Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Menubar ska vara mörk och inte ljus

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-03 21:08

Som min vän Rasmus Andersson som numera jobbar på Facebook efter ha lämnat Spotify bakom sig skrev på sin blogg Why the OS X Menubar should be dark and not bright: Rasmus Andersson så har nu även kodaren eece skapat en skön app som fixar detta utan strul: eece/MenuBarFilter @ GitHub. Har kört mörk menybar nu i flera månader och bara älskar det. Vill aldrig gå tillbaka igen.

Vad tycker du?

Har nu läst och ser fortfarande inte anledningen till att byta, tyvärr.

  • Medlem
  • 2011-05-03 21:32

Vi riktigt konservativa ser till att menyn inte är semi-transparent och sörjer över att de rundade övre hörnen är borta.

Med den svarta menyraden ser det hela ut som en Linuxmaskin...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-03 21:48

Kan addera att jag jobbar både i video, grafiskt samt kodande.

Nej nej nej. Det är bara 20-åringar som kan läsa vit text på svart bakgrund
Jag får migränkänningar och spökbilder på näthinnan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-03 22:01

Någon här som testat sitta 12 timmar med ett kritvitt kodfönster utan att känna sig trött? Ingen som tänkt på att alla pro program är eller har valet att mörkas ner?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-03 22:05

Lustigt att du nämner Spotify i första inlägget, som i mina ögon är typexemplet på ett program som är för mörkt för sitt eget bästa. Kanske helt irrelevant här, men men.

Minns för övrigt att tidiga versioner av Leopard hade en mörk, genomskinlig menybar.

  • Medlem
  • 2011-05-03 22:36

Applescript:

if application "MenuBarFilter" is running then
	tell application "MenuBarFilter" to quit
else
	tell application "MenuBarFilter" to launch
end if

Nej, fattar inte heller grejen med mörk menubar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-04 00:30

Det är behagligt för ögonen med vit text mot mörk bakgrund, men ur GUI-estetisk synpunkt funkar det inte, tycker jag. Annars är jag van vid det. Arbetade mestadels med text i DOS 4.x-6.x och WordPefect 4.x-5.x 1989-1996.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-04 10:24
Ursprungligen av planB:

Det är behagligt för ögonen med vit text mot mörk bakgrund, men ur GUI-estetisk synpunkt funkar det inte, tycker jag. Annars är jag van vid det. Arbetade mestadels med text i DOS 4.x-6.x och WordPefect 4.x-5.x 1989-1996.

Jag tycker det känns precis tvärtom. Mycket lättare att läsa svart text på vit bakgrund. Alla tidningar är ju sådana. Vit text på svart bakgrund känns väldigt svårläst, jag läser faktiskt mycket långsammare då.

Om Apple någonsin får för sig att införa ett sådant hyss så kommer jag att återgå till Windows.

Det kanske talar sitt tydliga språk gällande min ståndpunkt i frågan.

... jag avskyr Quicktime just på grund av att Apple har lagt in svart tema.

Tack vare denna tråd kom jag på att jag glömt bort en sak: Göra bakgrundsbilden vit just under menyn. Så sagt och gjort - nu är min menyrad friskt vit igen. Som den ska vara. Bara de rundade hörnen som saknas...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-04 14:24

Du vet att du kan ställa in så att menyraden inte är genomskinlig? Visserligen blir den grå snarare än vit, men ändå.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-04 14:34
Ursprungligen av 20hz:

Som min vän Rasmus Andersson som numera jobbar på Facebook efter ha lämnat Spotify bakom sig skrev på sin blogg Why the OS X Menubar should be dark and not bright: Rasmus Andersson så har nu även kodaren eece skapat en skön app som fixar detta utan strul: eece/MenuBarFilter @ GitHub. Har kört mörk menybar nu i flera månader och bara älskar det. Vill aldrig gå tillbaka igen.

Vad tycker du?

Jag har provat nocturne men gillade inte den pga att menyerna blev svarta av den också... MenuBarFilter löser problemet... smutt!

Provade, gillade inte, tog bort... Svart bakgrund med vit text känns så himla "jag har moddat mitt crackade win xp" för mig. Vanesak antar jag också men tror mörkgrå hade känts proffsigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-16 23:28

Har använt programmet MenuBarFilter ett tag nu och är helt såld. En svart menyrad är så mycket bättre (samt skönare) för mina ögon än vad den gråa är.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-17 09:28
Ursprungligen av Mcus:

Har använt programmet MenuBarFilter ett tag nu och är helt såld. En svart menyrad är så mycket bättre (samt skönare) för mina ögon än vad den gråa är.

håller med. Tyvärr så blir ju inte menyerna svarta, det vore också trevligt. Och alla menu-bar-items som man har tar ju inte hänsyn till detta, exempelvis dropbox blir löjligt ful mot svart bakgrund (om man inte kör deras white)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 16:51

Tyvärr gick menubarfilter inte riktigt ihop med fullskärmsläget i Lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 17:55
Ursprungligen av joakimo:

Tyvärr gick menubarfilter inte riktigt ihop med fullskärmsläget i Lion.

Yes märkte det.. väntar ivrigt på update!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-20 20:24

Här är en till som väntar... vill ju inte vara utan det under tiden heller så får stå ut med att det ser fult ut i fullscreen apparna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 20:32
Ursprungligen av kainen:

Här är en till som väntar... vill ju inte vara utan det under tiden heller så får stå ut med att det ser fult ut i fullscreen apparna.

Jag bytte tillbaka till vit meny. Det var ovant…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 22:00
Ursprungligen av crust:

hur fan får man bort den ?

Får bort?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-21 02:30
Ursprungligen av boris91:

Fungerar strålande. Aldrig tänkt på det förr, men det är riktigt skönt för ögonen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-21 20:07

Funkade inte. Hela menyraden inkl all text blev grå, tur att det gick att återställa.

Dessutom skall ju inte klockan fungera efter man installerat Obsidian...?

Jag hoppas det kommer en uppdatering på orginalappen vi snackade om ifrån början.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-21 23:35

Jodå, med iStat där du ändrar klockans färg fungerar det. Behövs åtminstone innan det kommer en uppdatering.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-21 23:51
Ursprungligen av boris91:

Jodå, med iStat där du ändrar klockans färg fungerar det. Behövs åtminstone innan det kommer en uppdatering.

Exakt... ytterligare ett program... hur krångligt skall det vara? Dålig lösning.
Det fungerade ju med det första programmet utan att krångla.

Nej jag väntar

De första gör den inte helsvart utan tonad. Jag hade också problemet att det blev grå text enbart, en in-/ut-loggning löste det. Sedan föredrar jag iStat framför inbyggda klockan, använder ändå annat i iStat.

1
Bevaka tråden