Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrinloggning och router

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-05-02 14:49

Jag försöker komma åt min jobbdator från mitt hem, det är inte helt lätt har jag förstått...
jag har en d-link DFL-200 router som jag försöker ställa in så att den skickar mig vidare till rätt dator.
jag kan välja mellan de val ni ser nedan, om jag väljer "all" så är det inga problem, då skickas jag till rätt dator, men då går ju all trafik till min dator, det vill jag inte, jag vill bara att när jag anropar så skickas jag till min dator, all övrig trafik så som ftp till exempel är ju bra om den även i fortsättningen skickas till ftp-servern...

så är det någon som vet hur vad jag skall välja i listan för att jag skall komma åt min dator med både vnc och afp??

det går att klicka på den lilla bilden så att den blir större, fick inte med alla val på en bild tyvärr...
tack!!

  • Medlem
  • 2011-05-03 08:04
Ursprungligen av citronsyra:

tack för ditt svar, men det är inte hur jag gör en port forwarding jag är ute efter, kanske var lite luddig. det är jag helt med på och får att fungera om jag väljer att all trafik skall skickas vidare till min dator(192.168.1.8) men gör jag så så fungerar inte min ftp som finns på 192.168.1.4 så jag vill att ftp-trafik skall skickas till 192.168.1.4(det är inga problem, kan ju välja ftp i listan) och att förfrågningar från min mac hemma skall skickas till 192.168.1.8 så frågan är vad är det för typ av förfrågningar som ställs från min hemdator när jag till exempel vill dela skärmen på min jobbdator när jag sitter hemma... tack!!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-03 09:18
Ursprungligen av mint:

tack för ditt svar, men det är inte hur jag gör en port forwarding jag är ute efter, kanske var lite luddig. det är jag helt med på och får att fungera om jag väljer att all trafik skall skickas vidare till min dator(192.168.1.8) men gör jag så så fungerar inte min ftp som finns på 192.168.1.4 så jag vill att ftp-trafik skall skickas till 192.168.1.4(det är inga problem, kan ju välja ftp i listan) och att förfrågningar från min mac hemma skall skickas till 192.168.1.8 så frågan är vad är det för typ av förfrågningar som ställs från min hemdator när jag till exempel vill dela skärmen på min jobbdator när jag sitter hemma... tack!!

Tyvärr så förstår du inte alls hur port-forwarding fungerar

Alla resurser på ditt lokala nätverk har

1.) En IP adress
2.) En port.

Din FTP Server har IP adress 192.168.1.4 och port 21.

Genom att göra en "port-forwarding" så från ditt publika IP på Port 21 till 192.168.1.4 på port 21 så har du gjort en port forwarding.
Du behöver gör exakt samma sak för att din dator ska bli nårbar. Dvs du behöver bestämma vilken port på ditt publika IP du vill forwarda till en port på din dator. Det är inte svårare än så.

I din brandvägg måste du alltså låta port 5900 (Som är VNC) på din publika IP adress port forwardas till din mac.

Att göra detta är dock verkligen inte alls att rekommendera.

1.) VNC är osäkert
2.) Buggigt
3.) Låter vem som helst som lyssnar på ditt externa IP att ansluta till din privata dator på jobbet.

Om du nu inte har något som är hemligt på vare sig din dator eller ert nätverk kan du ju göra så men jag kan garantera att det kommer ta max 10 minuter efter att du gjort inställningen som någon kommer försöka hacka din dator.

Använd istället VPN!

1
Bevaka tråden