Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör 99mac ha en del för diskussioner och en del för fråga-svar-lösning?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en parallell tråd pågår en diskussion om hur man ska förbättra fråga-svar-lösning delen av 99mac.

Frågan där är "hur ska vi säkerställa bra svar & hög kvalitet på svaren i trådar" och minimera babbel i trådarna. Genomför man förslagen som finns skulle alla trådar vara av typen - ställ en fråga, när bästa svaret är funnet (lösningen på problemet) så stängs tråden.

Det är optimalt om man bara är ute efter fråga - svar. Men det finns många ämnen där själva diskussionen är poängen med tråden.

Så i korthet:
Ska 99mac ha en del för diskussioner och en del för rena fråga-svar trådar?

Apple Discussions har ju de funktioner som många efterfrågar även på 99.se
Men jag antar att ni inte är beredda att byta plattform.

Se bild.

Ursprungligen av Mutant:

Apple Discussions har ju de funktioner som många efterfrågar även på 99.se
Men jag antar att ni inte är beredda att byta plattform.

Du menar att det ens går att använda Apples plattform? Det ser hemmasnickrat ut?

Jag menade att 99.se borde ha samma funktioner. Vilka system som kan göra det har jag ingen aning om. Jag antog att er forumprogramvara inte kan det eftersom det inte införts tidigare.

Ursprungligen av Mutant:

Jag menade att 99.se borde ha samma funktioner. Vilka system som kan göra det har jag ingen aning om. Jag antog att er forumprogramvara inte kan det eftersom det inte införts tidigare.

Ah, då är jag med!

Det är inte en funktionalitet som finns inbyggd i vBulletin men vi kan utveckla fram egna plug-ins eller hitta plug-ins som andra redan skapat. Keptang verkar ha hittat en sådan plug-in som vi får testa.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-01 13:15

Jag är tveksam till att stänga trådar med hänvisning till "bästa svar". Det måste i så fall (och det är väl tanken?) vara en bedömning som frågeställaren gör.

Ursprungligen av planB:

Jag är tveksam till att stänga trådar med hänvisning till "bästa svar". Det måste i så fall (och det är väl tanken?) vara en bedömning som frågeställaren gör.

Jävligt bra poäng !

Lösningen skulle kunna vara att man kan ge tråden en särskild status.

Rött ljus = frågan ej besvarad
Gult ljus = diskussion pågår
Grönt ljus = frågan besvarad

Givetvis är det frågeställaren som ändrar status till grönt. Givetvis kan en moderator ändra status också om tiden går och frågeställaren inte gör sig till känna och det är uppenbart att frågan är besvarad. Därefter skulle jag gärna se att tråden flyttas (om den inte redan är där) till en forumdel för besvarade frågor, där den låses. Och om moderatorerna orkar så får man ju gärna putsa till trådens titel och radera icke relevanta inlägg.

Jag har sett många föredömliga svar i diverse trådar där forummedlemmar lagt ner duktigt med tid och energi för att hjälpa en okänd.

Ursprungligen av planB:

Jag är tveksam till att stänga trådar med hänvisning till "bästa svar". Det måste i så fall (och det är väl tanken?) vara en bedömning som frågeställaren gör.

Man behöver inte stänga trådarna, men att enkelt hitta bästa svar är ju smidigt.

Ursprungligen av Björnström:

Frågan där är "hur ska vi säkerställa bra svar & hög kvalitet på svaren i trådar" och minimera babbel i trådarna. Genomför man förslagen som finns skulle alla trådar vara av typen - ställ en fråga, när bästa svaret är funnet (lösningen på problemet) så stängs tråden.

Det är optimalt om man bara är ute efter fråga - svar. Men det finns många ämnen där själva diskussionen är poängen med tråden.

Jag tycker absolut vi ska försöka förbättra signal-brusförhållande på 99mac så mycket vi kan när det gäller rena frågor och svar och rena fråga/svar-forum kanske är rätt väg att gå. Men att låsa en tråd vid ett rätt svar vore bara dumt. Kanske kommer det ett bättre svar senare, kanske upptäcker OP att svaret ändå inte löste problemet osv.

Vi bör åtminstone använda en lösning av den typen som webForum har där man kan markera vilket inlägg som löst problemet (se inlägg 6 i denna tråd som exempel). Eller så försöker vi hitta/skapa någon mera radikal lösning som sorterar om inläggen beroende på vilket svar som får flest uppröster, likt Stack Overflow, men det är nog en del jobb om det inte redan finns.

