Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskbyte i iBook 1,33 (2005)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått tag på en fin gammal iBook som jag tänkte uppgradera hårddisken på. Detta verkar vara ett jobb som både tar tid och som kan förstöra kontakter, sockets osv. Har någon erfarenhet av ett hårddiskbyte på ovannämnda modell, och i så fall vilka redskap är bäst? Har kikat på iFixit. Antistatarmband, hur viktigt är det egentligen?

Finns det annars någon butik eller appleorienterad räv i Göteborgstrakten som är duktig på detta och som fortfarande servar iBooks?

Vänligen Emil

Jag har gjort det flera gånger och ja, det är knöligt som attan. Jag hade inte ens tyckt att det hade varit värt mödan. Ska du ner så långt i en burk hade jag använt antistatarmband eller motsvarande ja. Det är nog inga problem att få det utfört, men de lär ta en vacker slant för jobbet för det tar enormt med tid (och är sjukt tråkigt ).

Antistatarmband är inget för riktiga män!

Skämt åsido - har aldrig använt det och har klarat flera hårddiskbyten i min iBook. Följ iFixits guide till punkt och pricka så är det inga större problem. Pilligt är det, så räkna med uppemot två timmars jobb första gången. "Spudgern" kan med fördel ersättas med ett plastkort (kreditkort) när man skall bända upp sargen.

Följ ifixit.com's fantastiska beskrivningar och använd vett så kan det inte bli fel!

iBook G4 12" 1.33 GHz Hard Drive Replacement - iFixit

Tack för era svar!

Då får man ge det ett försök i alla fall. Bortsett från ESD-armbandet, hur viktigt är det med övrig ESD-utrustning såsom skruvmejslar etc? Och ni som har genomfört bytet, sitter plastchassit lika bra som innan om man tar bort det försiktigt? Övriga bra verktyg som kan komma till hands och minimera risken för trasiga komponenter?

Vänligen Emil

Jag tror aldrig jag har använt ett, men å andra sidan har jag inte heltäckningsmatta eller en av katterna i knät när jag mekar, och jag måste ha skruvat i hundratals datorer.

Plastchassit sitter lika bra efteråt så länge man är noggrann när man bänder loss det. Det är först efter en tio-tjugo isärtagningar (som när den famösa chiplödningen släpper på moderkortet och man måste in i datorn för att sätta chippet i spänn titt som tätt) saker och ting börjar se lite slitna ut. Men va hm-hm - lite sula på en sex sju år gammal burk kvittar ju.

1
Bevaka tråden