Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa menyraden för att få plats med ikoner?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min menybar (längst uppe på skärmen) börjar bli aningen full med ikoner.
Problemet jag har idag är att nästa alla applikationer gömmer undran ikonerna.

Någon som känner till någon applikation som rensar (gömmer flikarna för applikationen som körs) menybaren?

Lösningen idag är att starta igång UnrarX som endast har 5 flikar i menyn till skillnad från te.x Chrome som har 8.

Så här ser det ut med UnrarX.

Så här ser menyn ut i Chrome.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-02 22:22

Vad jag vet finns det inget sådant program. Menyerna uppe till vänster, som anpassas efter varje program, är en väldigt central del av systemet. Och det skulle göra att du arbetar i rejäl motvind även om någon hack eller liknande skulle finnas.

Det verkar som du använder menyn felaktigt, det är inte meningen att ALLT ska synas där. Prova Geektools för att se om du inte kan avlasta menyn med lite av informationen som lika väl kan ligga över skrivbordet/bakgrundsbilden.

Jag är en sådan som stör mig på program som lägger ikoner där uppe till höger i onödan, och stänger av det så fort det går. Min princip är att om ett program ändå inte kan öppnas utan att ta plats i Dockan, så behövs inte en dubblett där uppe i menyraden.

Ursprungligen av ibish:

Vad jag vet finns det inget sådant program. Menyerna uppe till vänster, som anpassas efter varje program, är en väldigt central del av systemet. Och det skulle göra att du arbetar i rejäl motvind även om någon hack eller liknande skulle finnas.

Det verkar som du använder menyn felaktigt, det är inte meningen att ALLT ska synas där. Prova Geektools för att se om du inte kan avlasta menyn med lite av informationen som lika väl kan ligga över skrivbordet/bakgrundsbilden.

Jag är en sådan som stör mig på program som lägger ikoner där uppe till höger i onödan, och stänger av det så fort det går. Min princip är att om ett program ändå inte kan öppnas utan att ta plats i Dockan, så behövs inte en dubblett där uppe i menyraden.

Jag har vänt lite på det hela. Själv använder jag aldrig docken, har den alltid gömt.
Docken kräver att jag använder musen, vilket jag i största möjliga mån försöker undvika.

I stället så använder jag menyn, då den tar minimalt med plats och ge mig tillräckligt mycket information för att jag ska kunna använda systemet.

Geektools använder jag f.ö redan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-02 23:11
Ursprungligen av snouser:

I stället så använder jag menyn, då den tar minimalt med plats och ge mig tillräckligt mycket information för att jag ska kunna använda systemet.

Den ger dig inte information för att använda systemet, den ger dig information som egentligen är onödig. Såvida ditt jobb inte är att bevaka datorns belastning Huruvida processorkärnan arbetar i 51% eller 45%, eller att temperaturen är 67°, vad spelar det för roll egentligen, förutom att skapa paranoia? Men ja, givetvis är det ju upp till dig hur du väljer att använda din dator.

Kan du inte göra en lösning med Growl då (om du inte kör med det också redan), så att du får varningar och meddelanden när något händer istället för att hålla ett manuellt öga på menyraden?

Skräp, råkade slå över till Dvorak, tryckte fel och stängde ner webbläsaren.
Orkar inte skriva om mitt inlägg.

Kort och gott; Growl använder jag redan, Och nej, jag är inte intresserad av ifall CPU:n står på 50% eller 55%. Det som är av intresse är ifall datorn jobbar för fullt eller ej. Ifall minnet av någon märklig anledning blivit full, eller om nätverket helt plötsligt belastas till max.

Fel/problem som dagligen uppstår p.g.a bakgrundsjobb som inte blivit nedstängda korrekt, rails-instanser som blivit startade på 5 olika portar, cron-jobs som av någon anledning har börjat köras i dev-mode, eller BT-klienter som står och seedar för fullt.

Senast redigerat 2011-05-02 23:40

Går i tankarna att skriva en egen applikation som har minimalt med flikar i menyn.
Idéen sedan koppla applikation till något kort-kommando för att enkelt "rensa" menyn.

Någon som vet i fall det finns något bättre alternativ?

  • Medlem
  • 2011-05-11 20:24

Bifogar en app som består av följande kod:

on idle {}
end idle
Ursprungligen av Baron:

Bifogar en app som består av följande kod:

on idle {}
end idle

Din applikation innehåller just nu tre flikar, två för mycket.

Så här gjorde jag i alla fall.
Startade igång ett nytt projekt i X-code, öppnade IB och blockade bort alla flikar i menyn.
Klart!

  • Medlem
  • 2011-05-11 20:40

Jamendåså.

1
Bevaka tråden