Kör vi på SO-varianten så bör man nog skilja på frågor/svar och övriga diskussioner.

(Sen borde vi ha en variant där man markerar inlägg som "förutsägelser" och så en funktion där man går tillbaka i efterhand och hånar eller hyllar inlägget beroende på hur träffsäker förutsägelsen var. Och så lägger vi till en statusrad under "antal inlägg" som säger hur träffsäker en person är, så vet man om man ska lägga någon vikt vid vad de säger eller inte om framtiden... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 14:27
Ursprungligen av Björnström:

[URL="http://www.99.se/feedback/286754-ar-tyckande-..."]

Så i korthet:
Ska 99mac ha en del för diskussioner och en del för rena fråga-svar trådar?

Ja, det tycker jag verkar som en bra ide,

Suns - numera Oracles... - Javaforum har ett system där frågeställaren kan ange att erhållna svar var till nytta eller besvarade frågan fullständigt - båda dessa ger en prestigebonus till den vars svar markeras på det sättet. Ett system som fungerar sådär... för hyfsat väluppfostrade frågeställare som tar sig den minimala tiden att tacka funkar det bra, för horden av "lös min uppgift nu!"-parasiter som på bruten engelska (de är i överväldigande grad från Kina och Indien) kräver att få svar och aldrig tackar för sig är det naturligtvis ett meningslöst system. Nu är ju 99 av rena språkskäl förskonat från de värsta härjningarna av den typen, så ett mekaniskt system kanske skulle funka hyggligt här. Inte för att några sådana system kan ersätta vanligt hyfs, men de kan åtminstone underlätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 23:29

Jag tycker blandningen av diskussioner och frågor-svar är trevlig. Blir lätt korthugget och opersonligt i rena fråge-svar forum. Sedan är ju vissa frågor öppna för flera svar, alltså av typen: "vad är bäst", "vad tycker ni", o.s.v. Tror inte att svaren nödvändigtvis håller högre kvalitet för att man inte tillåter diskussion.

Jo, associationer går ju vilt när människor samtalar (spela in ett samtal med några personer och lyssna sedan analytiskt på det ). I text - på ett forum t.ex. - kan det ju dock vara ett problem...jag är ju själv en notorisk OT'are :-D. Jag har ingen lösning, men vanlig moderering verkar ju funka bra - moderatorn skäller lite och steker OT - och så rullar det på. Det är ju inte direkt state of the art, men viss mänsklig verksamhet är mycket svår att automatisera/autoredigera. Apples lösning är ju industrins lösning - enorma textflöden med enorma mängder användare.
Om t.ex. någon frågar hur man löser ett problem och en annan vet hur man gör - men dessutom vet att problemet inte ens behöver uppstå om man gör si istället för så - vilken info ska hjälparen då lämna? Det kanske också kan vara intressant för frågeställaren - och andra som läser tråden - att veta att just detta problem inte finns på den och den plattformen. Om någon frågar vilket annat videoformat än .mov eller .avi man ska ha så tycker jag det är okej att upplysa om att .mov och .avi inte är videoformat utan filformat - ÄVEN om jag inte har något svar i övrigt att komma med. Etc. Etc. Jag själv har lärt mig oerhört mycket på forum just av andras OT :-D. Vi bildar varandra.
Jag tänker alltid att andra också läser tråden - inte bara frågeställaren - alla trådar är liksom "offentliga". Och mycket som verkar vara OT för vissa är det inte för andra som ser mönstret/logiken/sambanden.
Nå - det är en graderingsfråga. Panta Rei - allting flyter. Jag ser ingen patentlösning. Jag ser bara ett ordnat kaos som är så typisk för mänsklig verksamhet..och naturen i övrigt för den delen.

Personligen tycker jag att det skulle vara mycket svårt att separera diskussion från problemlösning eftersom mycket av diskussionerna kommer från just problemlösningen, känslor träder fram i och med olika åsikter om hur något är eller fungerar osv.

Om jag delar upp anledningen till varför jag hänger här mycket mer än jag egentligen har tid att göra så får diskussionsdelen en övervägande del, sökandet (och besvarandet) relaterat till problem är en ganska liten del i varför jag sällan loggar ut alls.

Det är få åtgärder som har bara fördelar och inga nackdelar, och utifrån det får man väl försöka uppskatta olika förslag. När det gäller stängningar av trådar tycker jag nackdelarna överväger, men kanske någon form av tag/poängsättning etc. skulle uppmuntra till saklighet, vilket i vissa trådar självfallet är en dygd.

