Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är tyckande bättre än vetande på 99.se, eller är det värre än så?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 01:25

OM jag får säga fritt vad jag tycker så ser jag mer än tydlig tendens att 99.se fylls av tyckande och "guesserwisser" - svar, i stället för svar från "de" vetande och kunnande.

Själv hat jag följt många trådar, gjort inlägg i vissa, ställt frågor i andra, t om fått "mothugg" som baseras på "guesserwisser" utan grund. ( bara det får en att tänka efter om man ska "bry sig" om att svara över huvud taget.)

Det enda jag kan konstatera att "onödigt vetande" tenderar att fylla 99.se och att kunnigt vetande uteblir.

min fråga är enkel - Vill vi/ni ha det så?

Ska t ex en fråga om "uppstartskommandon" från 2001 vara obesvarad i 12 år när en fråga om "hur" skrivbordet ser ut - på en vecka får 3500 svar ??

jösses - var är kvalitén - finns den?
( klart undantagen är FileMakertråden - VOV överkvalitet i svaren jämnfört med många andra trådar.

Själv "skiter jag i" vilka skärmbilder andra har - trots att det drar till sig merparten av 99.se - finns det högre kvailtet? - I så fall var - ANNARS SÅ Är väl överlevnaden i fara ??? (för 99.se)

INGEN har svarat på vilka alternativ av startkommandon som finns för OS X på 12 år - samtidigt som "nonsensvar" om skärmbilder - från 3500 - fylls på en vecka?

Vart är 99.se på väg?

Finns det något ett högre kunnande kvar? - eller är detta ersatt av "guesserwisser" samt/eller tyckande?

  • Medlem
  • 2011-05-01 02:24

Fenomenet är nog knappast unikt för 99mac och skall jag vara helt uppriktig tycker jag att detta är ett av de bättre forumen på nätet. Att det finns människor som lägger väldigt stor del av sin fritid på olika internetforum är en växande trend, och eftersom alla dessa inte kan sitta på rätt kunnande, men ändå vill "vara med i matchen" så blir det ofta lite av vad du kallar för guesserwisseri.

Jag ser det dagligen i andra forum, människor som inte vet vad de pratar om, som ger andra råd, i allt från datorer till juridik, till husbyggande och medicin. Problemet däremot, är detta internetforumfokus ständigt och jämnt, på "vem som har rätt". Väldigt många ämnen löses inte genom att någon har rätt eller fel, men många är för inskränkta för att se detta, och hävdar sin ståndpunkt in absurdum. Gärna accompanjerat av personliga påhopp och dålig stämning.

Många av dessa netoholics är säkert människor med stort bekräftelsebehov, utan särskild ställning i samhället, och ser detta som ett sätt att hävda sig och i många fall förhäva sig. Beträffande din synpunkt på "meningslösa trådar" kan jag inte hålla med. Jag tror många ser det som en skön verklighetsflykt i vardagen att med andra sitta och drömma om den där nya datorn, telefonen, eller vad det nu kan vara. Eller samhörighetskänslan som faktiskt oftast genomsyrar 99mac.

Att trådstarter inte får svar kan föresten bero på mer än ointresse tror jag. Alla sitter kanske inte och scannar allt under "Dagens inlägg" och "Nya inlägg" varje dag, eller så är det som du säger, att ser man att två svarat så kanske man skiter i det, men står det 200 svar är det något intressant, jag bara spekulerar nu, men om man jämför med mässmontrar, så lockar de med mest människor runt omkring, de tomma montrarna är inte lika intressanta. Tror att vi människor är sådana. Nåväl, här fick du ett par av mina tankar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 08:33

När jag sökte en del fakta på Google så kom 99.se fantastiskt högt upp på listan! Men, när jag sen klickar mig dit är frågan ofta obesvarad.

Håller med om det sociala på 99.se.

Min fundering gäller om det går att värna om kunskapssvar.

Det finns flera trådar med bra svar, men i förhållandet till mängden späs de ut. När man söker faktasvar blir detta omvänt ett ökande problem, eftersom man får plöja igenom mer.

