Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PureFTPd: FTP-server bakom Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Köping
  • 2011-05-02 15:50

Jag försöker sätta upp en FTP-server med PureFTPd, men jag tror att min Airport Extreme krånglar till det.

Jag har satt upp en server som jag utan problem kommer åt om jag via min FTP-klient (Transmit) connectar via localhost, men om jag försöker connecta via mitt externa ip-nummer går det inte alls (connection timed out). I Airportinställningarna har jag enablat FTP-åtkomst under portkoppling.

Är det så att jag har missuppfattat allt och måste skriva in något mer än bara ip-nummer eller är det nåt annat jag missat?

Har du ställt om klienten till passivt FTP-läge?

  • Medlem
  • Köping
  • 2011-05-02 19:38
Ursprungligen av suddgummi:

Har du ställt om klienten till passivt FTP-läge?

Inte som jag vet, var kollar jag det i Transmit?

Svar ja

  • Medlem
  • Köping
  • 2011-05-02 21:24
Ursprungligen av magnus99:

Svar ja

Du får gärna utveckla

Vad händer om du provar att ansluta till din server via en webbläsare (de använder passiv överföring)?

Skillnaden på aktiv och passiv ligger här: File Transfer Protocol - Wikipedia
Antagligen öppnar bara Airporten en port (port 21 säkert) och din server är bakom en NAT som enkelt uttryckt inte vet varifrån anslutningarna kommer (det behöver man en stateful bradvägg till).

I Transmit skulle jag tro att det finns ett alternativ till passiv överföring i "Preferences" eller liknande...

Jag har PureFTPd på min Mini bakom en Time Capsule och upplever samma problem som du beskriver. Ska följa tråden med nöje.

1
Bevaka tråden