Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista till InDesign CS6

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För att kunna utföra professionellt jobb, som teknikinformatör och layoutare med specialitet inom forskarvärlden, med InDesign önskar jag att följande saker kommer med inbyggt i InDesign CS 6:

  1. Fotnoter i tabeller

  2. Multipla indexer

  3. Korsreferenser

  4. Stöd för referensssystem, t.ex. Endnote, Bookends etc.

  5. Stöd för Right-to-left skrivning i även den vanliga version (InDesign CS5 ME gör det men inte den vanliga InDesign CS5)

Trevligt som diskussionsunderlag i detta forum, men glöm inte att också posta önskemålen där de blir hörda:

https://www.adobe.com/cfusion/mmform/index.cfm?name=wishform

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Trevligt som diskussionsunderlag i detta forum, men glöm inte att också posta önskemålen där de blir hörda:

https://www.adobe.com/cfusion/mmform/index.cfm?name=wishform

Har nu lämnat in mina önskemål i websidan som ovanstående länk leder till… hoppas Adobe lyssnar på oss!

Ursprungligen av The Real Viking:

Har nu lämnat in mina önskemål i websidan som ovanstående länk leder till… hoppas Adobe lyssnar på oss!

Det gör de faktiskti allra högsta grad, däremot så är det ju inte säkert att de prioriterar på samma sätt. Just nu är väl iPad-publicering hetast och där det händer mest, men nog kommer det att hända även andra saker.

Fullt stöd för export till .ipa.

Vill kunna göra en interaktiv pdf i InDesign där samtliga interaktiva funktioner exporteras korrekt till .ipa.

Sen så...

  • Medlem
  • 2011-05-03 17:06

Kopierar in lite inlägg från en annan tråd, som därmed hamnar först i den här eftersom det är gamla inlägg:
http://www.99.se/adobe/269962-indesign-cs5-wish-list-2.html#post1876918

  • Medlem
  • 2011-05-03 17:00

"iWeb Pro".

  • Medlem
  • 2010-03-03 11:40

"Spalter" även "på tvären", så att man kan dela in sidan i spalter på flera ledder, med flera olika spaltindelningar på samma sida.

Ursprungligen av Baron:

"Spalter" även "på tvären", så att man kan dela in sidan i spalter på flera ledder, med flera olika spaltindelningar på samma sida.

Typ kolumner?

  • Medlem
  • 2010-03-03 16:52
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Typ kolumner?

Typ så här:

I see, gillar tänket.
Det där är lite mer än bara rader och spalter (kolumner är ju samma sak som spalter i detta sammanhanget känner jag).

Vill du ha ngt slags "dynamik" mellan det övre och det undre blocket?
Vill du ha ställbar bredd på de olika spalterna i ett "spaltset"?
Vill du ha objektknutna stödlinjer som uppdateras om objektet uppdateras?
Vill du ha automatisk flödning mellan spalterna? Jag gissar nej då jag kan se att man har olika "artiklar" i olika breda?

Ställer frågor mest för att jag är nyfiken på vad som ska gälla. Jag tycker absolut du ska skicka in en FR på ovanstående. Det är klart användbart i mer än bara dagspress.

  • Medlem
  • 2010-03-08 10:01

1-2. Vet inte riktigt vad du menar med dynamik, men jag vill ha fritt blås på den horisontella indelningen på samma vis som jag vill ha det på den vertikala (som jag tycker borde utvecklas lite till)
3. Är inte riktigt med på vad du menar här heller.
4. Jag vill gärna ha flödning mellan spalterna i resp horisontellt paket, men kanske inte mellan olika horisontella avdelningar.

Senast redigerat 2011-05-03 22:10
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-05-03 19:08

Jag har inte använt funktionen för att göra anfanger så värst mycket. Men då jag använt den har jag tyckt att den varit onödigt krånglig att använda och har saknat funktioner.

  • Medlem
  • 2011-05-03 22:01

Ett snyggt sätt att få negativt indrag på anfanger hade suttit fint. På stycken i allmänhet, när jag tänker efter.

  • Medlem
  • 2011-05-04 15:14

Möjlighet att flytta format till grupp, inte bara kopiera.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-05 11:04

Jag skulle önska en inställning där man kan ställa in önskad storlek på programmenyernas innehåll. Med min nya 27 tummare så krymte allt till pyttesmå ikoner som inte går att förstora utan att göra skärmens upplösning sämre… Det tar faktiskt mer tid numera att styra in pekaren utan att riskera missa det man vill träffa när man ska klicka. Jag kan väl inte vara den enda som inte gillar att allt blir mindre på skärmen varje gång man byter skärm? Att ändra storleken på ikoner på skärmen är inget problem, har man glömt ögon och hand-ergonomin hos programmakarna?

Ursprungligen av Gonk:

Jag skulle önska en inställning där man kan ställa in önskad storlek på programmenyernas innehåll. Med min nya 27 tummare så krymte allt till pyttesmå ikoner som inte går att förstora utan att göra skärmens upplösning sämre… Det tar faktiskt mer tid numera att styra in pekaren utan att riskera missa det man vill träffa när man ska klicka. Jag kan väl inte vara den enda som inte gillar att allt blir mindre på skärmen varje gång man byter skärm? Att ändra storleken på ikoner på skärmen är inget problem, har man glömt ögon och hand-ergonomin hos programmakarna?

Ja, var tog independent resolution vägen? Där skulle det vara möjligt att själv ändra skala linjärt med ett "skjutreglage", så att man kan få bästa behagliga skärminställning… Mac OS X Snow Leopard har ju stöd för independent resolution, men är inaktivt. Tillsammans med en retina skärm skulle independent resolution vara fantastik arbetsplats!

Hoppas Adobe försöker bygga in anrop till independent resolution och trycka på Apple att föra projektet till mål.

Det är faktiskt en problematik som Adobe är mycket medveten om, just eftersom deras program ofta körs på skärmar med hög upplösning blir begränsningen ofta påtaglig just där.

1
Bevaka tråden