Är med i många andra forum, men känner inte igen att de skulle ha några "otrevliga" tendenser. Jag kanske har tur som aldrig träffat på otrevligheter på andra trådar isf.

Men, jag är inne på 99.se för kunskapernas skull, i första hand. Att man träffar på trevliga människor, ofta med god humor, är ett plus. Och det bidrar till en trevligare läsning.

Önskar bara att faktafrågorna hade en högre svarsfrekvens så att man inte behöver "studsa omkring tomhänt".

Jag tycker (ha!) som Korsriddaren ovan. Att du råkar hitta en 12 år gammal obesvarad tråd är väl inget konstigt alls - det finns hur många obesvarade trådar som helst. Och inte bara på 99.se. Tycker kunnandet här tvärtom är ovanligt bra.

En skärmdumpstråd är något alla kan delta i, oavsett kunnande. En FM-tråd kan bara några få svara i.

Tänk på det som en dialog med vänner och bekanta kring ett bord, de flesta som är närvarande vill nog vara med och småprata...

Men jag tror jag förstår vad du menar, det är samma problem på de flesta forum. Man tycker man ställer en rak fråga men svaren fransar ut eller ger mothugg.

Själv hänger jag här sedan tio år tillbaka, mest av gammal vana. Ställer ofta mina frågor här först, men svaren får jag på Google eller på discussions.apple.com.

Sedan tror jag att många liksom mig var mer eller mindre experter på hur klassiska Mac OS funkade under huven, men idag har vi sämre koll, samtidigt som det finns färre problem att lösa.

Nå, den här diskussionen dyker upp med jämna mellanrum. Jag tror det krävs en ny typ av forumprogramvara för att bygga forum som är rena kunskapsbanker. Funktioner för att lyfta fram lösningar och dölja brus. Där svaren hamnar i något som mer liknar en wiki. Bättre för att få och söka svar, inte lika underhållande att läsa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 08:54
Ursprungligen av Mutant:

Sedan tror jag att många liksom mig var mer eller mindre experter på hur klassiska Mac OS funkade under huven, men idag har vi sämre koll, samtidigt som det finns färre problem att lösa.

Samtycker till fullo, men varför har vi sämre koll på OS X - har vi tappat intresset, eller har Apple minskat sin öppenhet, eller är vi okunnigare.

Kommer ihåg första gången jag tittade i systemmappen för OS X - Jag baxnade och insåg det omöjliga.
Men sen dess har jag lärt mig några små bitar om systemet - men långt ifrån vad jag kunde om OS 5.6,7,8 och 9. Det gavs t o m ut små häften om alla OS-tillägg - som ingick i MacWorld etc.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-01 08:50

Det är sällan man kan ge ett helt tydligt svar om frågan ger utrymme för en mängd tolkningar. Detta gäller fr.a. felsökning där frågeställaren ibland har svårt att presentera en adekvat beskrivning.

Vi bjuder alla på vår tid, och en "gissning" kan säkert ofta vara till någon hjälp att söka svaret i rätt riktning.

99.se är ett allmänt Mac-forum. Det är inte alltid experterna inom respektive delområde har tid eller lust att sitta här och svara på frågor i någon större utsträckning.

Ett av de områden där jag däremot är väldigt trött på "gissare" är området batterivård. Det finns alltid självutnämnda experter som vet exakt hur man skall bära sig åt för att batteriet inte skall ta slut i förtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 09:20
Ursprungligen av planB:

99.se är ett allmänt Mac-forum. Det är inte alltid experterna inom respektive delområde har tid eller lust att sitta här och svara på frågor i någon större utsträckning.

Håller med, i vissa trådar saknar jag expertis. Synd att det är så.

VAD är det som håller dem borta från skrivandet?

Ju mer utbredd datoriseringen blir, desto mer förskjuts gränsen för vad som är "vetande". För en absolut majoritet av användare så är kunskap om hur man gör vardagliga saker, typ ändrar skrivbordsbakgrund, helt adekvat.

För att idag vara i besittning av någon mer exklusiv kunskap krävs åratal av erfarenhet och i praktiken att man är yrkesverksam eller har ett extremt stort intresse av ämnet.

