Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker program för att modifiera Dock

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo!

Jag vill kunna modifiera bl.a. dockan i mitt os x 10.6.7. Programmet iCustomize tillåter mig att göra vissa saker men är begränsat. Andra saker som att ändra ikoner funkar t.e.x. inte alls men nog om det. Jag vill kunna skapa mellanrum mellan ikonerna i dockan och helst med ett program som är gratis. O:-)

En bonus vore också om jag kunde få tips på program som kan ändra tex djupet i dockan eller färger eller nåt och gärna också andra grejer som kan piffa upp lite. Ja tex om det finns 3D-bakgrunder och om det då också finns sätt att göra ikoner som ligger på skrivbordet till en känsla av anpassning till bakgrunden. Säg till exempel att bakgrunden är ett rum. Då skulle jag gilla att kunna "hänga upp" ikoner på väggen osv. Ja om det nu är möjligt förstås.

Jag söker också efter generella tips på gratisprogram som kan göra det lite trevligare. Förslag på kategorier:

* Spel

* iSight nyttiga program (nyttiga, roliga osv)

* ikonbytarprogram

* mappikonbytarprogram

* skapa musik, hemsidor och annat i program som INTE är iWeb o.s.v.

Tack

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-02 12:55

Om du vill byta ikonen på ett program i dockan så gör du följande:

1. Kopiera ikonen du vill använda (genom tex förhandsvisningsprogrammet Preview)
2. Hitta programmet du vill byta ikon på i Programmappen i Finder.
3. Markera det och tryck CMD + I så får du fram information om programmet.
4. Markera ikonen längst upp till vänster i fönstret och tryck på CMD + V för att klistra in ikonen på programikonens plats.
5. Dra programmet till Dockan igen...

Färdigt.

  • Medlem
  • 2011-05-02 13:01
Ursprungligen av domestic_brain:

Jag vill kunna skapa mellanrum mellan ikonerna i dockan och helst med ett program som är gratis. O:-)

dock separators mac - Google Search

kainen: Det där har jag testat och bara lyckats få att funka på själva programikonen som jag sedan dragit ut i dockan. Där är det nu alltså en för mig - snygg bild MEN jag får det INTE att funka NÅGON annan stans. Icke! Har testat att byta ikon på flera olika program så som tex a-msn, VLC, spotify, PhotoBooth osv. Finns det inga bättre sätt?

Baron: Tack - jag ska se om jag får ut nåt av detta.

Du har ett alternativ i Candybar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 16:05

använd candybar så trasar du inte sönder något heller

Capeman + Tangen: Värt att testa!

Baron: hittade igen "dock separators" och det funkar kanon MEN det verkar vara omöjligt att påverka höger fält (eller i mitt fall nedre fältet eftersom jag har min docka i vänsterkant) av dockan - d.v.s den sida där bl.a papperskorgen är. Där har jag mappar som sitter tätt tätt och som jag inte kan separera varken med "osynliga" ikoner eller "linjer". Finns det nån bot på detta månne?

  • Medlem
  • 2011-05-02 21:11

Testa att sno osynliga ikoner från någon separator och skapa mappar med den ikonen enligt kainens tips i andra inlägget.

1
Bevaka tråden