Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Henge Docks

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-10 20:42
  • Medlem
  • 2011-02-10 22:27
Ursprungligen av ;:

Kan bara hålla med, har haft min Henge Dock 2 veckor nu är supernöjd med den. Har versionen för 17" mid 2010.

Michael

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-11 08:42
Ursprungligen av ;:

Hur lätt är det att plocka ur datorn ur dockan igen, är det bara att lyfta upp eller måste man hålla i dockan när man gör detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 10:19
Ursprungligen av ;:

i och med att dockan inte väger särskilt mycket så får jag iaf hålla emot med en hand.
jag funderar på att skruva/fästa dockan i skrivbordet så att man bara kan plocka upp den.

Senast redigerat 2011-02-11 11:32
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-11 10:43

Men inte speciellt mycket motstånd iaf då antar jag?
Skulle nog vara nice att ställa en såndär brevid TVn då jag har min Macbook Pro som mediacenter dator också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 11:32
Ursprungligen av ;:

http://hengedocks.com/images/show/2.jpg

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-11 11:43

haha inte så långt ifrån min verkliga setup

Ser riktigt bra ut... Hatar att koppla sladdar och funderar på att fixa en extern skärm samt tangentbord och magic trackpad till min MBP.

Men hur var det nu egentligen med det här att stänga locket och fortsätta använda datorn? Känner den av att jag kopplar in en skärm och vaknar? Och blir den inte väldigt varm om man använder den med locket stängt?

Lite OT men samtidigt relaterat till användningen av Hengedock, moderatorer är välkomna att ryta till eller flytta.

Ursprungligen av Brandylf:

Men hur var det nu egentligen med det här att stänga locket och fortsätta använda datorn? Känner den av att jag kopplar in en skärm och vaknar? Och blir den inte väldigt varm om man använder den med locket stängt?
.

Har använt claimshellmode i många år med både PowerBook och MacBookPro fungerar utmärkt. När datorn känner att den har en extern bildskärm och nätkontakten är i så väcker man den genom att t ex slå på mellanslagstangenten. Har man trådlöst tangentbord och mus kan man väcka den med Magsafe kontakten eller någon USB-pryl.
Har omgående beställt två dockor.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Har man trådlöst tangentbord och mus kan man väcka den med Magsafe kontakten eller någon USB-pryl.

Det fungerar alldeles utmärkt att väcka med trådlöst tangentbord och/eller mus också.

Ursprungligen av Capeman:

Det fungerar alldeles utmärkt att väcka med trådlöst tangentbord och/eller mus också.

En av mina användare har en MacBook och den vill inte vakna av det trådlösa tangentbordet. BT enheten verkar sova djupt;)

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-02-12 23:28
Ursprungligen av ;:

Tack för en bra recension. Undrar bara hur pass bra skärmen mår om man använder datorn till tyngre grejer? Enda öppningen för ventilation är väl tangentbordet.. Men det borde ju Apple ha tänkt på då de "tillåter" användning i stängt läge.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-13 10:25

OK, ska vi en gång för alla avliva myten om att Apples bärbara kyls via tangentbordet. Om det vore så så skulle det vara ganska obehagligt att ha fingrarna där. Dessutom skulle väl inte Apple göra det möjligt att "väcka " datorn med ett extern tangentbord om det skulle innebära att maskinen kommer att överhettas.

De kyls dels via undersidan, som de flesta har upplevt som haft datorn i knät så blir det varmt. Det är därför som man bör ha den stående på ett plant underlag så att luft kan cirkulera undertill. Den andra kylningsdelen är luftcirkulation med hjälp av fläkt(ar) genom luftslitsen på baksidan.

Med andra ord, med en Hengedock får man faktiskt bättre kylning med locket stängt än annars eftersom omgivningsluften kommer åt att kyla på ett bättre sätt.

Senast redigerat 2011-02-13 10:40
Ursprungligen av Gunnar B:

OK, ska vi en gång för alla avliva myten om att Apples bärbara kyls via tangentbordet. Om det vore så så skulle det vara ganska obehagligt att ha fingrarna där. Dessutom skulle väl inte Apple göra det möjligt att "väcka " datorn med ett extern tangentbord om det skulle innebära att maskinen kommer att överhettas.

De kyls dels via undersidan, som de flesta har upplevt som haft datorn i knät så blir det varmt. Det är därför som man bör ha den stående på ett plant underlag så att luft kan cirkulera undertill. Den andra kylningsdelen är luftcirkulation med hjälp av fläkt(ar) genom luftslitsen på baksidan.

Med andra ord, med en Hengedock får man faktiskt bättre kylning med locket stängt än annars eftersom omgivningsluften kommer åt att kyla på ett bättre sätt.