Nu för tiden kan t.o.m. min drygt 70-åriga mamma photoshoppa bilder, installera bredband och skrivare, tanka digitalkamerabilder etc. dvs. sådant som var närapå rocket science på OS9-tiden, men sånt är inte längre märkvärdigt, utan bara något man ska kunna.

Mao, jag tror inte bara det handlar om att nivån har sänkts, utan också om att förväntningarna har stigit –.den nivå som räckte för att vara guru på OS 9-tiden skulle idag bara mötas av ett trött "jaså", eftersom det är nära nog allmängods.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 10:16
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Mao, jag tror inte bara det handlar om att nivån har sänkts, utan också om att förväntningarna har stigit –.den nivå som räckte för att vara guru på OS 9-tiden skulle idag bara mötas av ett trött "jaså", eftersom det är nära nog allmängods.

Det ligger en poäng i vad du säger men, när det gäller själva operativsystemet upplever jag för egen räkning en större okunskap om OS X.
Jag kan för lite om det, och det sociala tar över på fler och fler trådar, så att det blir svårare att läsa sig till ökade kunskaper.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-01 10:32

Alltså.

Det finns en gräns för hur kunskapsorienterat ett forum kan bli utan att den sociala aspekten blir alltför lidande. De flesta människor är inte funtade som Dr Spock.

Den som tycker det är för mycket snack (trots att det är extremt hårt modererat redan från början) har utmärkta sökfunktioner att tillgå.

Ursprungligen av planB:

Det finns en gräns för hur kunskapsorienterat ett forum kan bli utan att den sociala aspekten blir alltför lidande.

Jag tycker det är intressant att du säger att det finns en social funktion…

Till ett forums natur hör ju att det är människor med liknande intressen som träffas, det är ju klart. Jag antar att det är oundvikligt att man lär känna varandra efter en viss tid.

För mig är det kärleken till kunskap och personlig utveckling som lockar; i en miljö där man är omgiven av... i alla fall ett litet antal personer som har samma erfarenheter och intressen som en själv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-01 13:00
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tycker det är intressant att du säger att det finns en social funktion…

Till ett forums natur hör ju att det är människor med liknande intressen som träffas, det är ju klart. Jag antar att det är oundvikligt att man lär känna varandra efter en viss tid.

För mig är det kärleken till kunskap och personlig utveckling som lockar; i en miljö där man är omgiven av... i alla fall ett litet antal personer som har samma erfarenheter och intressen som en själv.

"Social funktion" kan diskuteras men det finns, som jag skrev, en social "aspekt". Det är sociala individer som skriver inlägg, där några av de grundläggande sociala reglerna kring respekt och vänligt flyttas in här, precis som vilken diskussion mellan människor som helst. När denna dynamiska interaktion sedan skall tyglas och ansas till en kunskapsbank uppstår det hela tiden friktion. Vuxna människor är t.ex. inte speciellt vana vid att "modererade" i vanliga sammanhang. Vad skulle t.ex. ett borttaget inlägg motsvaras av i vanliga livet på jobbet eller bland människor? Tål att tänkas på.

I övrigt är jag faktiskt inte intresserad av att träffa någon här IRL (no offence) och jag själv är ju helt anonym. Jag för inga privata diskussioner via PM el dylikt. Så den sociala funktionen har 99.se inte för mig, trots att jag är här flera ggr per dag.

Ursprungligen av planB:

I övrigt är jag faktiskt inte intresserad av att träffa någon här IRL (no offence) och jag själv är ju helt anonym. Jag för inga privata diskussioner via PM el dylikt. Så den sociala funktionen har 99.se inte för mig, trots att jag är här flera ggr per dag.

Som motpol kan nämna att flera av mina bästa kompisar har jag hittat via 99mac - och dom träffar jag gärna IRL
(bollman och ohennig var på mitt bröllop i somras t ex)

Ursprungligen av planB:

"Social funktion" kan diskuteras men det finns, som jag skrev, en social "aspekt".

OK. Feltolkning av mig då.