Inte så lite handlar det väl också om hur man betraktar 99.se, som ett forum eller som en FAQ. Själv tror jag att det senare skeppet för alltid har seglat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 08:52
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Inte så lite handlar det väl också om hur man betraktar 99.se, som ett forum eller som en FAQ. Själv tror jag att det senare skeppet för alltid har seglat.

Du har väl tyvärr rätt i detta, men jag tycker att FM-tråden är ett undantag.

Vill passa på och säga att jag tycker dina svar har bra kvalitet och en hög kompetens bakom, så se dig gärna själv som ett gott exempel, framförallt i FM-tråden samt en del andra "fakta"-trådar.

Och det finns fler på 99.se som är bra, så det borde väl kunna gå att behålla lite god FAQ-kvalitet, ändå.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-02 11:01

Jag tycker en Wiki skulle göra nytta. Jag var inte så aktiv då ni tydligen hade en (?) men otroligt många frågor har redan besvarats, ofta i flera trådar. Det "slinter" ju igenom så många frågor/trådar som redan är besparade, kanske tom bättre här att en wiki skulle vara till stor nytta.

Man borde tom anstränga sig att rensa alla trådar i populära ämnen och hänvisa till wiki. När man skapar en ny tråd borde wikin genomsökas och man får en fråga om man verkligen vill ställa en ny fråga som verkar besvaras i en wiki.

Ursprungligen av studiox:

Jag tycker en Wiki skulle göra nytta. Jag var inte så aktiv då ni tydligen hade en (?) men otroligt många frågor har redan besvarats, ofta i flera trådar. Det "slinter" ju igenom så många frågor/trådar som redan är besparade, kanske tom bättre här att en wiki skulle vara till stor nytta.

Man borde tom anstränga sig att rensa alla trådar i populära ämnen och hänvisa till wiki. När man skapar en ny tråd borde wikin genomsökas och man får en fråga om man verkligen vill ställa en ny fråga som verkar besvaras i en wiki.

Att introducera en wiki vore inte svårt men skulle vi verkligen använda den?
Ett exempel på vBulletin/Mediawiki installation: Flytspackling - Byggahus Wiki

Neeej, ingen wiki snälla.

Ser inte vem som skulle använda den och skulle användarna här uppdatera den?

Nej håller med, wiki är ingen väg att gå. Det har funnits och det funkade inte för intresset att uppdatera den var för litet. Ser inte att något skulle ha ändrats där, egentligen.

Jag tror också att tåget har gått för en 99.se-wiki. Det skulle nog vara bäst om en fristående uppstickare tog hand om det (personen som reggat macwiki.se verkar dock inte ha kommit loss). Att jag själv förespråkat wiki här vid några tillfällen har mer varit som svar på Björnströms upprepande av ordet "kunskapsdatabas"...

Att börja stänga trådar för att de betraktas vara lösta tycker inte jag är en bra idé. Även om trådskaparen betraktar sitt problem som löst så kan det komma andra som har liknande problem, men inte blir hjälpta av exakt samma lösning. Då är det bättre att vederbörande kan fortsätta i den gamla tråden än att man startar en helt ny.

Däremot håller jag med Adrian B om att vi bör kunna ha en funktion liknande på WebForum (wF): Adrians inlägg kan läsas här. Det är en smidigare lösning.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Att börja stänga trådar för att de betraktas vara lösta tycker inte jag är en bra idé. Även om trådskaparen betraktar sitt problem som löst så kan det komma andra som har liknande problem, men inte blir hjälpta av exakt samma lösning. Då är det bättre att vederbörande kan fortsätta i den gamla tråden än att man startar en helt ny.

Däremot håller jag med Adrian B om att vi bör kunna ha en funktion liknande på WebForum (wF): Adrians inlägg kan läsas här. Det är en smidigare lösning.

Och så funkar det som jag länkade till i inlägg #5 om man vill.

Denna fråga är lika aktuell nu som tidigare. En intressant sidofunktion är att vi skulle kunna ge cred till medlemmar som löser problem. (förutsatt att tråden är av typen fråga-svar-lösning)

en liten knapp direkt under frågeställarens inlägg "hoppa till svar" hade vart grymt.
Så kan ju den som vill hoppa över själva diskussionen.

1
Bevaka tråden