Ord och inga visor! Tack och bock, då kan man satsa på en Hengedock utan oro.

Ursprungligen av ;:

Kul med test!

Jag tycker den där såg rätt fräsch ut - skulle inte detta kunna vara ersättaren till "Duo" systemet som försvann från Apple sortiment för sisådär 15 år sedan

  • Medlem
  • Svedala
  • 2011-02-25 19:27
Ursprungligen av Björnström:

Kul med test!

Jag tycker den där såg rätt fräsch ut - skulle inte detta kunna vara ersättaren till "Duo" systemet som försvann från Apple sortiment för sisådär 15 år sedan

Macbook Air med docka hade ju känts mer eller mindre klockren som ersättare till Duo. Fast nu med ThunderBolt så kommer det ju räcka med två sladdar i vilket fall...

Ursprungligen av ;:

En känsla... Do want!

Ursprungligen av ;:

Har tagit och beställt en sån här, letat efter ett vettigt ställ ett tag nu, och det är väl hugget som stugget vilket man lägger rabarberna på.

Men, "förbrukas" laddaren när man ansluter den, dvs att man måste modifiera den på något vis?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-23 21:17
Ursprungligen av ;:

Har beställt en nu!
Var precis inne på sidan och gjorde det och dom har någon drive med 20% rabatt i 9h till så om någon har tänkt att köpa en så är det en bra idé att göra det nu OBS! Se till att ni skriver in rabattkoden som finns på Henge Docks / din modell när du beställer för att få det billigare priset

Ursprungligen av kainen:

Har beställt en nu!
Var precis inne på sidan och gjorde det och dom har någon drive med 20% rabatt i 9h till så om någon har tänkt att köpa en så är det en bra idé att göra det nu OBS! Se till att ni skriver in rabattkoden som finns på Henge Docks / din modell när du beställer för att få det billigare priset

Rabatt ? Vart hittar jag den

Ursprungligen av ola.adolfsson:

Rabatt ? Vart hittar jag den

I.o.m att kainen igår kväll skrev att rabatten gällde nio timmar till så tror jag inte att den finns kvar...

Ursprungligen av ;:

Jag hade också turen att få 20% rabatt;

Subtotal: $79.90
20% Off for 72 Hours Discount:-$15.98

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2011-02-28 19:39
Ursprungligen av ;:

Själv har jag haft problem med att docka min. Minidisplayporten trilskas. Mailade deras support och fick tips om dittodatt som inte hjälpte. Sen skickade de sin 'egen' MDP-HDMI kontakt och då har det funkat till och från iaf. Just nu inte alls. Mycket problem men jag hoppas jag får till det. Isf skulle det vara superbt när man kommer till kontoret och allt rockar på 5 röda istället för som nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 13:24

Pepe har du en Apple Cinema display?

När jag använde ACD-sladden så var det ibland lite krångligt att få in den (tänk på att det kan sitta kvar skyddsplast på den också) men jag använder en förlängningssladd och med den är inga problem alls. Samma sak med alla Apples (och no-name) adaptrar, de funkar klockrent. Det var just bara ACDs inbyggda sladd som krånglade då och då..

Kort fråga om ni kan skriva ner vilka märken som funkar i henge docken. Fick en i födelsedagspresent och den Macline MDP jag har passar inte, den är för tjock...

Ursprungligen av c-man_blurayking:

Kort fråga om ni kan skriva ner vilka märken som funkar i henge docken. Fick en i födelsedagspresent och den Macline MDP jag har passar inte, den är för tjock...

Om det är gummi så går de väll att fila eller smälta bort, det kommer ju inte synas om det sitter fast i henge dockan?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-02 12:45
Ursprungligen av citronsyra:

Om det är gummi så går de väll att fila eller smälta bort, det kommer ju inte synas om det sitter fast i henge dockan?

Det gjorde jag med en USB sladd som inte fick plats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-01 14:21
Ursprungligen av ;:
Citat:

det låga priset, $59-$75

Med tanke på att det är inte mycket mer än en plastbit och ett par standardkablar, så är nog förtjänsten i alla fall väl tilltagen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-10 08:09

Är mycket nöjd med min Henge Dock som jag nu använt i dryga veckan!

Inte mycket motstånd när man tar upp datorn, man får däremot sätta ena handen på fotstödet och andra handen tar upp datorn annars lyfter man hela dockan.
Ner glider den utan problem av sin egen tyngd, man behöver aldrig trycka ner den.

Jag har dock bara tre kablar inkopplade i den... MDP, Toslink och Power.

Mycket snyggare än att ha några sladdar hängandes till datorn också.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-02 12:34

Jag kör Apple orginal.

Bevaka tråden