och den stora andelen som utnyttjar denna möjlighet handlar om privata deklarationer - och oftast enkel (man godkänner - ett klick thats all). Jag talar om företagsdeklarering - enskild firma t.ex. Testa det någon gång så förstår du vad jag talar om.

Jag var just och lämnade underlaget för min firma, men jag anlitar KPMG, så jag kommer tyvärr att "missa" just själva inlämningen, men det är ju inte det som är svårt i sammanhanget, hela den skiten sköter sig ju helt automatiskt om man använder ett bokföringsprogram som är kopplat

Deklarerade x2 på Mac utan några som helst problem, men å andra sidan fanns inga justeringar.

Jo, jag håller med om att det fungerar bra och att det är bra betyg att det bara är småsaker:)

Bara en extra iaktagelse: På hemsidan så ändrade formuläret automatiskt genom att lägga på de extra två siffrorna men inte i Iphoneappen.

Kuriosa: Och jag har ett svagt minne av att om du ramlar över 99-årsgränsen så ändras ditt "-" i personnumret till "+" just för att visa detta. Är det någon som kan bekräfta detta?

Edit: Jag gick på wikipedia (och även om man får vara lite försiktig så skriver de)

Citat:

Personnummer tilldelas sedan 1947 alla som är folkbokförda i Sverige. Personnumret är uppbyggt av 10 siffror och ett skiljetecken (ÅÅMMDD-NNNC). De sex första siffrorna anger personens födelsedatum i ordningen år-månad-dag. Skiljetecknet är ett bindestreck (-), men ändras till ett plustecken (+) från och med det år då innehavaren fyller 100 år. De påföljande tre siffrorna är ett löpnummer, där tredje siffran beskriver personens kön – jämn siffra för kvinnor och udda för män. Sista siffran är en kontrollsiffra som räknas fram ur de övriga med Luhn-algoritmen. Detta system kallas också för Modulus-10-systemet[1]. 1947–1961 fanns inte kontrollsiffran.

Om det inte är obehövligt, får man i ett register även ta med två siffror till för årtalet, så att det för någon som är född på 1900-talet således börjar med 19. Detta ingår dock inte egentligen i personnumret och skall inte presenteras när personnumret visas eller används[2]

Referens två är bokföringslagen.

Jag undrar hur många applikationer som greppar det där med "+"?

Ursprungligen av Wikipedia:

Personnummer tilldelas sedan 1947 alla som är folkbokförda i Sverige. Personnumret är uppbyggt av 10 siffror och ett skiljetecken (ÅÅMMDD-NNNC). De sex första siffrorna anger personens födelsedatum i ordningen år-månad-dag. Skiljetecknet är ett bindestreck (-), men ändras till ett plustecken (+) från och med det år då innehavaren fyller 100 år. De påföljande tre siffrorna är ett löpnummer, där tredje siffran beskriver personens kön – jämn siffra för kvinnor och udda för män. Sista siffran är en kontrollsiffra som räknas fram ur de övriga med Luhn-algoritmen. Detta system kallas också för Modulus-10-systemet[1]. 1947–1961 fanns inte kontrollsiffran.

Om det inte är obehövligt, får man i ett register även ta med två siffror till för årtalet, så att det för någon som är född på 1900-talet således börjar med 19. Detta ingår dock inte egentligen i personnumret och skall inte presenteras när personnumret visas eller används[2]

Detta var ju en liten godbit som är kul att känna till. Visste t ex inte att "+" fanns.

Jag hade haft min firma igång 3 dagar 2010 och skulle således "deklarera" även för detta. När jag ringde skatteverket om detta frågade de med påtaglig oro i rösten ifall jag skulle deklarera elektroniskt. Det kunde nämnligen bli problem ifall man skulle skippa den delen, man skulle vara tvungena att gå fram och tillbaka på nåt vis. Det hela slutade med att jag deklarerade analogt med två rader text om att firman inte kommit igång osv. Men där är det lika mycket det satans e-legget som står i vägen.

Jag känner genuint hat mot e-leg. De få gånger som det skulle vara "smidigt och enkelt" att använda har det slutat med brutalt sabbande av dyrbar tid och energi. Senast på tidigare nämnda verksamt.se som gärna tog emot uppgifterna jag fyllde när jag lyckades logga in med e-leg men sedan absolut inte kunde spara dem av den enkla anledningen att jag använde mac. Och ja, det var skatteverkets del som strulade. De må ha många som sysslar med designen på skatteverket men design som inte implementeras är vatten värd.

Jag är kort sagt mycket nöjd med valet att jag inte loggade in och ens försökte i år.

Ursprungligen av klarabara:

Jag hade haft min firma igång 3 dagar 2010 och skulle således "deklarera" även för detta...

Hade som sagt själv inga problem, men hade heller inga justeringar, men inte roligt när någonting är utanför det förväntade.

Så fort något hamnar utanför vad som förväntas hänger det väldigt mycket på hur systemet (webbsidan) är designad, och det är mer än en gång som det inte känns bra.

Startade du firman precis innan nyår ?!...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-03 07:27
Ursprungligen av klarabara:

Jag hade haft min firma igång 3 dagar 2010 och skulle således "deklarera" även för detta. När jag ringde skatteverket om detta frågade de med påtaglig oro i rösten ifall jag skulle deklarera elektroniskt. Det kunde nämnligen bli problem ifall man skulle skippa den delen, man skulle vara tvungena att gå fram och tillbaka på nåt vis. Det hela slutade med att jag deklarerade analogt med två rader text om att firman inte kommit igång osv. Men där är det lika mycket det satans e-legget som står i vägen.

Jag var i samma sits förra året, och då var det inga som helst problem att deklarera på nätet. Jag tog bara bort NE-bilagan, och förlängt räkenskapsår fanns då som alternativ när jag skulle välja anledning till borttagandet.

Jao, tanken var att den skulle köras igång den första januari men med helgdagar och allt så skickade jag in pappren (helt analogt ) lite innan.

1
Bevaka tråden