Trodde du menade att det fanns en underliggande funktion hos forumet, att förutom att förmedla kunskap/hjälp, även föra samman människor på ett socialt plan och att detta blir lidande med fokus på bara frågor/svar.

Det är inte alls omöjligt att den sociala biten hade intresserat mig mer om jag bodde i Sverige.

Jag ser detta som ett utmärkt tillfälle att lansera en idé!

Forumet består idag av 10 forumkategorier med ett antal forum per kategori. Exempelvis kategorin "Hårdvara" innehåller forumen för MacBook, MacBook Air etc.

En idé som diskuterats i moderatorforumet är att ändra organisationen så att vi får forumvärdar som "äger" ett eller några forum.

Forumvärdar
Jag liknar 99mac vid en jättestor sal där intresserade av Mac, iPod, iPhone och iPad samlas för att diskutera gemensamma intressen och få svar på frågor. Salen innehåller bord (forum) för olika intressen. Medlemmarna sätter sig vid borden och kan lyssna till det som diskuteras och komma med egna åsikter. Det är trevligt.

Vid varje bord kommer vi i framtiden ha forumvärdar som hälsar nya gäster välkomna, inspirerar och motiverar folk att delta i diskussionerna, kommer med egna inspel och berättar om egna upplevelser. Forumvärdarna motiverar gäster att stanna, fascineras och att komma tillbaka ofta.

Forumvärden ska naturligtvis se till att en överförfriskad gäst leds från bordet för att ta ett varv runt huset men varje gång det sker ska vi se det som ett misslyckande, det ska aldrig behövas.

Forumvärdarna ska ha god kunskap och vara intresserade av ämnet vid bordet.

Små, aktiva forumteam
Forumvärdarna jobbar i team om tre personer. Teamet ansvarar för exempelvis "hårdvara" och då blir teamnamnet "Team Hårdvara" på 99mac. Det är jättebra om teamen bor på samma ort för att kunna ses då och då. Vi tror att tio team behövs för att täcka forumen.

Teamen har stora friheter i hur dom driver sina forum och vid rekrytering av nya namn till teamet. Varje vecka följer vi upp hur det går för teamen i form webbstatistik och nya inlägg/trådar för att se vilka team som hittat smarta sätt för att få medlemmarna att trivas.

Fördelen med små fokuserade team är att det blir mycket lättare att få kontroll över sina uppgifter. Idag är 99mac så stort och det händer så mycket att det är omöjligt att få en överblick. Forumteamet kommer ha några få forum att jobba med.

Ursprungligen av Björnström:

Jag ser detta som ett utmärkt tillfälle att lansera en idé!

Intressant och innovativt.

Hade varit spännande att se detta omsättas på ett nyktert sätt.

Ursprungligen av planB:

Alltså.

Det finns en gräns för hur kunskapsorienterat ett forum kan bli utan att den sociala aspekten blir alltför lidande. De flesta människor är inte funtade som Dr Spock.

Den som tycker det är för mycket snack (trots att det är extremt hårt modererat redan från början) har utmärkta sökfunktioner att tillgå.

Vi tycker likadant - jag tror att sajten har blivit för fokuserad på frågor & svar och den sociala biten har blivit lidande. Det är tydligt när man tittar på sajtstatistiken att den generella besökaren idag tittar in, hittar sitt svar och sticker. För några år sedan stannade man längre, klickade runt mer och kommenterade mer.

Ju mer fokuserade/nischade trådar och högre krav på absoluta svar - desto färre personer kommer engagera sig och desto färre kommer känna att 99mac är en plats för dom.

Ursprungligen av Björnström:

Ju mer fokuserade/nischade trådar och högre krav på absoluta svar - desto färre personer kommer engagera sig och desto färre kommer känna att 99mac är en plats för dom.

Jag förstår dig, Björnström. Men detta känns som community-byggarens vinkel.

Jag antar att som ägare av 99mac, så är det väl av intresse att ha så många registrerade, aktiva användare som möjligt.

Som besökare ser jag det mer så här:

Låt oss anta att ett forum bygger på 600 kunniga aktiva användare. Då spelar det mig ingen roll om det totala antalet användare är 2000 eller 470.000, så länge de 600 är kvar.

