Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Påverkas garantin av 8GB minne i Macbook 2010?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att uppgradera minnet i Macbooken. Vad jag förstår säger Apple att man kan uppgradera till 4Gb, men att det även fungerar med 8Gb. Då prisskillnaden inte är så stor och om jag ändå skall in och skruva i datorn så funderar jag på 8Gb. Funderar dock på vad som händer med garantin, att man får byta minne vet jag, men är det ok att byta till mer än det Apple säger? Någon som vet?

Jag vet att jag får byta minne utan att garantin påverkas, har gjort det bla på min iMac G5 och sedan lagat på applecare. Vad jag undrar är om garantin påverkas om man sätter in mer minne än vad som rekommenderas. Visst, man kan spara minnet och sedan sätta tillbaka det om den skall lämnas in på reparation, men det är inte ett alternativ för mig. (Krångligt och känns inte ok)

Ursprungligen av olsfors:

Jag vet att jag får byta minne utan att garantin påverkas, har gjort det bla på min iMac G5 och sedan lagat på applecare. Vad jag undrar är om garantin påverkas om man sätter in mer minne än vad som rekommenderas. Visst, man kan spara minnet och sedan sätta tillbaka det om den skall lämnas in på reparation, men det är inte ett alternativ för mig. (Krångligt och känns inte ok)

Om du får problem och det eventuellt är minnesrelaterat måste du såklart lämna in datorn i den konfiguration som den levererades med.
Apple kan inte ansvara för ifall du får problem med tredjepartsprodukter som du installerat.

Det händer inget med garantin för att du stoppar i mer minne..

  • Medlem
  • 2011-04-30 14:23

Det är bara att byta. Det värsta som kan hända är att modeller som inte stöder mer än en viss mängd minne (tex Macbook mid 2007, klarar max 2 GB enligt Apple, men kan använda 3 GB om du sätter in 4.) bara nyttjar en del av det installerade. I ditt fall ser jag inga problem. Kör på bara.

  • Medlem
  • 2011-04-30 14:38

Keptang har helt rätt, och det man ytterligare kan tillföra i diskussionen, är att köp inga billiga skitminnen ("no name", valueRAM och liknande) utan håll dig till kvalitet som man vet är avstämt för din maskin. Exempel på bra minnen är Corsair, Kingston och Crucial, som alla har "macvarianter" av sina minnen, som garanterat fungerar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-05-02 10:30

Tänk på att köpa rätt hastighet, snabbare minnen än standard fungerar (oftast) inte.

Visst är det bra att köpa rätt hastighet, men som regel fungerar väl absolut snabbare minnen än vad datorn stöder. Blir ju bara att minnen körs med den hastighet som datorn klarar av.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-05-02 14:23
Ursprungligen av Capeman:

Visst är det bra att köpa rätt hastighet, men som regel fungerar väl absolut snabbare minnen än vad datorn stöder. Blir ju bara att minnen körs med den hastighet som datorn klarar av.

Inte i macbook 2010. Jag har själv testat och det är många som skrivit samma sak på andra forum.

1
Bevaka tråden