Men realistiskt kanske man måste se det som att ju fler användare som ansluter sig, desto större är sannolikheten att de "600" växer till antalet. Men då gäller det att stämningen/etiken på forumet stämmer att det tydligt signaleras var man vill att ribban skall ligga.

Detta för mig osökt tillbaka till nån slags badge-system för "bra svar". Något som är helt skilt från "gilla".

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag förstår dig, Björnström. Men detta känns som community-byggarens vinkel.

Jag antar att som ägare av 99mac, så är det väl av intresse att ha så många registrerade, aktiva användare som möjligt.

Som besökare ser jag det mer så här:

Låt oss anta att ett forum bygger på 600 kunniga aktiva användare. Då spelar det mig ingen roll om det totala antalet användare är 2000 eller 470.000, så länge de 600 är kvar.

Men realistiskt kanske man måste se det som att ju fler användare som ansluter sig, desto större är sannolikheten att de "600" växer till antalet. Men då gäller det att stämningen/etiken på forumet stämmer att det tydligt signaleras var man vill att ribban skall ligga.

Detta för mig osökt tillbaka till nån slags badge-system för "bra svar". Något som är helt skilt från "gilla".

"Best Solution"-tag som vissa forum har är riktigt bra tycker jag. Då kan man lätt hitta det bästa/rätta svaret på frågan TS har ställt utan att behöva läsa igenom t.ex. 4 sidor av svammel.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag förstår dig, Björnström. Men detta känns som community-byggarens vinkel.

Jag antar att som ägare av 99mac, så är det väl av intresse att ha så många registrerade, aktiva användare som möjligt.

Både ja och nej!

Min poäng var främst denna:

Ursprungligen av feverbee:

Off-topic conversations are good. Actually, they're the best. Off-topic conversations show that members are bonding beyond the topic matter. You should be celebrating, encouraging and participating in them.

How does a friendship develop? Typically, two people meet through a common interest. They talk about the interest. As they build trust they talk about other things. They disclose more information about themselves. They get to learn more about each other. They build a close friendship.

Communities are the sum of the relationships members have with each other. If you can only restrict them to talking about the initial subject matter, you restrict those relationships. You weaken the community.

Med andra ord - det är inte bara "on topic" ämnen som gör att medlemmarna stannar kvar...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Som besökare ser jag det mer så här:

Låt oss anta att ett forum bygger på 600 kunniga aktiva användare. Då spelar det mig ingen roll om det totala antalet användare är 2000 eller 470.000, så länge de 600 är kvar.

Men realistiskt kanske man måste se det som att ju fler användare som ansluter sig, desto större är sannolikheten att de "600" växer till antalet. Men då gäller det att stämningen/etiken på forumet stämmer att det tydligt signaleras var man vill att ribban skall ligga.

Detta för mig osökt tillbaka till nån slags badge-system för "bra svar". Något som är helt skilt från "gilla".

Badge-system låter jätteintressant tycker jag!

Ursprungligen av Björnström:

Min poäng var främst denna…

Det låter rimligt för en viss kategori av forumbesökare, som säkert kan utgöra en stor delmängd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 14:46
Ursprungligen av Björnström:

Med andra ord - det är inte bara "on topic" ämnen som gör att medlemmarna stannar kvar...

Socialt sett, fungerar resonemanget helt fullt ut.
Men ibland har man ett specifikt problem man söker kunniga svar på, och då blir det svårare att gilla off topic, framförallt om det blir "istället för".

Läser man på FileMaker tråden så har man flera duktiga, kunniga som svarar - och när man frågar så gläds man åt den höga kvalitet man får i svaren.
Drömmen vore om den "stilen" kunde smitta av sig på flera ställen - för jag tycker den är riktigt bra, och nyttig för 99.se:s goodwill - vilket jag gärna bidrar och stödjer - som tack för all hjälp jag fått själv.

Live with it eller öka din kunskapsnivå så att du kan göra en förändring inom det område där du tycker att det saknas kunskap.

Det är så ett forum fungerar, som 99.

edit: Om du tror att alla trådar tvunget ska besvaras och att det sitter folk och letar efter gamla obesvarade trådar som kanske kan besvaras, då är du ute och cyklar och har missförstått hur ett forum på nätet fungerar.

Om man vill svara i en tråd så gör man det, vill man inte så låter man bli. Det är ett fritt val.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 10:03
Ursprungligen av keptang:

edit: Om du tror att alla trådar tvunget ska besvaras och att det sitter folk och letar efter gamla obesvarade trådar som kanske kan besvaras, då är du ute och cyklar och har missförstått hur ett forum på nätet fungerar.

Googlade mig in på den "tomma" tråden via "startkommandon MAC OS X"., eftersom jag letade efter fler inofficiella. Jag kan ju alltid trösta mig med att nästa besökare med samma fråga får ett svar, vilket gynnar 99.se.

Din påståendefråga - med svar, om vad jag "tror" är alltså inte helt korrekt

Ursprungligen av keptang:

Live with it eller öka din kunskapsnivå så att du kan göra en förändring inom det område där du tycker att det saknas kunskap.

Det är så ett forum fungerar, som 99.

edit: Om du tror att alla trådar tvunget ska besvaras och att det sitter folk och letar efter gamla obesvarade trådar som kanske kan besvaras, då är du ute och cyklar och har missförstått hur ett forum på nätet fungerar.

Om man vill svara i en tråd så gör man det, vill man inte så låter man bli. Det är ett fritt val.

Det här låter ju inte så rosigt.

Ungefär som att det inte spelar någon roll vem som skriver och vad man skriver. "Luften är fri", liksom.

Det du säger reflekterar ju mer din erfarenhet, och det känns som att du har förlikat dig med den.

Trådskaparen visar att det fortfarande finns de som bryr sig om kvalitet och som, om de stöter på något som kan förbättras, inte drar sig för att stå upp och säga det.

Tycker trådskaparens ideala forum låter mycket trevligare än den bild du målar, så jag tyckte det var lite synd att du beskrev hans/hennes version som ett "missförstånd på cykel".

Jag håller med.

Det är orimligt att kräva att alla svar skall vara fullständiga, men om man ger sig på att skriva i en svarsliknande skepnad, så tycker jag att man skall bidra med en del av kakan.

Det är kan vara frustrerande (nåja) att ta sig tid att svara på något, och sen fylls tråden på med spekulationssvar, fast det på något sätt redan satts punkt. Det är helt OK att man ibland kan bli överbevisad för att man inte var helt uppdaterad, eller hade något om bakfoten, men jag tycker i alla fall att de svar man lämnar skall bygga på någon form av kunskap, eller att man hänvisar till den.

Personligen tycker jag det är viktigt att skilja mellan forum och chat. En bra lösning är ju när forumet, precis som här, erbjuder avdelningar för ad hoc diskussioner där man kan "prata av sig".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-01 10:18
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Personligen tycker jag det är viktigt att skilja mellan forum och chat. En bra lösning är ju när forumet, precis som här, erbjuder avdelningar för ad hoc diskussioner där man kan "prata av sig".

Jäkla bra analys .....;)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-05-01 10:13

Kvaliteten på 99mac har sjunkit tycker nog jag med, och en del i det är nog att det vuxit rejält. Det är nu så många inlägg varje dag att man inte kan hänga med i allt (om man faktiskt har ett jobb och inte bara lever här )
För 6-7 år sen så var det fler "proffs" här och färre inlägg så man hann läsa allt och svara på det man kunde. Då var det en större källa till kunskap, nu är det väl mer en social grej

Ursprungligen av bollman:

För 6-7 år sen så var det fler "proffs" här och färre inlägg så man hann läsa allt och svara på det man kunde. Då var det en större källa till kunskap, nu är det väl mer en social grej

Det är nog precis tvärtom skulle jag säga. Då var det mer socialt vilket gjorde att en liten kärna var hyperaktiva och gav bra svar. Idag är det större och mer av en kunskapsbank (vi har över 300.000 besök i månaden från Google) och sajten fungerar nästan uteslutande som en "fråga/svar" sajt.

Bevaka tråden